سروش ایویکو ۵۳۰ در مقابل رنو T520، تقابل دو کشنده از قاره سبز

سروش ایویکو۵۳۰ در مقابل رنو T520
سروش ایویکو۵۳۰ در مقابل رنو T520

سروش ۵۳۰ یکی از جدیدترین کشنده های بازار بوده که توسط سروش دیزل به بازار ایران عرضه شده و در واقع همان ایویکو S-WAY 530 است. رنو T520 نیز آخرین نسخه از کشنده های جدید رنو در ایران بوده که در سال های اخیر ورود چشمگیری به بازار داشته و تبدیل به کشنده‌ای محبوب شده است. در این محتوا قصد داریم به مقایسه این کشنده اروپایی پرداخته و نقاط ضعف و قوت هر کدام را بررسی کنیم.

مدیران 777 مدیران 777

خودروهای کار و تجاری مانند خودروهای سواری طیف وسیعی از محصولات و کلاس ها را شامل می شود که کشنده ها یکی از همین دسته خودروهای کار و تجاری هستند. کشنده ها در بازار با انواع مختلفی تولید شده که دو نوع رایج آن ها کشنده های تک محور و جفت محور بوده که مدل تک محور برای بار های سبک تر استفاده شده و کشنده های جفت هم برای بارهای سنگین و تناژ های بالا مورد استفاده قرار می گیرند. در ایران هم این کشنده ها بیشترین حضور را داشته و سال هاست که برندهای مختلفی کشنده های خود را وارد کشور کرده اند، از برندهای مطرح آمریکایی و اروپایی تا این چند سال اخیر که کشنده های چینی نیز با قدرت بازار داخل را هدف قرار داده اند. 

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8
قیمت اتوبوس و کشنده ایویکو
قیمت اتوبوس و کشنده ایویکو

ایویکو یکی از برندهای اروپایی فعال در زمینه ساخت خودروهای کار و تجاری در دسته های مختلف بوده که همیشه در ایران آنچنان که باید به آن توجه زیادی نشد. این برند ایتالیایی تا کنون چند بار با مدل های مختلفی به ایران وارد و یا مونتاژ شده و توانستند تبدیل به برندی مطمئن شوند. اخیرا شرکت سروش دیزل که تا قبل از این به تولید ون های هیوندای H350 شهرت داشت اقدام به وارد کردن دو کشنده جدید این برند کرده که بنا به علل مختلفی آن ها را با نام خود در ایران عرضه کرده است. سروش ۵۳۰ یکی از همین کشنده هاست که در اصل ایویکو S-WAY 530 نام داشته و یکی از موفق ترین کشنده های بازار اروپاست. 

کشنده رنو T520
کشنده رنو T520

رنو نیز یکی دیگر از فعالان در رسته خودروهای کار و تجاری در بازار اروپاست که محصولات این برند نیز طی دهه های اخیر توانسته وارد بازار ایران شده و تبدیل به کشنده های محبوب شوند. رنو تراکس نام دسته کار و تجاری گروه رنو بوده که کشنده های خود را بر اساس کشنده های ولوو توسعه داده و‌ در واقع اکنون یکی از زیرمجموعه های ولوو محسوب می شود. در ایران کشنده های رنو را از ابتدا برند آریا دیزل وارد کرده و حالا پس از وقفه‌ای چند ساله مجددا این برند خوشنام اقدام به وارد کردن کشنده های جدید رنو تراکس کرده که رنو T520 یکی از این کشنده ها و در اصل قوی ترین آنهاست. 

مقایسه سروش ایویکو ۵۳۰ و رنو T520 از نظر ظاهری

در بخش طراحی ظاهری با دو‌ کشنده زیبا و البته متفاوت نسبت به هم روبرو هستیم. سروش ۵۳۰ طراحی ظاهری ساده تری نسبت به نماینده رنو داشته و در اصل طراحان ایویکو در تلاش بوده تا کشنده‌ای را طراحی کنند که در اوج سادگی زیبایی زیادی داشته و این زیبایی ماندگار هم باشد در صورتی که رنو T520 به مراتب ظاهر جسورانه‌تر و اسپرت تری داشته و امکان شخصی سازی زیادی دارد. 

سروش ایویکو ۵۳۰ همانطور که اشاره کردیم از نظر طراحی ظاهری کشنده‌ای ساده اما مدرن و زیبا بوده که کاملا ماهیت اروپایی آن مشخص است و رد پای کپی کاری در آن دیده نمی شود. در نمای جلوی سروش ۵۳۰ شاهدیم که طراحان ایویکو تلاش کرده تا آیرودینامیک بالایی را به این کشنده ببخشند.  چراغ های اصلی ظاهری کشیده و کمی مایل به سمت پایین را داشته که سبب شده تا این کشنده ظاهری خشن و جسورانه‌ای داشته باشد. 

گرافیک چراغ های اصلی هم بسیار زیبا و جذاب بوده و در عین حال ظاهری کلاسیک را دارد که در بلند مدت ماندگاری بالایی خواهد داشت. جلوپنجره به صورت یک تکه و تمام مشکی طراحی شده و در ضلع بالایی آن عبارت SOROUSH جای گرفته است. این خطوط تا نمای کناری و درب های این کشنده نیز ادامه پیدا کرده و باعث شده تا این نما هم ساده به نظر نرسیده و خسته کننده نباشد. آینه های جانبی نیز داخل یک قاب یک تکه قرار گرفته و ابعاد مناسبی دارند که سبب می شود تا نقاط کور تا درصد زیادی کاهش پیدا کند. 

رنو اما کشنده‌ای را به بازار معرفی کرده که ظاهری بسیار اسپرت و پویا داشته و حتی در آن برخی المان های طراحی خودروهای سورای‌اش نیز دیده می شود. طراحی این کشنده با الهام از سری خاطره انگیز مگنوم صورت گرفته و به همین خاطر ظاهر جذابی را شاهدیم. طراحی چراغ‌ های اصلی همانطور که اشاره کردیم به سبک خودروهای سواری رنو بوده و زیر آنها یک خط عمودی قرار دارد. چراغ‌ ها مانند کشنده رقیب به صورت تمام LED بوده و به همین خاطر نور کافی و قابل قبولی دارند. 

میان چراغ‌ ها جلوپنجره کشنده داخل یک قاب بزرگ مشکی رنگ قرار گرفته که با خطوط مشکی رنگ تا انتهای نمای جلو کشیده شده و در دل خود نشان رنو را جای داده است. یکی از نکات مثبت این کشنده استفاده کم از خطوط تند و تیز بوده و همین مورد سبب شده تا ظاهر این کشنده قدیمی نشود. نکته مثبت دیگر در طراحی رنو T520 رعایت خطوط آیرودینامیکی بوده که مانند کشنده رقیب سبب شده تا ضریب آیرودینامیک در آن بهبود چشمگیری پیدا کند. 

مقایسه سروش ایویکو۵۳۰ و رنو T520 در بخش کابین

با ورود به قسمت کابین هر دو کشنده همچنان مانند نمای بیرونی آنها دو ظاهر نسبتا متفاوت را شاهدیم. در کابین سروش ۵۳۰ اولین موردی که به چشم می خورد متریال با کیفیتی است که درون کابین به کار رفته و نشان از اصالت این کشنده اروپایی است. سروش ۵۳۰ مانند دیگر برادرش به کابین جای خواب دارد وارد ایران شده و به همین علت با یک اتاق بزرگ روبرو هستیم که در آن دو تخت خواب تعبیه شده است. همچنین سقف این کشنده هم ارتفاع بسیار خوبی داشته و حتی افراد قد بلند نیز درون آن به مشکل خاصی برنمی خورند. 

داشبورد سروش ۵۳۰ کاملا طراحی مخصوص خود را داشته و در آن هیچ گونه کپی کاری مانند بسیاری از کشنده های مونتاژی بازار وجود ندارد و در واقع همان داشبورد ایویکو استرالیس بوده که در برخی موارد بروز شده است. مانند بسیاری از کشنده ها داشبورد وسط با زاویه خوبی به سمت راننده کشیده شده تا ارگونومی کابین بهتر شود. در سمت راست راننده روی داشبورد ابتدا سیستم مالتی مدیا به همراه نمایشگر لمسی آن و البته تعدادی کلید برای کنترل بخش های مختلف قرار گرفته است. 

پس از این بخش دریچه های سیستم تهویه مطبوع تعبیه شده و در نهایت هم سری دیگر کلید های کنترلی کشنده به همراه پنل کنترل تهویه مطبوع قرار گرفته اند. مقابل راننده اما یک فرمان D کات زیبا وجود دارد که در دل خود یک غربیلک چهار شاخه به همراه کلیدهای کنترلی کروز کنترل و کلاستر را قرار داده است. صفحه کیلومتر شمار سروش ۵۳۰ به صورت دوگانه آنالوگ – دیجیتال بوده که درون آن میان عقربه ها یک صفحه نمایش دیجیتالی قرار گرفته که اطلاعات مختلفی را به راننده نشان می دهد. 

این سوی میدان درون کابین رنو T520 نیز شاهد داشبورد و اتاقی مدرن هستیم که نسبت به قبل تغییرات مثبتی داشته است. داشبورد این کشنده مانند کشنده رقیب مدرن و ارگونومیک بوده اما طراحی به مراتب اسپرت تری دارد. به رسم اکثر کشنده‌ های دیگر بازار داشبورد مایل به سمت راننده طراحی شده و درون آن کلیدهای زیادی جهت کنترل کردن سیستم‌ های مختلف کشنده قرار گرفته است. مقابل راننده یک صفحه نمایش نسبتا بزرگ درون داشبورد آن قرار گرفته و جلوی آن یک فرمان نسبتا بزرگ ساده با غربیلکی ۴ شاخه تعبیه شده که درون آن برخی کلیدهای کنترلی قرار دارند. همچینی صفحه کیلومتر شمار نیز مشابه رقیب به صورت دوگانه آنالوگ – دیجیتال طراحی شده است. 

یکی از نکات مثبت کابین رنو T520 کیفیت بالای متریال به کار رفته درون کابین است که در بلند مدت با افت کیفیت مواجه نخواهد شد. همچنین فضای کابین بسیار جادار و راحت بوده و رنو سعی کرده بهترین استفاده را از کمترین فضای ممکن کند. این اتفاق باعث این شده که در کابین این کشنده فضاهای مختلفی برای قرار دادن وسایل وجود داشته باشد و راننده و دیگر سرنشین از این بابت خیالشان راحت شود. نسخه High این کشنده هم بالاترین ارتفاع سقف را داشته و به همین خاطر اشخاصی که قد بلندی دارند نیز می توانند به راحتی درون آن جابجا شوند. 

مقایسه سروش ایکیو ۵۳۰ و رنو T520 در بخش فنی

در بخش فنی اما با دو کشنده تقریبا یکسان روبرو هستیم که یکی مشتقات فنی مختص خودش را داشته و دیگری مشابه کشنده های ولووست. در سروش ۵۳۰ خبری از پیشرانه های رایج کشنده های مونتاژی بازار نبوده و شاهد یک قلب تپنده مختص برند ایویکو هستیم. قلب تپنده این کشنده همان پیشرانه C13 ایویکو بوده که یک پیشرانه ۶ سیلندر ۱۳ لیتری توربو دیزل است. این پیشرانه توانایی تولید ۵۳۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۰۰ نیوتن متر گشتاور را داراست که عددی بسیار مناسب و قابل قبول است. 

موتور این کشنده استاندارد آلایندگی یورو ۶ را داشته و همچنین به سیستم ادبلو هم مجهز است. گیربکس این کشنده اروپایی مختص برند ZF آلمان بوده و از نوع ۱۲ سرعته ریتاردر دار است. سیستم ترمز این کشنده نیز از برند WABCO بوده و در هر دو محور جلو عقب ترمزهای دیسکی به کار رفته و همچنین تعلیق کشنده نیز تماما سوار بر بالون است. لازم به ذکر است که اکسل های جلو و عقب سروش ۵۷۰ نیز مختص خود ایویکو بوده که یک نکته مثبت محسوب می شود. 

این سوی میدان در رنو T520 مجهز به یک پیشرانه ۶ سیلندر خطی ۱۳ لیتری ولوو بوده که توانایی تولید ۵۲۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۰۰ نیوتن بر متر گشتاور را داراست. جعبه دنده این کشنده از سیستم معروف i-shift ولوو بهره برده و به صورت اتوماتیک ۱۲ دنده جلو و ۳ دنده عقب است. جعبه دنده T520 در کنار سیستم آی شیفت به سیستم تعویض دنده پشت غربیلک فرمان نیز تجهیز شده و همچنین پیشرانه این کشنده دارا استاندارد یورو ۶ است. مجموع دو مخزن آلومینیومی سوخت این کشنده ۱۰۴۰ لیتر حجم داشته و حجم مخزن ادبلو آن هم ۱۰ لیتر است. 

سیستم تعلیق جلوی این کشنده از نوع پارابولیک به همراه میل موجگیر و تعلیق عقب از از نوع بادی به همراه کمک فنرهای تلسکوپی، میل تعادل و پارابولیک دوبل می‌ باشد. این کشنده مجهز به قفل دیفرانسیل، ترمز موتور، ترمز تریلی، سیستم مدیریت تولید باد و سیستم تنظیم ارتفاع نیز هست.

امکانات ایمنی و رفاهی

رنو T520 در نسخه های مختلفی وارد کشور شده که هر کدام سطح امکانات متفاوتی دارند اما بیشتر این کشنده ها به مواردی همچون دو تخت خواب، کروز کنترل، سیستم کنترل مدیریت تهویه و کولر درجا هستند. تاخوگراف دیجیتال، یخچال ۲۴ لیتری، خروجی برق ۱۲ ولت در کابین، سیستم گرم‌ کننده آب رادیاتور و روغن گیربکس، سیستم خنک‌ کننده روغن گیربکس، تعلیق بادی اتاق و صندلی راننده، آینه‌های برقی مجهز به گرم‌کن، سانروف برقی و ترمزهای دیسکی دارای EBS، ABS، ASR، HAS، EBA، EBL، ESC مجهز شده اند. 

سروش ۵۳۰ نیز جزو فول ترین کشنده های بازار کشور بوده که به امکاناتی همچون هشدار نقطه کور، سیستم رادار خط خوان ، سنسور ترمز اضطراری، سیستم سنجش درجه باد تایر ها و سیستم هشدار باز شدن درب باک، قفل کن دیفرانسیل، ترمز ضد لغزش، کلید تنظیم ارتفاع، ترمز تپه، بوق دنده عقب، رادار خط خوان، چراغ های جلو LED، صندلی بادی راننده و شاگرد، استارت دکمه ای، دو عدد تخت‌ خواب، یخچال، کولر و بخاری درجا، دی لایت، کنترل کابین از روی تخت، فرمان مولتی فانکشن، مانیتور، سیستم برقی بالابر اتاق، کروز کنترل، سانروف، رادارهای جلو ، سیستم های ایمنی نظیر ABS ،AEBS ،ESC ،EBS ،ASR و TCS  اشاره کرد.

۳.۲ امتیاز از ۱۳ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.