کیا K5 یا اشکودا سوپرب ؛ رقابت داغ وارداتی های جذاب

کیا K5 یا اشکودا سوپرب
کیا K5 یا اشکودا سوپرب

سوپرب و K5 هردو سدان های سایز D هستند که اخیرا با صدور مجوز واردات خودرو توانسته‌اند به کشورمان راه پیدا کنند. این محتوا به مقایسه این دو‌ سدان با کیفیت اختصاص دارد تا در انتها ببینیم کدامیک ارزش خرید بالاتری دارد.

آریزو 8 آریزو 8

سدان های سایز D یا همان D سگمنت ها یکی از پرطرفدارترین شاخه های خودروهای سدان در بیشتر بازارهای دنیا خصوصا کشورهای آسیایی است. این سگمنت به دلیل فضای جادار کابین توانسته به یک گزینه اصلی برای خانواده ها تبدیل شده و رقیبی برای کراس اوورها باشد. در این محتوا به سراغ دو محصول جذاب این سگمنت آمده و به مقایسه‌ای میان این دو‌ خودروی اروپایی و آسیایی خواهیم پرداخت. 

کیا K5 توربو

کیا K5 که البته تا قبل از این با نام اپتیما در بسیاری از بازارهای دنیا از جمله ایران حضور داشت با جدیدترین نسل و مدل خود توسط کوشا خودرو وارد ایران شده تا دوباره روزهای خوب نود را در ایران تکرار کند. کیا K5 از جمله خودروهای خوش شانس بازار بوده که طی پنج نسلی که پشت سر گذاشته نسل های دوم، سوم و چهارم را هم‌ در بازار کشور تجربه کرده و حالا نوبت به آخرین مدل آن رسیده است. کیا اپتیما به سبب طراحی ظاهری جذاب، مشخصات فنی و استهلاک قابل قبول در کنار امکانات متعدد توانست به فروش قابل توجهی دست‌ پیدا کند. 

اشکودا سوپرب
اشکودا سوپرب

اشکودا اما این سوی میدان شاید چندان برای ایرانیان شناخته شده نبوده و یا اگر هم هست تا کنون هیچ مدلی از آن را به صورت رسمی و انبوه در ایران ندیده باشند. اشکودا برندی اروپایی (کشور چک) و اتفاقا مطرح در زمینه ساخت خودرو‌ بوده که از سال ۱۹۹۱ تبدیل به یکی از زیرمجموعه های فولکس واگن شد. سوپرب (Superb) یکی از سدان های تولیدی این برند است که تا کنون مانند رقیبش در این مقاله چهار نسل را از سال ۲۰۰۱ تجربه کرده و حالا قرار است شرکت پارس ساتر هوشمند آخرین فیس لیفت نسل سوم این خودرو را وارد کشور کند. 

طراحی ظاهری

کیا K5 از نظر طراحی ظاهری نسبت به اشکودا سوپرب به مراتب طراحی جذاب‌تر، اسپرت‌تر و البته مدرن تری دارد. در نمای جلو کیا K5 از سبک جدید طراحی کیا بهره مند شده که چراغ های باریک و کشیده‌ای را شامل می شود. همچنین سپر نیز با خطوط زیاد و شکسته زیادی تشکیل شده تا جلوه اسپرتی به خودرو دهد. 

اشکودا سوپرب اما به مراتب طراحی ساده‌تری داشته و در آن مدل طراحی چراغ ها و اتصال آنها به جلوپنجره سبب شده تا این خودرو خانوادگی تر از رقیب باشد. ضمن اینکه وجود کروم کاری های مختلف در جلوپنجره و سپر، سوپرب را کمی لوکس هم کرده است. 

کیا K5 در نمای عقب به سبب زاویه تند ستون C بیشتر شبیه به سدان های فست بک بوده و چراغ های اصلی نیز با اینکه متصل بهم طراحی شده اما مدل روشن شدن چراغ هایش مانند خط چین بوده که ابتکاری از کیا محسوب می شود. بر روی سپر نیز یک دیفیوزر اسپرت به همراه دو طرح خروجی اگزوز قرار گرفته اند. 

سوپرب اما با اینکه سبک باز شدن درب صندوقش شبیه به خودروهای لیفت بک است همچنان مانند نمای جلو ظاهر ساده تری نسبت به K5 داشته و چراغ های اصلی آن هم ابعاد بزرگتری دارند و هم جدا از یکدیگر قرار گرفته‌اند. محل نصب پلاک روی درب صندوق بوده و سپر عقب تنها میزبان یک دیفیوزر مشکی رنگ به همراه خطوطی کرومی است. 

کابین

در بخش داخل همچنان همان مدل طراحی بیرونی خودروها ادامه دارد. K5 کیا داشبورد مدرن تری داشته که در آن کلاستر و صفحه نمایش سیستم مالتی مدیا در یک قاب قرار گرفته‌اند. خوشبختانه پنل کنترل تهویه مطبوع همچنان از کلیدهایی فیزیکی تشکیل شده و فرمان نیز به صورت D کات و مولتی فانکشن است. متریال به کار رفته در جای جای این سدان کره‌ای جذاب کیفیت بسیار خوبی داشته و همچنین فضای کافی در هر دو ردیف خودرو خصوصا ردیف عقب وجود دارد. 

کابین اشکودا ساپرب
کابین اشکودا ساپرب

اشکودا سوپرب اما در بخش کابین نیز نسبت به K5 ساده تر و قدیمی تر است که البته با توجه به اینکه‌ نسخه های وارد شده مختص نسل سوم این خودرو هستند امری طبیعی است. مانند ظاهر بیرونی همچنان داخل کابین این خودروی اروپایی بسیار شبیه به محصولات گروه فولکس واگن است. کلاستر تمام دیجیتال بوده اما جدا از سیستم مالتی مدیا طراحی شده و همچنین انتهای داشبورد نیز پنل کنترل تهویه مطبوع قرار گرفته است. متریال به کار رفته با اینکه نسبت به K5 اقتصادی تر است اما همچنان کیفیت مطلوبی داشته و فضای کابین هم کاملا جادار و بزرگ است. 

مشخصات فنی 

کیا K5 در بخش فنی هم گوی و میدان را از حریف اروپایی خود می رباید. قلب تپنده این سدان کره‌ای دو نوع مختلف بوده که نسخه قوی تر به یک موتور ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری TGDi مجهز شده و حداکثر توان ۱۷۰ اسب بخار و گشتاور ۲۵۴ نیوتن متر را دارد. همچنین جعبه دنده این کره‌ای محبوب نیز از نوع ۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچه البته از نوع خشک است که به مراتب استهلاک بالاتری از دوکلاچه های تر دارد. این قدرت تنها به چرخ های جلو منتقل شده تا در شرایط استاندارد ظرف مدت ۸ ثانیه K5 را از صفر به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساند. 

اشکودا سوپرب اما این سوی میدان کمی ضعیف تر بوده و زیر کاپوت خود یک موتور چهار سیلندر ۱.۴ لیتری توربو شارژ را جای داده است. این پیشرانه توانایی تولید ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور را داراست که از طریق یک گیربکس ۷ سرعته دو کلاچه تر به محور جلو منتقل می شود. شتاب این خودرو در شرایط استاندارد حدود ۹.۸ ثانیه اعلام شده که برای خودرویی در این شرایط منطقی و مناسب است. در بخش تعلیق اما هر دو خودرو مشابه هم بوده و به همین خاطر سواری نرمی را در هر دو محصول شاهدیم. 

امکانات رفاهی و ایمنی 

کیا K5 کوشا خودرو در بخش امکانات هم می توان گفت رده متوسط را دارد. این که چرا نسخه های فول وارد نشده به دلیل قوانین عجیب واردات بوده است و ربطی به واردکننده ندارد. از امکانات این سدان جذاب کره‌ای می توان به ۶ عدد کیسه هوا، اتولایت، ترمز ضد قفل، سیستم کنترل پایداری و کشش، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی، سیستم مدیریت پایداری خودرو، سیستم پایش فشار باد تایرها، مالتی مدیا، کروز کنترل اتومات، فرمان با کلیدهای کنترلی، دوربین دنده عقب، اندروید اتو و اپل کارپلی، فرمان چرمی، رینگ های ۱۷ اینچی و… اشاره کرد. 

اشکودا سوپرب اما در بخش آپشن ها نسبت به نماینده کیا وضعیت بهتری دارد. از مهم ترین امکانات و آپشن های این خودرو می توان به ترمز پارک برقی، اتوهلد، رادار بین خطوط، هشدار خستگی راننده، ۶ ایربگ، سیستم پایش فشار تایرها (TPMS)، سنسور پارک جلو و عقب، پارک خودکار، کلاستر دیجیتال ۱۰ اینچی، صندوق برقی، ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، شارژر وایرلس، صندلی راننده برقی با مموری، مولتی مدیا ۹ اینچی، سنسور نور و اتولایت، دی لایت، سنسور باران، سیستم تهویه اتوماتیک دو کاناله و کروز کنترل تطبیقی اشاره کرد.

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.