شارژر وایرلس یا بی سیم خودروها چگونه کار می کند؟

شارژر وایرلس خودروها
شارژر وایرلس خودروها

شارژر وایرلس (Wireless) یا بی سیم خودروها را می توان یکی از کاربردی ترین آپشن هایی دانست که امروز در بسیاری از خودروهای روز دنیا نصب می شود و می تواند تلفن همراه و دیگر وسایل الکترونیکی افراد حاضر در خودرو را بدون نیاز به کابل شارژ کند.

مدیران 777 مدیران 777

سال ها قبل تکنولوژی های به‌کاررفته در تلفن های همراه با جهش بزرگی همراه شد و بسیاری از کارخانه های سازنده موبایل، هر سال محصولات پرچم دار خود را با یک ویژگی خاص به دنیا معرفی می کردند. یکی از همین ویژگی هایی که توانست توجه بسیاری از مردم را به خود جلب کند و برای‌شان هیجان انگیز باشد، شارژ تلفن همراه، بدون نیاز به کابل بود.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

به‌کارگیری تکنولوژی شارژر وایرلس این امکان را به شخص می دهد تا بدون این به کابل شارژ نیاز داشته باشد بتواند با قرار دادن تلفن همراه خود بر روی یک صفحه ای که مخصوص همان گوشی است و به برق متصل است، تلفن خود را شارژ کند. به این ترتیب، هیچ کابلی به تلفن وصل نمی شود و به راحتی می توان باتری موبایل را شارژ کرد.

اما این روزها بسیاری از افراد بیش تر وقت خود را در خودرو سپری می کنند و در طول ساعت هایی که در خودرو هستند از موبایل‌شان هم استفاده می کنند. به همین دلیل نیاز است تا بتوانند از درون کابین خودرو، تلفن همراه‌شان را شارژ کنند. چاره اولیه خودروسازان برای حل این مشکل به‌کارگیری درگاه های USB بود که در بخش های مختلف خودرو وجود داشتند و سرنشینان می توانستند با قرار دادن کابل تلفن خود در آن درگاه ها، باتری موبایل‌شان را شارژ کنند. سال ها بعد اما تکنولوژی به‌کاررفته در خودروها بیش از پیش پیشرفته شد و کمپانی های خودروساز در رقابت اضافه کردن آپشن های کاربردی به فکر نصب شارژر وایرلس افتادند تا پروسه شارژ موبایل را ساده تر از گذشته کنند.

شارژر وایرلس خودروها چیست؟

شارژر وایرلس خودروها
شارژر وایرلس خودروها

در بسیاری از خودروهای جدید یک بخشی در کنسول میانی وجود دارد که تلفن همراه و یا هر وسیله دیگری که قابلیت شارژ بی سیم داشته باشد بر روی آن قرار می گیرد و بدون نیاز به کابل شارژ می شود. این بخش مانند یک صفحه (Pad) است که می تواند میدان مغناطیسی تولید کند و از این طریق دستگاه های الکترونیکی‌ای که قابلیت شارژ وایرلس دارند را شارژ کند.

شارژر وایرلس چگونه کار می کند؟

برای این که یک دستگاه الکترونیکی مانند موبایل، ساعت هوشمند و… این قابلیت را داشته باشد که به صورت وایرلس شارژ شود باید یک سیم پیچ القایی که عمدتاً از آهن و مس ساخته می شود را دارا باشد. علاوه بر خود دستگاهی که قرار است شارژ شود، صفحه شارژر نیز باید به همین سیم پیچ القایی اما در ابعاد بزرگ تر مجهز باشد. به این ترتیب، در صورت نزدیک شدن دستگاه الکترونیکی به صفحه شارژری که به برق وصل است، یک میدان الکترومغناطیسی ایجاد خواهد شد که این میدان باعث می شود تا الکتریسیته از صفحه شارژر به دستگاه جاری شود. در نهایت، سیم پیچ دستگاه، جریان الکتریسیته دریافتی را به باتری منتقل کرده و آن را شارژ می کند.

مزایا و معایب شارژر وایرلس چیست؟

از مزایای مهم این آپشن می توان به عدم نیاز به همراه داشتن کابل شارژ اشاره کرد که این قضیه در نهایت می تواند منجر به خلوت تر شدن کابین خودرو هنگامی که تلفن همراه در حال شارژ شدن است، شود، زیرا استفاده کردن از کابل های شارژ و AUX دست و پا گیرند و نظم کابین را به هم می ریزند.

شارژر وایرلس خودروها
شارژر وایرلس خودروها

یکی از معایب آپشن شارژر وایرلس این است که سرعت پایینی در شارژ کردن دستگاه ها دارد. برای مثال، شارژ کردن موبایل با کابل شارژ از درگاه USB درون کابین، حدوداً نصف شارژر وایرلس زمان می برد.

از طرفی دیگر، برخی خودروهایی که به این آپشن مجهزند، آپشن اپل کارپلی و اندروید اتو به صورت اتصال سیمی را هم دارند. این عیب زمانی مشخص می شود که تلفن همراه در حال شارژ شدن است و همزمان اپل کارپلی و اندروید اتو نیز از طریق کابلی که به تلفن وصل است فعال اند. البته نسل های جدید آپشن اپل کارپلی و اندروید اتو به صورت بی سیم به موبایل وصل می شوند و دیگر مشکل دست و پاگیری نسل های قبلی که سیمی بودند را ندارند.  

شارژر وایرلس خودروها چیست؟

در بسیاری از خودروهای جدید یک بخشی در کنسول میانی وجود دارد که تلفن همراه و یا هر وسیله دیگری که قابلیت شارژ بی سیم داشته باشد بر روی آن قرار می گیرد و بدون نیاز به کابل شارژ می شود. این بخش مانند یک صفحه (Pad) است که می تواند میدان مغناطیسی تولید کند و از این طریق دستگاه های الکترونیکی بدون نیاز به سیم شارژ شوند.

شارژر وایرلس چگونه کار می کند؟

از آن جایی که هم دستگاه الکترونیکی و هم صفحه شارژر وایرلس به سیم پیچ القایی مجهز اند، در صورت نزدیک شدن دستگاه الکترونیکی به صفحه شارژری که به برق وصل است، یک میدان الکترومغناطیسی ایجاد خواهد شد که این میدان باعث می شود تا الکتریسیته از صفحه شارژر به دستگاه جاری شود. در نهایت سیم پیچ دستگاه، جریان الکتریسیته دریافتی را به باتری منتقل کرده و آن را شارژ می کند.

مزایا و معایب شارژر وایرلس چیست؟

از مزایای این آپشن می توان به عدم نیاز به کابل شارژ و همچنین حذف سیم های دست و پا گیر درون کابین اشاره کرد. این آپشن دارای عیب هایی از جمله سرعت پایین شارژ نسبت به اتصال با کابل و همچنین دشوار بودن فعال کردن آپشن اپل کارپلی و اندروید اتوهای قدیمی است.

۵ امتیاز از ۲ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.