صندوق برقی خودرو چیست؟

صندوق برقی خودرو
صندوق برقی خودرو

صندوق برقی یکی از کاربردی ترین آپشن هایی است که در بسیاری از خودروهای روز دنیا استفاده می شود. طی عملکرد این آپشن، درِ صندوق به کمک یک جک برقی و بدون نیاز به نیروی دست شخص و فقط با زدن یک دکمه باز و بسته می شود. 

مدیران 777 مدیران 777

این روزها، بیش تر خودروهای دنیا مجهز به آپشن هایی شده اند که هدف اکثر آن ها راحت تر کردن کار راننده و دیگر سرنشینان است. صندوق برقی هم یکی از همین آپشن ها و امکانات رفاهی است که با عملکرد خود می تواند باز و بسته کردن در صندوق را راحت تر از گذشته کند. در ادامه نحوه عملکرد این آپشن و همچنین طرز کار با آن به طور کامل آمده است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

صندوق برقی خودرو چیست؟

صندوق برقی خودرو
صندوق برقی خودرو

صندوق برقی خودرو یکی از آپشن های کاربردی است که ابتدا از آن برای خودروهای شاسی بلند و کراس اوور استفاده کردند، اما حالا می بینیم که خودروهای سدان لوکس هم به این آپشن مجهزند. در خودروهایی که به صندوق برقی مجهز اند فقط با زدن یک دکمه، درِ صندوق، بدون نیاز به کمک نیروی دست و به صورت برقی باز و بسته می شود.

عملکرد صندوق برقی چگونه است؟

صندوق برقی خودرو
صندوق برقی خودرو

یکی از مهم ترین بخش های تشکیل دهنده این آپشن، جک برقی‌ای‌ست که از یک طرف به کابین خودرو و از طرف دیگر به درِ صندوق وصل می شود. با فشرده شدن دکمه صندوق برقی که اغلب در کنار چراغ پلاک قرار می گیرند، ابتدا قفل صندوق رها می شود، سپس جک برقی شروع به کار می کند و در صندوق به آهستگی باز می شود. برای بسته شدن صندوق خودروهایی که به این آپشن مجهز هستند باید دکمه ای را، که در زیر درِ صندوق قرار دارد و در صورت باز بودن متوجه آن می شوید، فشار دهید تا عملکرد جک برقی برعکس شود و درِ صندوق را ببندد.

صندوق برقی خودرو
صندوق برقی خودرو

آیا همه خودروهایی که صندوق برقی دارند مجهز به سنسور پا (Kick Sensor) هستند؟

صندوق برقی خودرو
صندوق برقی خودرو

سری اول خودروهایی که به صندوق برقی مجهز بودند فقط با زدن دکمه کار می کردند و خبری از سنسور پا برای آن ها نبود، اما بعدها در مدل های جدید برای خودروهایی که صندوق برقی داشتند، سنسور پا در نظر گرفته شد تا شخص بتواند حتی بدون دخالت دست هم در صندوق را باز کند.

نکات مهم در مورد طرز کار با صندوق برقی

۱- اولین نکته در مورد صندوق برقی این است که برای فعال شدنش نیاز است ریموت خودرو در نزدیکی صندوق باشد تا اجازه باز شدن در صندوق توسط کامپیوتر خودرو صادر شود. توجه داشته باشید که بیشتر خودروهای مجهز به این آپشن، ریموت های کیلس دارند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع سویچ خودرو

۲- برای باز کردن در صندوق به صورت برقی چند راه وجود دارد که یکی از آن ها با استفاده از دکمه روی سوییچ است و دیگری فشردن دکمه روی در صندوق می باشد. توجه داشته باشید که بیشتر خودروهای مجهز به این آپشن، درون کابین هم یک دکمه دارند که با آن نیز می توانند صندوق را باز و بسته کنند. برخی از خودروها نیز به سنسور پا مجهز اند که شخص در حالی که سوییچ به همراه دارد، می تواند با حرکت دادن پایش در زیر سپر عقب، سنسور را تحریک کند و در صندوق باز شود. سنسور پا بیشتر در زمان هایی به کمک شما می آید که دستتان پر است و نمی توانید دکمه روی ریموت و یا در صندوق را فشار دهید.

۳- در خودروهای بسیار پیشرفته و روز دنیا سنسورهایی اضافه شده است که ارتفاع سقف از خودرو را اندازه می گیرد و در صندوق را به اندازه ای باز می کند که پس از باز شدن، قسمتی از آن به سقف برخورد نکند.

۴- برخی از خودروها نیز هستند که قابلیت تنظیم ارتفاع به صورت خودکار دارند. در این دسته از خودروها ارتفاع خودرو برای راحتی شخص در بارگذاری یا برداشتن وسایل از صندوق عقب تغییر می کند. یکی دیگر از مزیت های مجهز بودن به سیستم تنظیم ارتفاع این است که هنگام عملکرد صندوق برقی، از برخورد در صندوق به سقف پارکینگ های کوتاه جلوگیری می کند.

۵- بهتر است در هنگام عملکرد این آپشن با دست خود به آن کمک نکنید و یا مانع از باز و بسته شدنش نشوید تا به جک برقی آسیب وارد نشود. البته بیشتر خودروهایی که این آپشن را دارند به آنتی ترپ هم مجهز اند. سیستم آنتی ترپ در صورت تشخیص مانع، عملکرد جک برقی را معکوس و یا متوقف می کند.

مزایای آپشن صندوق برقی چیست؟

۱- یکی از مهم ترین مزایای این خودرو برای خودروهای کراس اوور یا شاسی بلندی است که در صندوق آن ها سنگین است و احتمال دارد همه نتوانند آن را به راحتی باز و بسته کنند. در صورت مجهز بودن چنین خودروهایی به آپشن صندوق برقی، کار برای افرادی که جسه ضعیف تری دارند بسیار راحت می شود.

۲- از دیگر مزایای این آپشن می توان به باز و بسته شدن صندوق از درون کابین و بدون نیاز به خارج شدن از خودرو اشاره کرد.

صندوق برقی خودرو چیست؟

صندوق برقی خودرو یکی از آپشن های کاربردی است که ابتدا از آن برای خودروهای شاسی بلند استفاده کردند اما حالا می بینیم که برخی از خودروهای سدان هم به این آپشن مجهز اند. در خودروهایی که صندوق برقی دارند، فقط با زدن یک دکمه، در صندوق، بدون نیاز به کمک نیروی دست و به صورت برقی باز و بسته می شود.

عملکرد صندوق برقی چگونه است؟

با فشرده شدن دکمه، ابتدا قفل صندوق رها می شود، سپس جک برقی شروع به کار می کند و در صندوق به آهستگی باز می شود. برای بسته شدن صندوق نیز باید دکمه ای که در زیر در صندوق قرار دارد را فشار دهید تا عملکرد جک برقی برعکس شود و در صندوق را ببندد.

مزایای آپشن صندوق برقی چیست؟

۱- راحتی در باز و بسته کردن صندوق خودروهایی که در صندوق آن ها سنگین است.
۲- باز و بسته کردن صندوق بدون نیاز به خارج شدن از خودرو و فقط با زدن یک دکمه از درون کابین

۵ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.