کارمانیا ۴ راه پیش پای مشتریان بی وای دی S7 گذاشت

بی وای دی S7
روز گذشته شرکت خودروسازی کارمانیا به عنوان تولیدکننده محصولات بی وای دی در ایران، به مشتریان بی وای دی S7 اعلام کرد که فعلا امکان تولید و تحویل این خودرو وجود ندارد و باید برای مشخص نمودن وضعیت قراردادشان باید به نمایندگی های این شرکت مراجعه کنند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

بر اساس تصاویر ارسالی از جانب مخاطبان پایگاه خبری «اسب بخار» در خصوص بخشنامه جدید کارمانیا، دارندگان حواله بی وای دی S7 باید از میان ۴ طرح اعلام شده شرکت یکی از آن ها را انتخاب نمایند. آن طور که در این بخشنامه عنوان شده است، فعلا امکان تامین قطعات منفصله بی وای دی S7 به خاطر مشکلات تحریم وجود ندارد و برای همین نمی توان در آینده نزدیک انتظار حضور این خودرو را در جاده های کشور داشت.
شرکت کارمانیا در بخشنامه جدید خود، ۴ راه پیش پای مشتریان بی وای دی S7 را اینگونه شرح داده است:


۱- تمدید قرارداد یکساله برای مشتریان با لحاظ کردن سود مشارکت و جریمه تاخیر:

در اصل شرکت در این طرح می گوید که تا به امروز سود مشارکت ذکر شده در قرارداد و جریمه تاخیر ۱۲ درصد بر اساس اصل پول (پیش پرداخت) محاسبه شود. همچنین کارمانیا علاوه بر این موارد، سود ۱۳ درصدی دیگری را هم لحاظ می کند و در نهایت مجموع مبلغ را (اصل پول+سود مشارکت در قرارداد S7+جریمه ۱۲ درصد+سود ۱۲ درصدی اضافه) به عنوان پیش پرداخت یک قرارداد جدید یکساله در نظر می گیرد. برای قرارداد جدید سود مشارکت ۱۸ درصد و جریمه تاخیر ۱ درصد ماهانه (۱۲ درصد سالانه) در نظر گرفته شده است.
در واقع بر اساس این طرح، کارمانیا می گوید که احتمالا یک سال طول می کشد تا امکان تولید بی وای دی S7 فراهم شود و مشتریان می توانند با اعتماد به شرکت، دوباره وجه خود را در قالب مشارکت در تولید به این شرکت بسپارند.


۲- پرداخت سود مشارکت و جریمه تاخیر به صورت نقدی و تمدید قرارداد با اصل پول:

در این طرح مشتریان می توانند سود مشارکت اعلام شده در قرارداد بی وای دی S7 را با جریمه تاخیر ۱۲ درصدی و سود اضافی ۵ درصدی را دریافت کنند و اصل پول خود را در قالب یک قرارداد جدید یک ساله با سود ۱۸ درصد و جریمه تاخیر ۱ درصد ماهانه (۱۲ درصد سالانه) نزد شرکت بسپارند. در این طرح می بینیم که کارمانیا ۸ درصد اضافه سود پرداختی کمتری نسبت به طرح اول در نظر گرفته است. همچنین مشتریان می گویند که بر اساس اعلام کارشناسان شرکت کارمانیا، دریافت سود مشارکت و جریمه تاخیر تا ۹۰ روز به طول می انجامد.


۳- انصراف مشتری و پرداخت اصل پول به اضافه سود انصراف و جریمه تاخیر:

در این طرح کارمانیا سود انصراف را با سود مشارکت درج شده در قراردادها برابر در نظر گرفته و این اقدام را به عنوان حسن نیت خود اعلام کرده است. اما دیگر خبری از اضافه سود پرداختی نیست و مدت زمان بازپرداخت پول نیز تا ۹۰ روز بعد از ثبت انصراف خواهد بود.


۴- تحویل خودروی جایگزین از محصولات کرمان موتور:

در این طرح اصل پول مشتریان به اضافه سود مشارکت و تاخیر نیز به عنوان پیش پرداخت یک قرارداد جدید با کرمان موتور در نظر گرفته می شود و مشتریان می توانند به جای تحویل بی وای دی S7، جک J4 و S3 را خریداری کنند. تحویل خودروهای اعلام شده از جانب کرمان موتور در قرارداد جدید ۴۰ روز کاری اعلام شده و ۱ درصد سود تاخیر ماهانه نیز در نظر گرفته شده است. در این طرح کارمانیا جک J4 و S3 را با تخفیف به مشتریانش می دهد و به ترتیب قیمت ۱۴۰ و ۱۹۵ میلیون تومان را اعلام نموده است.


و اما بازخورد مشتریان:

از روز گذشته تعدادی از دارندگان حواله بی وای دی S7 به پایگاه خبری اسب بخار پیام داده اند و نارضایتی خود را از بخشنامه جدید شرکت کارمانیا اعلام نموده اند. به گفته این افراد با اینکه کارمانیا سود انصراف را برابر با سود مشارکت در نظر گرفته و در طرح ۱ و ۲ سود اضافی هم پرداخت می کند، اما همچنان حقوق مشتریان به طور کامل در نظر گرفته نشده است. زیرا آن ها با تحمل بیش از یک سال تاخیر در تحویل حال با این بخشنامه مواجه شده اند و این در حالی است که سه هفته قبل، شرکت به صورت رسمی از طریق مدیران خود تحویل بی وای دی S7 را از مهر تا آذر ۹۸ اعلام کرده بود.
دومین مسئله مشتریان با این بخشنامه کارمانیا این است که چرا با وجود عدم امکان تحویل بی وای دی S7، شرکت به دنبال حفظ پول مشتریان است و طرح های پیشنهادی به سبکی تنظیم شده که بیشترین سودها در طرح های تمدید قرارداد دیده می شود؟
نکته دیگری که مشتریان به آن اشاره می کنند، مدت زمان بازپرداخت وجوه نقدی از جانب شرکت است. به گفته این افراد کارمانیا مدت زمان بازپرداخت وجوه را ۹۰ روز اعلام کرده و این در صورتی است که هیچ سودی در طول این ۹۰ روز به مشتریان تعلق نمی گیرد. ۹۰ روز یک چهارم سال می شود و به هر حال، سود همین سه ماه قابل توجه خواهد بود.
از نگاه دارندگان حواله های بی وای دی S7 به هیچ وجه طرح تحویل جک S3 و J4 هم به صرفه نیست. زیرا با وجود تخفیف در نظر گرفته شده برای مشتریان کارمانیا، همچنان قیمت خودروها فراتر از بازار آزاد است. به عبارت ساده اگر مشتری حواله بی وای دی S7 خود را با جک S3 و J4 عوض کند، ضرر ۶ تا ۱۳ میلیون تومانی در انتظار او است. زیرا جک S3 مدل ۱۳۹۸ با قیمتی حدود ۱۸۲ میلیون تومان در بازار آزاد به فروش می رسد و جک J4 هم با مدل ۱۳۹۸، ارزشی نزدیک به ۱۳۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد.
بدیهی است که در شرایط فعلی، باید حداکثر حقوق مشتریان از جانب شرکت های خودرویی رعایت شود و بیشترین سطح رضایت مشتریان، در چنین مواقعی دیده شود.


پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.