لغو تحریم ها و بازگشت ام جی؛ برنامه جدید سایک برای بازار ایران

لغو تحریم ها و بازگشت ام جی

اعمال تحریم های یک جانبه علیه صنعت خودروی ایران تنش ها و چالش های زیادی برای خودروسازان و فعالان این صنعت به وجود آورد. اثراتی که خود را در قالب عدم تعادل عرضه و تقاضا و در پی آن صعود سرسام آور قیمت ها، کاهش تولید، افزایش خودروهای ناقص و دپوی آن ها در پارکینگ خودروسازان و همچنین عدم ایفای به موقع تعهدهای خودروسازان بزرگ و کوچک از جمله این اثرات بود.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

طی مدتی که از تحریم گذشته است و تلاشی که صورت گرفته این مشکلات و اثر آن ها هر چند کامل از بین نرفته است، اما نسبت به سال گذشته کمرنگ تر شده است. در این میان، برخی شرکت ها توانسته اند تا حدی میزان این مطالبات را بکاهند و برخی دیگر اما همچنان درگیر هستند و تحریم ها به شدت آن ها را با خسارات و مشکلات بسیاری مواجه کرده است. به خصوص شرکت هایی که طرف قرار داد یا شریک تجاری آن ها بنا بر دلایلی با سرعت بیش تری کشور را ترک کرد. از جمله این شرکت ها «سایک – ام جی» است که قرار بود در ایران با مشارکت «آذویکو»، «ام جی ۳۶۰» را تولید کند، اما به دلیل این که این شرکت مالیکت ۵۰ درصد از «جنرال موتورز» آمریکا را در اختیار دارد، علاوه بر ترک ایران اعلام کرده است که تا زمان برطرف شدن تحریم ها هیچ خودرویی به ایران نخواهد داد. این یک سوی ماجراست و سوی دیگرش، پیش بینی سایک از زمان برچیده شده بساط تحریم و محصولاتی است که برای جبران خسارات وارده به آذویکو طی مدت تحریم برای آن در نظر گرفته است. موضوعی که قائم مقام «ام جی پارس موتور»، «محمد صادق گودرزی»، در گفت وگو با پایگاه خبری «اسب بخار» اعلام کرده است:

صنعت خودروی آذربایجان (آذویکو) از جمله شرکت هایی است که به واسطه تحریم ها تعهدهای معوق زیادی برایش ایجاد شد، این شرکت تاکنون برای ایفای تعهدهای خود چه اقداماتی انجام داده است؟

دو سال پیش گروه آذویکو کمی بیش تر از ۶ هزار دستگاه ام جی ۳۶۰ فروخت که پول ۳۵۰۰ دستگاه را در مرحله اول به چین انتقال داد. از آن تعداد ۷۸۰ دستگاه در کارخانه سایک تولید شده بود که یک‌باره تحریم ها اعمال شد و سایک اعلام کرد دیگر برای ایران تولید نخواهد کرد. این تعداد چون برای ایران تولید شده بود و به اصطلاح به درد کسی نمی خورد نیز با دور زدن تحریم ها سال گذشته وارد ایران شد و بلافاصله  تولید و تحویل شد.

بنابراین آذویکو تقریباً ۵۲۰۰ دستگاه تعهد معوق دارد؟

از این میزان حدود سه هزار دستگاه مبلغ واریزی را پس گرفته است و انصراف دادند. اما متأسفانه ۲۲۰۰ دستگاه هنوز تعیین تکلیف نشده است و شکایت کرده اند و از سازمان تعزیرات حکم گرفته اند.

آیا خودروی دیگری به آن ها تحویل خواهد شد؟

تا آن جا که من اطلاع دارم آذویکو خودروی دیگری به نام «لوکسژن» آورده است که می خواهد تهاتر کند.

چه زمانی این اتفاق رخ خواهد داد؟

فکر می کنم از دی ماه خودرو به بازار خواهد آمد. باز هم طبق اطلاعاتی که دوستان به من داده اند مشتری را هم سازمان تعزیرات معرفی خواهد کرد که آن ها باید مابه التفاوت مصوب یک دستگاه لوکسژن را واریز کنند که قطعاً از قیمت بازار پایین تر خواهد بود. از سوی دیگر، با توجه به اختلاف قیمت بازار و قیمت مصوب تا حدی مشکلی که طی این دو سال ناشی از عدم تحویل خودروها جبران خواهد شد.

با ایفای تعهدات آذویکو می تواند خودروی دیگری تولید کند و آیا با شرکت دیگری برای تولید مذاکره کرده است؟

تا اطلاع ثانوی که تحریم وجود دارد گروه سایک حاضر نیست به ایران محصولی بدهد، اما طی صحبت هایی که بنده با سایک کرده ام، برآوردشان این است که تا سه ماه آینده تحریم ها برداشته می شود. البته این پیش بینی آن ها هست و امکان دارد که تحریم ها به قوت خود باقی بمانند. با این حال، چون سایک می داند که تحریم ها چه خسارت بزرگی ناشی از تعهدات معوق به آذویکو وارد کرده است دو محصول بسیار عالی خودشان را برای آذویکو کنار گذاشته اند.

این محصولات در چه کلاسی هستند؟

یک سواری و یک اس یو وی که قطعاً اگر ام جی با این دو محصول بیاید برای تمام خودروسازان چینی حاضر در ایران یک چالش عظیم به وجود خواهد آورد. به نحوی که بعید می دانم تا دو سال دیگر خودروساز چینی دیگری در بازار ایران بتواند حضور پیدا کند.

به چه دلیل این حرف را می زنید؟

در بحث کیفیت دو برابر بالاتر از بهترین خودروی چینی ای هست که در بازار ایران وجود دارد و در بحث قیمت حداقل ۱۰ درصد ارزان تر از ارزان ترین خواهد بود. یعنی در صورت برداشته شدن تحریم ها سایک این گونه به بازار خواهد آمد. نام های این محصولات، «ام جی جی اس» (MG GS) و «ام جی اچ اس» (MG HS) که در کلاس کراس اوورها اهستند و قطعا یکی از آن ها برای تولید در ایران انتخاب می شوند. همچنین سدان جدید این برند هم «ام جی آی ۶» (MG i6) یا همان «سایک رووی i6» نام دارد و یکی از دو محصول اصلی گروه سایک-ام جی برای عرضه در بازار ایران است. ضمن این که، i6 دو مدل بنزینی و هیبرید دارد که می توان با ۳۵ لیتر بنزین ۱۸۰۰ کیلومتر پیمایش کند.

تصاویر سایک i6 یا ام جی i6:

تصاویر ام جی GS فیس لیفت:

آلبوم تصاویر ام جی HS:

علی طجوزی

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.