تنها چند ساعت تا رونمایی جدیدترین خودرو ملی سایپا

جزئیات خودرو سایپا در هند
گروه خودروسازی سایپا قصد دارد تا در هفدهمین دوره نمایشگاه خودرو شیراز، جدیدترین خودرو ملی خود را معرفی کند. این خودرو که نام تجاری SP100 را دارد، امروز چهارشنبه مورخ ۲۷ تیر ۱۳۹۷ با حضور مقامات دولتی حدود ساعت ۶ بعد از ظهر در شیراز رونمایی می شود.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

اطلاع به دست آمده حاکی از آن است که این مراسم در قالب یک معرفی برگزار می شود و احتمالا نباید توقع داشته باشیم تا با خودرویی کامل و قابل عرضه طرف شویم. بدیهی است که SP100 در آینده نزدیک نام جدیدی را به خود اختصاص می دهد و احتمالا تا پایان سال جاری می توانیم شاهد حضور آن در بازار باشیم. مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا چندی پیش خبر از عرضه SP100 را تا پایان سال داده بود.
در گذشته این خودرو نام رسانه ای X300 را هم تجربه کرده بود. آن طور که از شواهد مشخص است، سایپا SP100 را برای انجام برخی تست ها به مرکز رنو-نیسان هند سپرده بود و با توجه به انتشار برخی تصاویر از آن مرکز تحقیقاتی، این خودرو ابعاد بزرگتری نسبت به ساینا و تیبا دارد و دیگر در میان خودروهای سدان متوسط قرار می گیرد. البته شنیده ها حاکی از آن است که سایپا الگوهایی چون گریت وال وولیکس C30، تویوتا یاریس و Vois را مبنا خود قرار داده و نباید توقع یک سدان بزرگ را SP100 داشته باشیم.
سال گذشته اعلام می شد که کمپانی AVL اتریش در ساخت پیشرانه ۱.۲ لیتری توربو سایپا برای SP100 شریک است و این پیشرانه با فناوری روز اروپا طراحی گردیده است. موتور ۱.۲ لیتری AVL سه سیلندر است و می توان با فناوری توربو قدرتی حدود ۱۳۰ تا ۱۶۰ اسب بخار را تولید کند. برخی می گویند که هیوندای پاورتک جعبه دنده اتوماتیک SP100 را تامین می کند و برخی دیگر می گویند که با توجه به همکاری پانچ در پروژه اتوماتیک کردن ساینا و کوییک، این کمپانی بلژیکی جعبه دنده SP100 را هم تامین می کند. پیش از گرانی های ارز احتمال داده می شد که سدان جدید سایپا قیمتی حدود ۵۰ تا ۷۵ میلیون تومان را داشته باشد.
اما همه این اطلاعات حدس و گمان هایی است که شاید بعد از ظهر امروز تایید و یا تکذیب شود. به هر حال باید منتظر بود و دید که مهندسان سایپا، چه تعریف جدیدی را برای خودروی ملی در نظر گرفته اند؟
شما مخاطبان اسب بخار می توانید مراسم رونمایی از SP100 را در نمایشگاه شیراز، به صورت مستقیم از طریق پخش زنده اینستاگرام اسب بخار تماشا کنید.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.