بوستر ترمزهای الکتریکی – مکانیکی (Electromechanical Brake Booster)

بوستر ترمزهای الکتریکی – مکانیکی

یکی از پرسش های مرتبط با خودروهای هیبرید و الکتریکی این است که در صورت خاموش بودن موتور خودرو، بوستر ترمز چگونه عمل می کند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

باید گفت عملکرد بوستر ترمز در خودروهایی که نیروی محرکه آن ها از یک موتور احتراقی تولید می شود به فشار منفی ای که توسط موتور تولید می شود مرتبط است. فشار منفی یا وکیوم (Vacuum) تولیدشده در منیفولد هوای موتور موجب می شود در هنگام ترمزگیری، دیافراگمی (Diaphragm) که درون آن قرار دارد راحت تر و با نیروی کم تری به عقب رانده شود و فشار روغن را به کلیپرها برساند. در صورت حذف بوستر ترمز، به نیرویی در حدود ۲ تا ۴ برابر نیرویی که در زمان وجود بوستر به پدال وارد می کردیم نیاز داریم.

بوستر ترمزهای الکتریکی – مکانیکی

موتورهای احتراقی به کار رفته در خودروهای هیبرید، وکیوم کافی برای عملکرد درست بوستر را به دست نمی دهند. از سویی، در خودروهای کاملاً الکتریکی نیز به علت نبود موتور احتراقی، وکیومی تولید نمی شود. از این رو، در این دو دسته از خودروها از پمپ های وکیوم الکتریکی و یا مکانیکی (در خودروهای هیبرید) استفاده می کنند تا اختلاف فشار لازم برای عملکرد بوستر را تولید کنند. مشکل این پمپ ها این بود که می بایست دائماً کار می کردند تا همیشه خلاء لازم در لوله وکیوم وجود داشته باشد، بنابراین کارکرد دائمی این پمپ ها انرژی زیادی را هدر می داد. از سویی دیگر، نمی شد به این پمپ ها طوری دستور داد تا بلافاصله پس از این که پدال ترمز تحریک شد شروع به کار کنند، زیرا عملکرد این پمپ ها برای به وجود آوردن خلاء کمی زمان‌بر است و این اتلاف زمان می تواند تأخیر در ترمزگیری و در نتیجه، خطرات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. به همین دلیل این پمپ ها پس از روشن شدن موتور شروع به کار می کنند و تا زمان خاموش شدن موتور فعال می مانند.

بوستر ترمزهای الکتریکی – مکانیکی

در عین حال، می دانیم در خودروهای هیبریدی موتور احتراقی در مواقعی خاموش می شود و در صورت خاموش شدن موتور احتراقی دیگر فشار منفی ای وجود ندارد، بنابراین ترمزگیری به شدت سخت تر می شود و همین مسئله می تواند بسیار خطرآفرین باشد و جان افراد را به خطر بیاندازد. به همین دلیل در این خودروها از بوسترهای الکترومکانیکی استفاده می کنند تا در همه شرایط (موتور احتراقی خاموش یا روشن) کارایی مطلوب را داشته باشد و عمل ترمزگیری را تسهیل کند.

این بوسترها طوری طراحی شده اند که به فشار منفی حاصل از موتورهای احتراقی نیازی ندارند و آسان سازی عمل ترمزگیری در آن ها توسط یک موتور الکتریکی صورت می گیرد. پدال ترمز خودروهایی که در آن ها از این بوسترها استفاده شده است مجهز به سنسوری هستند که بلافاصله پس از تحریک پدال توسط راننده، سیگنالی به ماژول کنترل کننده موتور الکتریکی ارسال می کند و آن را راه اندازی می کند. گشتاور تولیدشده توسط موتور الکتریکی توسط یک سری چرخ دنده به نیروی فشاری تبدیل می شود که در نهایت، باعث می شود روغن ترمز موجود در مخزن با فشار به کلیپرها منتقل شود و عمل ترمزگیری انجام شود.

بوستر ترمزهای الکتریکی – مکانیکی

با به کارگیری این بوسترها می توان به خوبی از بروز حوادث جلوگیری کرد، زیرا عملکرد این بوسترها به حدی مناسب و قدرتمند است که شتاب کاهش سرعت خودرو را تا ۰.۳ شتاب گرانش زمین (۰.۳g) نیز افزایش می دهد، این مقدار چیزی در حدود ۳ متر بر مجذور ثانیه (۳ m / s ۲) است. به طور معمول این شتاب در سایر خودروها بین ۱ تا ۲ متر بر مجذور ثانیه (۱ m / s ۲ to 2 m / s ۲) است.

یکی از مهم ترین و کارآمدترین ویژگی های این بوسترها این است که مزایای زیادی را برای سیستم های کمکی به همراه دارد، زیرا این بوسترها می توانند از دیگر سنسورها نیز دستور بگیرند و در مواقع لازم بدون این که پدال ترمز توسط راننده تحریک شود موتور الکتریکی را فعال سازد و ترمزگیری صورت گیرد.

سیستم ESP یا کنترل پایداری در خودروهایی که به این بوسترها مجهزند تا سه برابر سریع تر از ESPهای دیگر خودروها عمل می کنند. این سرعت عمل نه تنها از دقت عملکرد ESP نمی کاهد، بلکه نسبت به قبل دقیق تر هم می شود.

بوسترهای الکترومکانیکی باعث می شوند در خودروهایی که مجهز به سیستم ترمز اورژانسی اتوماتیک (Automatic Emergency Braking System) هستند سیستم مورد نظر عملکرد بهتری داشته باشد، زیرا هم عمل ترمزگیری بهتر صورت می گیرد و هم مسافت ترمزی (Braking Distance) کم می شود.

محمد جبارزاده شیاده

پایگاه خبری اسب بخار

۳ امتیاز از ۲ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.