آیا موج دوم گرانی خودروها در راه است؟

گزارش تصویری نمایشگاه خودرو کرمان
با این که امروز اختلاف قیمت بسیاری از خودروها در بازار و کارخانه بیش از دو برابر شده است، اما بسیاری از کارشناسان بازار خودرو معتقدند این اتفاق ارتباطی با مسأله موج گرانی و محاسبه های دقیق ندارد، بلکه بسیاری از مشکلات امروز در بازار خودرو که یکی از آن ها حاشیه قیمتی نامعقول در بازار آزاد است، به عدم تحویل به موقع خودرو و کاهش عرضه نسبت به تقاضا بر می گردد.

مدیران 777 مدیران 777

برای درک بیش تر این دیدگاه، مثالی می زنیم. امروز دلالان و فروشندگان دنا پلاس توربو، قیمت این خودرو را فراتر از ۱۱۵ میلیون تومان در بازار اعلام می کنند. این در حالی است که بهای کارخانه ای این خودرو کم تر از ۵۹ میلیون تومان بوده است. اگر امروز ” ایران خودرو ” در تحویل دنا پلاس توربو تاخیری نداشته باشد و مشتریان بتوانند مانند گذشته برای تحویل های دو و سه ماهه، این خودرو را به صورت مستقیم از ایران خودرو بخرند، دیگر امکان آن وجود ندارد که دلالان قیمتی دو برابر بهای کارخانه را برای دنا پلاس توربو اعلام کنند. در بحث پراید، پژو و تمام خودروهای تولیدی و وارداتی چنین مسأله ای حرف اول را می زند. کاهش شدید عرضه به موقع در بازار و از سویی افزایش تقاضاهای کاذب باعث شده حاشیه قیمتی خودروها افزایش پیدا کند.
از نگاه بیش تر افراد جامعه، اگر این گرانی ها به دلیل مشکلات تحویل است باید دولت و خودروسازان به سمتی حرکت کنند که این مشکل حل شود، اما باید دقت کرد که حل این مشکل می تواند موج دوم گرانی خودروها را در کارخانه ها به همراه داشته باشد و اگر قرار باشد به طور کامل مشکل تاخیر در تحویل حل نشود، دوباره افزایش قیمت بیش تری را در بازار آزاد شاهد خواهیم بود. امروز خودروسازان می گویند مشکلات تحویل ندادن به موقع، مربوط به کمبود قطعه در خط های تولید است و با توجه به افزایش هزینه های تولید و بهای مواد اولیه، قطعه سازان با اکراه و توان پایین، قطعه ها را به دست ما می رسانند. از سویی دیگر برخی می گویند تعدادی از خودروسازان با توقف برنامه های فروش و تحویل خودروهای شان منتظر آن هستند که سرانجام مجوز افزایش قیمت و محاسبه بهای خودرو با قیمت جدید ارز صادر شود.
از نگاه کارشناسان صنعت خودرو، نمی توان اتفاق های چند وقت اخیر در بازار را به موج گرانی ربط دارد، زیرا این افزایش قیمت به صورت رسمی نیست و تنها حاشیه سازی بازار است که این مسائل را پدید آورده است. به گفته این افراد، هنگامی که دولت بهای ارز مرجع را ۴۲۰۰ تومان اعلام کرد، بسیاری از خودروسازان با آغاز سال جدید و مواجه با این عدد افزایش قیمت هایی را اعلام کردند. خودروسازان کشور می گفتند با رسیدن بهای دلار به ۴۲۰۰ تومان برای صنعتگران و از سویی افزایش هزینه های تولید، حدود ۲۷ درصد نسبت به سال گذشته باید برای تولید هر خودرو بیش تر هزینه کنند. بنابراین با آغاز سال ۹۷، شاهد افزایش قیمت رسمی خودروها در کارخانه ها بودیم. خودروسازان دولتی کم ترین افزایش قیمت را داشتند و خصوصی ها ضریب بیش تری را برای افزایش قیمت اعلام کردند. در اردیبهشت امسال دیدیم قیمت خودروهای ۵۰ میلیون تومان در خودروسازان دولتی به حدود ۵۵ میلیون تومان رسید. از آن سو در خودروسازان خصوصی هم خودروی ۶۰ میلیون تومانی، ۷۰ میلیون تومان شد و خودروهای ۱۰۰ میلیون تومانی تا ۱۳۰ میلیون تومان قیمت گذاری شدند. از نگاه کارشناسان این اتفاق موج اول گرانی خودرو بود.
اکنون که خبری از ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست و خودروسازان باید ارز مورد نیاز خود را از سامانه رسمی با بهای جدید تهیه کنند، بدیهی است که دیر یا زود افزایش دوباره قیمتی ها را اعلام خواهند کرد. موج اول گرانی که در ابتدای امسال اتفاق افتاد، به دلیل افزایش حدود ۲۵ درصدی بهای ارز برای خودروسازان بود. حال در نظر بگیرید این شرکت ها برای تامین برخی قطعه های خود و همچنین مواد اولیه شان باید به سراغ ارزهایی بروند که نسبت به ابتدای سال ارزش شان نزدیک به دو برابر شده است. بدیهی است که خودروسازان داخلی در بسیاری از محصولات خود ارز بری کمی دارند و دوباره می توانند کم ترین افزایش قیمت ها را داشته باشند، اما تولید محصولات کره ای، چینی، ژاپنی و فرانسوی در کشور ما ارز بری بالایی دارد و دلیل آن داخلی سازی کم قطعه های منفصله آن ها در ایران است.
به گفته این کارشناسان موج دوم گرانی با تثبیت بهای ارز جدید برای خودروسازان اتفاق می افتد. درست است که خودروسازان دولتی در موج اول گرانی، خودروی ۵۰ میلیون تومانی را به ۵۵ میلیون تومان رساندند که شاید افزایش شدیدی نباشد، اما مبنای آن ها افزایش ۲۵ درصدی بهای ارز است و اکنون باید به فکر فرمول هایی برای افزایش قیمت خودروهای شان با تغییر صد در صدی بهای ارز باشند.
به گفته این کارشناسان صنعت خودرو، موج دوم گرانی هنگامی آغاز می شود که شرکت هایی همچون مدیران خودرو، کرمان موتور، کارمانیا، ریگان خودرو، ایران خودرو، سایپا، پارس خودرو و… به صورت رسمی قیمت جدید محصولات شان را اعلام کنند. با این که اعلام قیمت های جدید آن ها با تغییرهای شدید بهای ارز برای خودروسازان می تواند بهای تمام شده بسیاری از خودروها را به شکل عجیبی تغییر دهد، اما اگر این اتفاق بتواند خودروسازان را به شرایط قبلی خود بازگرداند تا بتوانند محصولات شان را دوباره با تحویل های کم تر از ۳ ماه و گاه به صورت اقساطی عرضه کنند، حداقل می توانیم شاهد از بین رفتن بسیاری از دلالی ها در بازار خودرو باشیم، اما اگر قرار باشد قیمت خودروها به دلیل تغییر بهای ارز افزایش پیدا کند و مشکل تولید و تحویل به موقع حل نشود، باید منتظر نابه سامانی جدیدی در بازار خودرو باشیم.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

گروه مستند اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.