استارت سرد یا Cold Start چیست؟

استارت سرد
استارت سرد

استارت سرد یا Cold Start زمانی رخ می دهد که موتور به دمای محیطی که درون آن قرار گرفته است برسد. به این ترتیب، موتور به فرآیند استارت سرد یا Cold Start نیاز دارد تا بتواند آن را هم سریع تر به دمای عملکردی‌اش برساند و هم این که موجب شود روغن کاری موتور در آن دما، که روغن سفت تر است، به خوبی انجام گیرد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

استارت سرد یا Cold Start چیست؟

اگر زمانی که استارت می زنیم موتور خودرو سرد باشد، Cold Start رخ می دهد و دور موتور بیش تر از حد نرمال می شود. به این ترتیب، وقتی دور موتور در حالت درجا کار کردن (Idle)، بیش تر از حد نرمال می شود، موتور سریع تر به شرایط عملکردی مناسب خودش می رسد.

استارت سرد یا Cold Start چگونه انجام می شود؟

در خودروهای انژکتوری که ECU وظیفه کنترل بخش های مختلف عملکردی موتور را بر عهده دارد، پس از این که اختلاف دمای شدید توسط سنسورها تشخیص داده شد، موتور در حالت استارت سرد قرار می گیرد و ECU تشخیص می دهد که برای موتور در حالت Idle، توسط استپر و یا دریچه گاز برقی چه دوری فراهم شود.

در خودروهای کاربراتوری قرارگیری موتور در حالت Cold Start به صورت دستی و با تشخیص راننده انجام می شود. در این خودروها، که اغلب بسیار قدیمی نیز هستند، یک شاسی وجود دارد که با کشیدن آن، دریچه گاز کمی بیش تر از حالت عادی باز می شود و به این ترتیب، دور موتور بالا می رود. 

محدوده نرمال دور موتور در حالت استارت سرد چه‌قدر است؟

استارت سرد
استارت سرد

به طور کلی، در حالت Cold Start، دور موتور بیش تر از ۱۰۰۰ RPM و کم تر از ۱۵۰۰ RPM است. در برخی شرایط که هوای محیط بیش از اندازه سرد است، دور موتور به بالای ۱۵۰۰ RPM هم می رسد. 

آیا هر بار که خودرو را استارت می زنیم Cold Start رخ می دهد؟

قرارگیری موتور در حالت استارت سرد، هنگامی اتفاق می افتد که دمای موتور کم تر از دمای عملکردی‌اش است، یعنی بر فرض اگر دمای نرمال عملکردی موتوری حدود ۹۰ درجه باشد و آن موتور به دلیل قرارگیری به مدت طولانی در یک محیط سرد، دمایش به ۱۰ درجه رسیده باشد و در این شرایط آن را روشن کنیم، موتور در حالت استارت سرد قرار می گیرد. برای مثال، اگر خودروی شما کل شب در پارکینگ خاموش ماند و فردا خواستید آن را روشن کنید، بلافاصله پس از استارت، موتور در حالت Cold Start قرار می گیرد. از طرفی دیگر، اگر خودروی شما زمان زیادی روشن بود و برای انجام خریدی که چند دقیقه طول می کشد آن را خاموش کرده باشید، دیگر پس از استارت مجدد، موتور در حالت استارت سرد قرار نمی گیرد و دور موتور در محدوده نرمال باقی می ماند. اگر پس از گرم شدن کامل موتور خودروی شما، باز هم دور موتور بیش تر از حد نرمال قرار گرفت، احتمالاً یکی از بخش های مربوط به موتور دچار مشکل شده است. در این شرایط، بهتر است به تعمیرگاه مراجعه کنید تا مکانیک عیب را برطرف کند.

بیشتر بخوانید: دلایل گاز خوردن خودروها چیست؟

چه مدتی پس از استارت سرد موتور باید صبر کنیم؟

اگر در شرایطی خودروی خود را روشن کردید که هوا بسیار سرد بود، بهتر است قبل از حرکت بین ۳۰ ثانیه تا ۱ دقیقه صبر کنید تا روغن موتور برای روان‌کاری آماده شود، زیرا در شرایطی که دمای هوا بسیار پایین است، ویسکوزیته روغن موتور زیاد می شود و به همین دلیل، اویل پمپ به سختی می تواند روغن را پمپاژ کند، اما اگر کمی صبر کنید، ویسکوزیته روغن کم تر می شود و به این ترتیب، فرآیند روغن کاری نیز راحت تر صورت می گیرد.

از طرفی دیگر، اگر در روزهای گرم و معتدل سال، خودروی خود را روشن کردید، نیازی به صبر کردن ۳۰ ثانیه ای یا ۱ دقیقه ای نیست، زیرا دمای روغن در محدوده نرمالی قرار دارد و اویل پمپ به راحتی می تواند آن را پمپاژ کند.

در حالت Cold Start باید چگونه رانندگی کنیم؟

۱. توجه داشته باشد که صبر کردن حدود ۱ دقیقه به معنی این نیست که دیگر می توانید موتور خودروی خود را تحت فشار قرار دهید، بلکه باید دقت داشته باشید که هنگام رانندگی دور موتور بیش از اندازه بالا نرود، زیرا دمای سیالات و روغن های به‌کاررفته در مجموعه پیشرانه هنوز سرد است و این قضیه در صورت تحت فشار قرار گرفتن موتور می تواند به آن آسیب بزند و استهلاک را بالا ببرد.

۲. یکی از مخرب ترین عادت هایی که می تواند آسیب جدی به موتور وارد کند این است که در روزهای سرد استارت بزنید و کمی با خودرو رانندگی کنید و سپس موتور را خاموش کنید. حرکت با خودرو برای مسافت های کوتاه آن هم با موتور سرد می تواند در بلندمدت هزینه های سنگینی روی دست شما بگذارد. تکرار این عادت اگر به طور مداوم نباشد مشکلی ندارد، اما اگر قرار است این اتفاق بارها در طول سال تکرار شود، بهتر است ابتدا اجازه دهید موتور گرم شود، سپس از آن برای طی کردن مسافت های کوتاه استفاده کنید، با این کار کم تر به موتور آسیب می زنید.

۳. برخی از راننده ها نیز اعتقاد دارند موتور باید حدود ۳۰ دقیقه در حالت درجا یا Idle کار کند تا کاملاً گرم شود و سپس بتوان از آن استفاده کرد. لازم است بدانید که این روش برای گرم کردن موتور خودرو اصلاً مناسب نیست، زیرا هم بیهوده سوخت را هدر داده اید و هم این که آلودگی زیادی طی این حالت تولید می شود. همان طور که گفته شد، برای گرم کردن موتور بهتر است پس از گذشت حدود ۱ دقیقه به آرامی و با دور پایین شروع به حرکت کنید تا هم موتور گرم شود و هم این که به مقصد خود نزدیک تر شوید.

استارت سرد یا Cold Start چیست؟

اگر زمانی که استارت می زنیم موتور خودرو سرد باشد، Cold Start رخ می دهد و دور موتور بیش تر از حد نرمال می شود. به این ترتیب، وقتی دور موتور در حالت درجا کار کردن (Idle)، بیش تر از حد نرمال می شود، موتور سریع تر به شرایط عملکردی مناسب خودش می رسد.

محدوده نرمال دور موتور در حالت استارت سرد چه قدر است؟

به طور کلی، در حالت Cold Start، دور موتور بیش تر از ۱۰۰۰ RPM و کم تر از ۱۵۰۰ RPM است. در برخی شرایط که هوای محیط بیش از اندازه سرد است، دور موتور به بالای ۱۵۰۰ RPM هم می رسد. 

چه مدتی پس از استارت سرد موتور باید صبر کنیم؟

اگر در شرایطی خودروی خود را روشن کردید که هوا بسیار سرد بود، بهتر است قبل از حرکت بین ۳۰ ثانیه تا ۱ دقیقه صبر کنید تا روغن موتور برای روان‌کاری آماده شود. از طرفی دیگر، اگر در روزهای گرم سال خودروی خود را روشن کردید، نیازی به صبر کردن نیست زیرا دمای روغن در محدوده نرمالی قرار دارد و اویل پمپ به راحتی می تواند آن را پمپاژ کند.

۴.۲ امتیاز از ۵ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.