مفهوم لایف تایم در قطعات خودروها به چه معناست؟

قطعات لایف تایم
قطعات لایف تایم

در همه خودروهای تولیدی دنیا قطعاتی وجود دارند که به صورت لایف تایم یا مادام العمر طراحی شده اند و در فواصل زمانی کوتاه نیازی به تعویض و یا تعمیر ندارند. پس به این ترتیب می فهمیم که Life Time بودن یک قطعه به معنی عدم نیاز به تعویض آن نیست، بلکه زمان تعویض نسبت به دیگر قطعات بسیار طولانی تر است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

یکی از مهم ترین نکاتی که باید پس از خرید خودرو رعایت کنید این است که از آن نگهداری کنید و به موقع و در فواصل زمانی مناسب نسبت به تعویض برخی قطعات و یا سیالات به‌کاررفته درون آن اقدام کنید. به همین دلیل نیاز است تا با عمر برخی از لوازم مصرفی خودروها آشنا شوید و به موقع اقدامات مربوط به آن ها را انجام دهید.

بیشتر بخوانید: فیلترهای خودرو را چه زمانی تعویض کنیم؟

در این میان، برخی از لوازم مصرفی نسبتاً عمر کوتاهی دارند و برخی دیگر در درازمدت به تعویض نیاز پیدا می کنند، اما تعداد کمی از قطعات و سیالات به‌کاررفته درون خودرو نیز هستند که زمان تعویض آن ها به حدی زیاد است که به آن ها قطعات لایف تایم (Life Time) می گویند.

مفهوم Life Time در قطعات خودروها به چه معناست؟

برخی از قطعات، سیالات و یا روغن هایی که در برخی از خودروها استفاده می شوند طوری طراحی شده اند که عمر بالایی داشته باشند. عمر بالای لوازمی که لایف تایم اند به معنی این نیست که هیچ وقت نیاز به تعویض نداشته باشند بلکه برعکس، نیاز به تعویض دارند اما در کارکردها بسیار طولانی تر (برای مثال ۳۰۰ هزار کیلومتر) که زمان زیادی برای رسیدن به آن ها نیاز است. از این رو، به این لوازم، Life Time یا مادام العمر می گویند، زیرا عمر آن ها تقریباً با طول عمر کلی خودرو برابر است.

چه قطعاتی از خودروها می توانند به صورت لایف تایم باشند؟

قطعات لایف تایم
قطعات لایف تایم

یکی از مهم ترین و معروف ترین قطعاتی که در بسیاری از خودروها استفاده می شود و عمر طولانی هم دارد زنجیر تایم است، از این قطعه برای زمان بندی باز و بسته شدن سوپاپ ها استفاده می شود و وظیفه آن مرتبط کردن میل سوپاپ ها (Camshaft) با میل لنگ (Crankshaft) است. از آن جایی که جنس زنجیر تایم از فلز است گرما و سرما تأثیر زیادی  بر روی استحکامش نمی گذارد و می تواند تا کارکردهای بالا بی نیاز از تعویض باشد. اما همان طور که گفته شد، Life Time بودن قطعه به معنی دائمی بودن آن نیست و در کارکردهای بالا نیاز به تعویض آن قطعه به وجود می آید. از این رو، زنجیر تایم نیز باید هر ۳۰۰ هزار کیلومتر تعویض شود تا در اثر پاره شدنش آسیب جدی به موتور وارد نشود.

بیشتر بخوانید: ویژگی ها و تفاوت های زنجیر تایم و تسمه تایم

چه روغن هایی از خودرو می توانند به صورت Life Time باشند؟

روغن گیربکس اتوماتیک

قطعات لایف تایم
قطعات لایف تایم

در میان روغن ها و سیالات به‌کاررفته درون خودرو، روغن گیربکس می تواند طوری طراحی و ساخته شود تا در دراز مدت نیاز به تعویض نداشته باشد و بتواند کار کند. برای مثال، روغن گیربکس های برخی از خودروهای خارجی مانند ب ام و ۵۲۸، X3، مرسدس بنز E کلاس و… به صورت لایف تایم اند و نیازی به تعویض در کارکردهای پایین ندارند. با توجه به تحقیقاتی که در مورد زمان تعویض روغن گیربکس لایف تایم خودروهای آلمانی صورت گرفت، مشخص شد که بیش تر آن ها باید پس از ۳۰۰ هزار کیلومتر تعویض شوند و در کنار تعویض روغن، کل گیربکس هم اورهال شود، برای مثال، در فرآیند اورهال، فیلترهای به‌کاررفته درون گیربکس و تعدادی از پین ها نیز علاوه بر صافی گیربکس تعویض می شوند. این مقدار کارکرد در روغن گیربکس Life Time فرانسوی هایی مانند پژو در حدود ۱۵۰ هزار کیلومتر است.

اما در مورد روغن گیربکس های دستی بهتر است بدانید که به طور کلی دارای عمر طولانی تری نسبت به روغن گیربکس های اتوماتیک هستند و عمدتاً نیاز به تعویض زودهنگام ندارند.

روغن دیفرانسیل

قطعات لایف تایم
قطعات لایف تایم

در خودروهای دو دیفرانسیل و یا دیفرانسیل عقب برای عملکرد روان چرخ دنده های به‌کاررفته از روغن دیفرانسیل استفاده می شود که ساختار برخی از آن ها به گونه ای است که به تعویض در کارکردهای پایین نیازی ندارند و می توان به آن ها روغن دیفرانسیل های Life Time گفت. برای مثال، رونیز یکی از خودروهایی است که روغن دیفرانسیل آن لایف تایم است و پس از حدود ۲۰۰ هزار کیلومتر می بایست علاوه بر تعویض روغن، اجزای درون دیفرانسیل نیز اورهال (Overhaul) شوند.

چرا نباید روغن های لایف تایم را در فواصل زمانی کوتاه تعویض کرد؟

نکته مهم و آخر در مورد قطعات و روغن های Life Time این است که برخی افراد سودجو و بی تجربه ای که در نمایندگی ها و تعمیرگاه ها مشغول به کار هستند از روی بی اطلاعی و یا برای دریافت هزینه تعویض و اورهال بخش های مختلف خودرو، به دروغ می گویند که برای مثال عمر فلان قطعه ای که به صورت لایف تایم طراحی شده است محدود است و از این طریق با تعویض آن قطعه یا روغن، هزینه گزافی را از شما دریافت می کنند و از طرفی دیگر، به خودروی شما نیز آسیب می زنند. با توجه به این قضیه، پس از خرید هر خودرو نسبت به آگاه شدن در مورد قطعات لایف تایم خودروی خود اقدام کنید تا افراد سودجو یا بی تجربه نه بتوانند به خودروی شما آسیب بزنند و نه این که از شما هزینه های گزاف دریافت کنند.

چگونه می توانیم از لایف تایم بودن قطعات و یا روغن های خودروی خود باخبر شویم؟

یکی از ساده ترین و راحت ترین راه هایی که می تواند به شما در مورد قطعات خودروی‌تان آگاهی دهد، مراجعه به دفترچه راهنمای خودروست. در دفترچه راهنمای تمام خودروهایی که بخش هایی از آن ها لایف تایم اند، به طور دقیق ذکر شده است که کدام بخش ها این ویژگی را دارند و پس از چه مقدار کارکرد، عمر آن قطعه و یا روغن تمام می شود و نیاز به تعویض و اورهال به وجود می آید.

راه دیگر فهمیدن چنین موضوعی مراجعه به سایت های مختلفی است که در مورد خودروی شما اطلاعات کاملی دارند و می توانند شما را بیش تر با خودروی‌تان آشنا کنند.

مفهوم Life Time در قطعات خودروها به چه معناست؟

برخی از قطعات، سیالات و یا روغن هایی که در برخی از خودروها استفاده می شوند طوری طراحی شده اند که عمر بالایی داشته باشند. عمر بالای لوازمی که لایف تایم اند به معنی این نیست که هیچ وقت نیاز به تعویض نداشته باشند بلکه برعکس، نیاز به تعویض دارند اما در کارکردها بسیار طولانی تر.

چه قطعاتی از خودروها می توانند به صورت لایف تایم باشند؟

یکی از مهم ترین و معروف ترین قطعاتی که در بسیاری از خودروها استفاده می شود و عمر طولانی هم دارد زنجیر تایم است. از آن جایی که جنس زنجیر تایم از فلز است گرما و سرما تأثیر زیادی بر روی استحکامش نمی گذارد و از این رو می تواند تا کارکردهای بالا بی نیاز از تعویض باشد.

چه روغن هایی از خودرو می توانند به صورت Life Time باشند؟

روغن گیربکس اتوماتیک: در میان روغن ها و سیالات به‌کاررفته درون خودرو، روغن گیربکس می تواند طوری طراحی و ساخته شود تا در درازمدت نیاز به تعویض نداشته باشد و بتواند کار کند.
روغن دیفرانسیل: در خودروهای دو دیفرانسیل و یا دیفرانسیل عقب برای عملکرد روان چرخ دنده های به‌کاررفته از روغن دیفرانسیل استفاده می شود که ساختار برخی از آن ها به گونه ای است که به تعویض در کارکردهای پایین نیازی ندارند.

۳ امتیاز از ۲ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.