تهدید یا هشدار؛ خودروسازان در مرز انفجار

عدم تأمین ارز خودروسازان
عدم تأمین ارز خودروسازان

طی مدت اخیر تولید کنندگان خودرو به طرق مختلف به شدت نسبت به کمبود ارز ابراز نگرانی کرده و آینده تولید را غیر ممکن می دانند. تهدید یا هشدار نشان می دهد که خودروسازان در مرز انفجار قرار گرفته اند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار،به نظر می رسد تعجیل و بی برنامگی وزارت صمت برای فروش خودروهای سامانه ای پیرو فشارهای سیاسی و اجتماعی، کلا بدون در نظر گرفتن شرایط تولید و حتی با مشورت خودروسازان انجام گرفته است. این شتابزدگی این روزها نه تنها منجر به تعویق در تحویل خودروهای سامانه ای شده ،بلکه با توجه به وضعیت فعلی حتی تحویل های با تاخیر را نیز درهاله ای از ابهام قرار دارد.

مدیران 777 مدیران 777

این در حالی است که وزارت صمت برای سال جاری تولید یک میلیون و هفتصد هزار دستگاهی در نظر گرفته است.اما آیا این برنامه ریزی بر اساس توان خودروسازان بوده است یا ادعا و شعار برای تحت تاثیر قرار دادن موافقان و مخالفان بوده است.

با توجه به جایگاه خاص ،حساس و مهم وزارت صمت از یک جهت بعید است که وزارت صمت فقدان شرایط مناسب را در نظر نگرفته باشد و از جهت دیگر با توجه به اقدامات عجولانه  که از همان ابتدای سال گذشته خود را نشان داد،این نوع تصمیم گیری اصلا بعید نیست.

با این حال این وزارتخانه چه جوانب امر را در نظر گرفته یا نگرفته باشد،کار به جایی رسیده است که خودروسازان در نامه های مختلف نسبت به توقف تولید و عدم تحقق برنامه ها هشدار داده اند که بیشتر رنگ و نشان تهدید دارد.

این موضوع را خودروسازان دولتی و غیر دولتی به صورت رسمی و غیر رسمی به روش های محتلف عنوان کرده اند. مشکل ارز به نحوی است که دیگر کوچک و بزرگ نمی شناسد و راه نفس تمام تولید کنندگان را مسدود کرده است.

هر چند هم‌اکنون خودروسازان با معضل کمبود قطعات، مشکلاتی از قبیل قطع برق قیمت گذاری دستوری مواجه هستند.اما کمبود و عدم تخصیص ارز اصلی ترین و جدی ترین مشکلی است که پیش روی آنان قرار دارد.

طی ماه های اخیر (از بهمن ۱۴۰۱ تا امروز)خودروسازان به رغم افزایش نرخ ارز از ۲۸۵۰۰ تومان به بیش از ۴۰ هزار تومان و اجبار به پذیرش آن ،همچنان موفق به دریافت ارز نشده اند.

البته این مشکل همانطور که اشاره شد از بهمن سال پیش گریبانگیر خودروسازان شده است.اما با توجه به پر بودن انبارها پیرو سفارش گذاری های قبلی،این مساله آنچنان حاد نشده بود.

حالا اما با گذشت ۴ ماه از عدم تخصیص ارز، نگرانی جای خود را به ترس و تهدید و هشدار نسبت به آینده تولید داده است.

در این میان مشخص نیست که آیا وزارت صمت بیش از حد روی همکاری بانک مرکزی حساب بازکرده بود یا اینکه مسیر باید برای واردات خودروهای دست دوم از روش های مختلف هموار می شد.

درهر حال شرایط فعلی نشان می دهد که خودروسازان درپی کمبودها و مشکلات در مرز انفجار قرارگرفته اند و این موضوع نه تنها آینده تولید را تهدید می کند،بلکه منجر به تحقق اهداف تحریم کنندگان،نابودی صنعت خودروسازی کشورخواهد شد.

۲.۱ امتیاز از ۷ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.