احتمال بازگشت تولید نیسان در ایران

قسمت یازدهم فصل سوم: تست و بررسی نیسان ایکس تریل
تولید نیسان ایکس تریل

بنابر شنیده ها، یکی از شرکت هایی که اخیراً به جمع واردکنندگان اضافه شده است، در کنار واردات برخی محصولات اروپایی، تولید را نیز در دستور کار قرار داده است. بر این اساس، شنیده ها از احتمال تولید نیسان ایکس تریل در ایران خبر می دهند.

مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، تکلیف واردات چندان که باید و شاید روشن نشده است. غیر از چانگان که توسط سایپا وارد و به زودی عرضه آن آغاز خواهد شد٬ هنوز تکلیف سایر واجدین شرایط و حتی آنها که محصولاتشان به گمرک نیز رسیده روشن نشده است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

در حال حاضر زمان عرضه محصولاتی مانند فیات ٬ کیا و هیوندای که به کشور وارد شده اند ٬ مشخص نیست.

بلاتکلیفی واردات

معلوم نیست که آنها در صف قیمت گذاری شورای رقابت گیر کرده اند یا هنوز ارزی تخصیص داده نشده است. البته آنگونه که وزارت صمت می گوید ٬ روال عادی در حال طی شدن است. اما باز هم بنا به گفته های قبلی آنها تا قرار بود تا پایان خرداد ٬ ۲۰۰ هزار دستگاه خودروهای وارداتی به کشور بیاید. با این حال شرایط به گونه ای پیش رفت که دیگر به هیچ عنوان امکان تحقق این ادعا وجود ندارد.

غوغای قیمت گذاری 

در این شرایط غوغای قیمت گذاری دستوری نیز تمام هوش و حواس ها را به خود جلب کرده است. حالا کسی نه از وارداتی ها سراغی می گیرد و نه اتفاق جدیدی به وجود آمده است. فعالان واردات نیز که همچنان مشغول رتق و فتق امور هستند تا هر وقت که شرایط مهیا شد ٬ به سرعت عرضه را آغاز کنند.

در این شرایط بر اساس برخی شنیده ها به نظر می رسد که یکی از شرکت هایی که در دور جدید به جمع واردکنندگان اضافه شده است٬ در نظر دارد در کنار واردات محصولات اروپایی ٬ یک محصول ژاپنی را هم در ایران به خط تولید بیاورد.هنوز جزئیات بیشتر در دسترس نیست. یعنی مشخص نیست که آیا قرار است کارخانه جدید احداث و تولید شود یا اینکه یکی از سایت ها شهرستانی و زیان ده دو خودروساز بزرگ واگذار شود.

تولید نیسان ایکس تریل در ایران

با این حال به نظر می رسد که محصول مد نظر این شرکت نوپا نیسان ایکس تریل (X Trail) باشد. چرا از یک سو ژاپنی ها هیچ علاقه ای به سرمایه گذاری در ایران ندارند و از سوی دیگر نیسان در چین یک شریک بسیار قوی به نام ژنگ ژو نیسان (Zhengzhou Nissan Automobile Co., Ltd) دارد. جوینت ونچر دانگ فنگ – نیسان تا کنون نسل سوم این پلتفرم را به نام X Trail Honor  و نسل چهارم را با همان نام قدیمی و اصلی X Trail تولید و عرضه کرده است. 

بنابراین با توجه به رابطه تجاری ایران و چین محتمل ترین گزینه برای تولید یک محصول ژاپنی در ایران ٬ نیسان ایکس تریل جوبنت ونچر این شرکت با دانگ فنگ است که با نام ژنگ ژو نیسان است. 

اتفاقی چینی اما خوب 

با توجه به اینکه پلتفرم این خودر با محصولاتی مانند اوتلندر میتسوبیشی و کولئوس رنو یکسان است می توان آن را یک اتفاق چینی اما خوب دانست. ضمن ایکه ایکس تریل توانست در دور قبلی واردات نه تنها خاطرات خوبی از خود به یادگار بگذارد بلکه به رغم تازه وارد بودن موفق شد در زمانی کوتاه سهم بازار بسیار مناسبی به دست بیاورد.

البته هر چند هنوز خبری قطعی و موثق در این خصوص وجود ندارد. با این حال به نظر می رسد در صورت قطعی شدن این محصول و تولید ٬  یک پرونده دیگر به پرونده های وزارت صمت اضافه خواهد شد. چرا که پیشتر این محصول ژاپنی توسط جهان نوین آریا وارد می شد. در همین حال با توجه به سابقه تولید ریچ در پارس خودرو مشخص نیست که آیا این شرکت به تولید یک محصول چینی در ایران واکنشی نشان خواهد داد یا خیر.

۴.۳ امتیاز از ۹ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.