بررسی هر آنچه از تسلا مدل 2 می دانیم

تسلا مدل 2
تسلا مدل ۲

تسلا مدل ۲ یکی از خودروهای تمام برقی مورد انتظار در بازار جهانی است و ما در این مقاله مشخصات و طراحی احتمالی این خودرو کامپکت را بررسی می کنیم.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

سال ۲۰۲۰ بود که تسلا اعلام کرد در حال توسعه محصولی کامپکت با قیمتی اقتصادی است. این خودرو در رده هاچ بک قرار می گیرد و ارزان ترین خودروی کمپانی تسلا خواهد بود. با ورود فولکس واگن به عرصه خودرو های برقی، این کمپانی نشان داد که می توان کیفیت و کارایی را توام با قیمت اقتصادی تر ارائه داد و اینجا بود که تسلا هم برنامه تولید یک خودروی برقی با قیمت پایین را در دستور کار خود قرار داد. گرچه هنوز نام محصول جدید تسلا را نمی دانیم، اما بر اساس ابعاد و روش نام گذاری این کمپانی می توان احتمال داد این خودرو تسلا مدل ۲ (یا تسلا مدل C) نام داشته باشد. دقت کنید که رندرهای استفاده شده در این مقاله گمانه زنی ها در مورد طراحی این خودرو است و هیچ کدام از آن ها هنوز به تایید رسمی نرسیده اند.

طراحی تسلا مدل ۲

تسلا مدل 2
تسلا مدل ۲

بر اساس آن چه تسلا قبل تر اعلام کرده بود، پیش بینی می شود تسلا مدل ۲ در سال ۲۰۲۳ به بازار بیاید و در سبد محصولات تسلا پایین تر از مدل ۳ قرار بگیرد. قیمت پایه برای این خودرو حدود ۲۵ هزار دلار تخمین زده می شود و انتظار می رود بالاترین فروش را برای این محصول به ویژه در بازار چین شاهد باشیم. هنوز هیچ تصویر جاسوسی و طراحی رسمی از این خودرو منتشر نشده و تنها مرجع ما برای حدس طراحی همان طرح اولیه ای است که در سال ۲۰۲۰ توسط کمپانی تسلا منتشر شد و رندرهایی که در این مقاله می بینید هم همگی بر همین مبنا شکل گرفته اند.

تسلا مدل 2
تسلا مدل ۲

بر اساس این رندرها با یک هاچ بک طرف هستیم که طراحی آن در جهت بالا بردن آیرودینامیک بدنه انجام شده و سبک کلی طراحی های تسلا را دارد. شیب سقف باعث شده تا استایل کوپه را در این خودرو داشته باشیم و همین نکته باعث می شود که این خودرو از دیگر خودروهای تسلا و برقی های هم رده اش متمایز شده باشد. طراحی پنجره ها و دستگیره های درِ پنهان همان چیزی است که در مدل های Y و ۳ تسلا دیده بودیم و انتظار می رود در این خودرو هم دیده شود. سقف پانورامیک و چراغ های تمام ال ای دی هم دیگر نمادهایی هستند که در این خودرو خواهیم دید. علاوه بر این انتظار می رود که همین استایل را در ظاهر کراس اوور هم ببینیم که احتمالا کراس اوور پایه و ارزان تسلا خواهد بود و به عنوان برادر بزرگ تسلا مدل ۲ شناخته می شود.

کابین هاچ بک جمع و جور تسلا

تسلا مدل 2
کابین هاچ بک تسلا

در داخل هم احتمالاً بر اساس آن چه تا به حال از این کمپانی دیده ایم، سبک طراحی مینیمال و ساده را خواهیم داشت و یک صفحه نمایش بزرگ در وسط سیستم اطلاعات سرگرمی این خودرو را در دسترس قرار می دهد. از آن جا که با یک خودروی تمام برقی طرف هستیم، در کابین فضای کافی پا در در قسمت جلو و عقب راضی کننده خواهد بود. درست همانند نمونه های بروز شده از تسلا مدل ۳ و مدل S احتمالاً در این خودرو هم سبک جدید فرمان های تسلا را که با نام یوک (yoke) شناخته می شود را می بینیم که البته با توجه به اینکه با یک خودروی پایه و اقتصادی طرف هستیم، احتمال دارد این نمادهای آینده نگرانه و برخی امکانات پیشرفته در این خودرو ساده سازی شوند.

قیمت و رقبای تسلا مدل ۲

تسلا در سال ۲۰۲۰ تایید کرد که قیمت خودروی کامپکت جدیدیش در محدوده ۲۵ هزار دلار خواهد بود و بر همین اساس در این رده خودروهایی تمام برقی نظیر فولکس واگن ID.3 و نیسان لیف را داریم و قیمت آن ارزان تر از خودروهای کوچکتر برقی مثل پژو ۲۰۸ برقی و هوندا e خواهد بود. پس با این قیمت تسلا مدل ۲ می توان انتخابی معقول تر نسبت به رقبا باشد و قطعاً فروش بالایی برای این خودرو خواهیم داشت. با این قیمت می توان این خودرو را با یکی از محبوب های بنزینی در این رده یعنی فولکس واگن گلف هم مقایسه کرد و ورود تسلا شاید نشانه ای برای شروع جدی تر عصر برقی ها و پایانی برای بنزینی ها باشد و خودروهای بنزینی هم رده هم باید با ورود تسلا مدل ۲ احساس خطر کنند.

مشخصات فنی احتمالی هاچ بک تسلا

تسلا مدل 2
تسلا مدل ۲

انتظار می رود هاچ بک تسلا حداقل پیمایش ۴۰۲ کیلومتر را با هر بار شارژ ثبت کند که عددی بسیار خوب در این رده به حساب می آید. البته این عدد مربوط به نسخه پایه است و قطعاً این خودروساز نمونه های قوی تر با پیمایش بیشتر را برای تسلا مدل ۲ ارائه خواهد داد که احتمالاً همانند تسلا مدل ۳ در نسخه قوی تر پیمایش ۵۶۶ کیلومتری را با هر بار شارژ داشته باشیم. علاوه بر این امکانات نیمه خودران را هم همانند دیگر مدل های تسلا در این خودرو هم خواهیم دید که البته این بار پیش بینی ایلان ماسک برای ویژگی خودران درست از آب در نیامد؛ چرا که قرار بود در این محصول قابلیت تمام خودران در سطحی بالاتر ارائه شود که عملا این ممکن نیست.

کمپانی تسلا برنامه دارد تا مدل ۲ را ابتدا در چین تولید و به سایر بازارها صادر کند. البته می توان تولید این خودرو را در خط تولید این کمپانی در آلمان برای بازار اروپا هم دید. حالا باید دید این خودرو در سال ۲۰۲۳ با چه مشخصات نهایی ای به بازار می آید و چه فروشی برای این خودرو در بازار های هدف ثبت خواهد شد.

رندرهای طراحی : سایت CarScoops

محمدرضا پاداش

پایگاه خبری اسب بخار

تسلا مدل ۲ بر چه اساس طراحی می شود و در چه سگمنی قرار خواهد گرفت؟

این خودرو بر اساس نمادهای مخصوص تسلا طراحی می شود و در سگمنت هاچ بک کامپکت به بازار می آید.

رقبای تسلا مدل ۲ چه خودروهایی هستند؟

قسمت پایه ۲۵ هزار دلاری رقبای اصلی تسلا مدل ۲ فولکس واگن ID.3 و نیسان لیف هستند.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.