پیش به سوی آینده؛ برقی ها رکورد زدند!

آمار فروش برقی ها
آمار فروش برقی ها

این واقعیت را که آینده صنعت خودرو یک آینده تمام برقی خواهد بود، همه می دانیم اما در این گزارش، آماری را بررسی می کنیم که رشد عجیب و سریع برقی ها را نشان می دهد.

مدیران 777 مدیران 777

آمار فروش خودروهای برقی در بازارهای توسعه یافته روز به روز بیش تر می شود و حالا دیگر افزایش تقاضای این نوع خودرو محدود به بازار چین نیست. آمارهای جدید نشان می دهد که در دو بازار مهم و توسعه یافته اروپا و آمریکا، افزایش تقاضای قابل توجهی برای خودروهای برقی ثبت شده است. سهم بازار برقی ها در ده ماهه نخست سال جاری میلادی و در بازار آمریکا حدود ۵.۱ درصد بوده است و اگرچه این سهم همچنان بسیار کم تر از خودروهای بنزینی است اما جالب است بدانید که این سهم در ده ماهه نخست سال گذشته تنها ۲.۹ درصد بوده و این یعنی رشد بسیار محسوسی را در فروش برقی ها در بازار آمریکا شاهدیم.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

دلیل رشد برقی ها در آمریکا

آمار فروش برقی ها
آمار فروش برقی ها

این رشد زمانی نمایان تر می شود که بدانید سهم برقی ها از بازار آمریکا در همین بازه زمانی ۱.۷ درصد بوده و در سال ۲۰۱۹ سهم ۱.۳ برای برقی ثبت شده است. این آمار نشان می دهد برقی ها روندی سعودی را در بازار آمریکا در پیش گرفته اند و دلیل این روند هم عرضه موفق تسلا مدل Y و شروع خوب تراک های جدید برقی (مثل هامر برقی و فورد F-150 لایتنینگ) در بازار آمریکا بوده است. پیش بینی می شود این روند رو به رشد را در سال ۲۰۲۳ هم داشته باشیم چراکه قرار است خودروهای برقی ارزان تری به بازار آمریکا بیایند.

آمار جالب برقی ها در اروپا

اگرچه بازار برقی در آمریکا رو به رشد است، اما در این زمینه اصلاً به پای بازار قاره سبز نمی رسد. با بررسی های مؤسسه آماری JATO از ۲۳ بازار اروپایی، حدود ۱۲ درصد از ثبت نام های خرید انجام شده به خودروهای برقی اختصاص می یابد. این یعنی ۱.۰۹ میلیون دستگاه از ۹.۰۹ میلیون دستگاه فروش‌رفته در کل قاره اروپا برای برقی ها است و با اضافه شدن پلاگین هیبریدها، این عدد به ۱.۸۶ میلیون دستگاه می رسد. اگرچه آمار اروپا خیره کننده است، اما تغییرات در بازار آمریکا باعث شده است رشد مشابهی را در این بازار هم داشته باشیم.

دلیل رشد برقی ها در بازار اروپا

آمار فروش برقی ها
آمار فروش برقی ها

دلیل رشد عجیب و غریب برقی ها در اروپا را می توان در زیرساخت های قوی، گزینه های زیاد در بازار و قیمت های بهتر دانست. این عوامل را کنار قوانین تشویقی برخی بازارهای اروپا بگذارید تا دلایل کافی برای رشد برقی ها در اروپا مهیا باشد. بازار اروپا را می توان نمونه کاملی از تغییر رویکرد و برقی سازی دانست. انتظار می رود این روند برای اروپایی ها ادامه دار باشد و آن ها هر ساله رکورد فروش برقی ها را بزنند. استاندارد یورو ۷ هم الزامی به وجود می آورد که خودروسازان ناخواسته بخواهند بنزینی های کم تری بفروشند و همین باعث می شود برقی ها سریع تر رشد کنند.

برقی سازی، رؤیای دست نیافتنی در ایران

پیش بینی ها حاکی از آن است که رشد برقی ها در سال آینده ادامه دار باشد و اصلاً بعید نیست که سهم بازار برقی ها در سال آینده و در آمریکا به بالای ۱۰ درصد برسد و در اروپا هم سهم بالای ۲۰ درصدی برای برقی ها دور از دسترس نیست. دو بازار مذکور از جمله بازارهای پیشرفته و توسعه یافته هستند و این یعنی در آینده ای نه چندان دور بازار خودروی ایران هم ناچار باید همین مسیر را طی کند. اگر زیرساخت، فرهنگ و مطالعات در این زمینه ناکافی باشد در زمان مقرر تغییر، احتمالا باید هزینه گزافی برای برقی سازی خودروهای ایران بپردازیم. در روزگاری که ما درگیر پسوندهای اِس و پلاس برای خودروهای خودمان هستیم و احتمال واردات قطره چکانی زیر ۲۰ هزار یورو ما را امیدوار می کند، در بازارهای توسعه یافته مدل های جدید و مدرن برقی معرفی می شوند و فروش بالایی را ثبت می کنند. یادمان باشد برقی سازی اجباری خواهد بود که سرانجام به بازار ما تحمیل می شود و اگر برای آن آماده نباشیم قطعاً ضربه ای جدی به صنایع خودرویی ما وارد خواهد شد.

۴ امتیاز از ۴ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.