آمار تولید کامیون، کامیونت و کشنده در سال 1402 + جدول

آمار تولید کامیون، کامیونت و کشنده در سال 1402
آمار تولید کامیون، کامیونت و کشنده در سال ۱۴۰۲

بررسی آمار تولید کامیون، کامیونت و کشنده در سال ۱۴۰۲ از رشد ۵ درصدی تولید این محصولات خبر می دهد، اما در کنار این رشد یک نکته قابل تأمل و نگران کننده‌ای وجود دارد؛ در سال گذشته، اکثر تولیدکنندگان مطرح این بخش از بازار با افت تولید همراه شده اند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، بازار کامیون، کامیونت و کشنده نیز مانند سواری و پیکاپ همچنان مشتریان پر و پا قرص خود را دارد. این بخش از صنعت خودروسازی از یک سو، درصدد بالا بردن ظرفیت و تنوع تولید برای افزایش ضریب نفوذ خود در بازار هستند و از سوی دیگر، سعی دارند نقش مؤثر و مهمی در مسیر نوسازی خودروهای فرسوده ایفا کنند. ضمن این که تولیدکنندگان داخلی در جبهه ای دیگر باید با رقبای وارداتی نیز دست و پنجه نرم کنند.

آن ها نیز همانند سایر بخش های تولید خودرو در ایران پس از عبور از بحران اولیه تحریم ها، رفته رفته شرایط را برای تولید و افزایش آن فراهم کردند. آمار رشد تولید کامیون، کامیونت و کشنده در سال های گذشته به روشنی وضعیت و فاجعه کاهش تولید را نشان می دهد. مقایسه میزان تولید در دوسال ۱۳۹۸ و ۱۴۰۱ به سادگی ماجرا را روشن می کند.

در سال گذشته، سنگین سازان در مجموع ۳۶۰۸۳ دستگاه انواع کامیون، کامیونت و کشنده تولید کرده اند. این آمار نسبت به تولید ۳۴۳۲۹ دستگاه در سال گذشته ۵ درصد رشد را نشان می دهد، اما نسبت به میزان تولید سال ۱۳۹۸، ۱۰۲۴ درصد رشد داشته است.

این فاصله مشخص می کند که طی سال های اخیر، تولیدکنندگان با سرعت مناسبی در این مسیر حرکت کرده اند. با این حال، اکثر بازیگران بزرگ و تولیدکنندگان مطرح که زیرساخت های مناسبی هم دارند، بنا به علل مختلف از جمله تحریم و چالش دامنه دار تأمین ارز، سال گذشته با افت تولید همراه شده اند. در واقع، غیر از آرین دیزل و آریا اورست، سایر تولیدکنندگان مؤثر بر تولید، روندی منفی را طی کرده اند. همچنین میزان تولید بسیاری از شرکت ها در سال گذشته به هزار دستگاه نرسیده است.

البته این بخش از صنعت خودروسازی کشور نیز همانند سایر بخش ها سال گذشته با مسائل و مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کرده است، اما به نظر می رسد شرکت هایی که با رشد همراه شده اند، به گونه دیگر مسیر را طی کرده اند.

حجم تولید سنگین سازان در سال ۱۴۰۲

در سالی که گذشت تنها ایران خودرو دیزل توانست از مرز ۱۰ هزار دستگاه عبور کند و تیراژ خود را به ۱۲۱۲۳ دستگاه برساند. در عین حال، این خودروساز نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افت تولید را نیز ثبت کرده است. در میان سبد پرتعداد محصولات ایران خودرو دیزل بیش ترین تولید به کامیون ال کی ۲۶۲۴ با ۲۷۲۷، آریا ال کی ۲۶۳۰ با ۲۰۸۴ و فوتون اچ ۴ با ۲۴۰۰ دستگاه اختصاص یافته است.

رتبه دوم تولید این نوع خودروها با ۴۸۱۸ دستگاه، به بهمن دیزل می رسد. کامیونت فورس ۶ تُن جاخواب ۱.۵ با ۱۷۶۴ و کشنده امپاور با ۱۳۶۳ دستگاه پرتیراژترین محصولات بهمن دیزل در سال گذشته هستند. آریا اورست نیز از دیگر تولیدکنندگان خودروهای کاروتجاری به شمار می رود که توانسته است سال گذشته با رشد تولید قابل توجهی همراه شود. این شرکت ۳۸۳۵ دستگاه تولید کرده، که کشنده سی جی سی ۴۱۸۱ با تیراژ ۲۰۳۳ سهم اصلی را به خود اختصاص داده است.

آرین دیزل نیز با تولید ۳۴۹۹ دستگاه علاوه بر رشد تولید ۷۲ درصدی توانسته است در جایگاه چهارم تولیدکنندگان کامیون، کامیونت و کشنده قرار بگیرد. کامیونت جک ۶ تن با تیراژ ۱۴۰۴ بیش ترین میزان تولید این خودروساز را داشته است.

دیما دیزل با ۲۳۲۸ و سایپا دیزل با ۲۰۳۰ دستگاه رتبه های بعدی این گروه هستند، اما برخلاف دیما دیزل که رشد ۴ درصد را تجربه کرده است میزان تولید در سایپا دیزل با ۴ درصد کاهش همراه شده است.

پیلسان با ۱۳۲۰، سیبا موتور با ۱۰۸۰ و سروش دیزل با ۱۰۶۱ دستگاه نیز از دیگر تولیدکنندگان انواع کامیون، کامیونت و کشنده هستند که حجم تولید آن ها از مرز هزار دستگاه گذشته است. ارس خودرو دیزل (آمیکو) و شایان دیزل هم برای هزارتایی شدن فاصله ای کم تر از ۱۰۰ دستگاه داشتند. آمیکو سال گذشته ۹۶۶ و شایان دیزل ۹۲۵ دستگاه محصول سنگین تولید کرده اند. آمیکو اما رشد ۱۴۴ را ثبت کرده و شایان دیزل با افت ۳۸ درصدی همراه شده است. آریا دیزل نیز در سال ۱۴۰۲ موفق به تولید ۶۵۱ دستگاه خودروی سنگین شده است.

میزان تولید سایر حاضران این گروه نیز کم تر از ۵۰۰ دستگاه است. ضمن این که، رخش خودرو دیزل با ۸۴ و آذر اتصال با ۱۳دستگاه کم ترین میزان تولید در این بخش از صنعت خودروسازی را به نام خود ثبت کرده اند. همچنین سال گذشته میزان تولید در شهاب خودرو و مایان به صفر سیده است.

آمار تولید کامیون، کامیونت و کشنده در سال ۱۴۰۲

ردیفنام شرکتتولید ۱۴۰۱تولید ۱۴۰۲تغییر
۱ایران خودرو دیزل۱۳۴۷۱۱۲۱۲۳۱۰-
۲بهمن دیزل۴۸۱۸۴۹۱۸۴ +
۳آریا اورست۱۰۸۵۳۸۳۵۱۰۷+
۴آرین دیزل۲۰۳۱۳۴۹۹۷۲+
۵دیما دیزل۲۲۳۳۲۳۲۸۴+
۶سایپا دیزل۲۳۵۶۲۰۳۰۴-
۷پیلسان۱۲۰۲۱۳۲۰۱۰+
۸سیبا موتور۱۴۴۳۱۰۸۰۲۵-
۹سروش دیزل۱۳۶۳۱۰۶۱۳۲-
۱۰ارس خودرودیزل (آمیکو)۳۹۸۹۶۶۱۴۴+
۱۱شایان دیزل۱۴۸۶۹۲۵۳۸-
۱۲آریا دیزل۷۰۷۶۵۱۸-
۱۳کاریزان خودرو۱۹۹۴۶۸۱۳۵+
۱۴خودروهای دیزلی آذربایجان۲۶۲۲۰۷۴۶+
۱۵کاسپین خودرو۱۰۲۲۰۷۱۰۳+
۱۶ویرا دیزل۹۵۲۰۰۱۰۰+
۱۷تیراژ دیزل۱۳۲۱۵۵۱۷ +
۱۸رخش خودرو دیزل۸۸۸۴۵-
۱۹آذر اتصال۵۱۳۱۶۰+
۵ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.