پسرفت فرهنگی آپکو ایران خودرو با تولید خودروی بانوان

پژو ۲۰۷ مخصوص بانوان
پژو ۲۰۷ مخصوص بانوان

خبر تولید خودروی ۲۰۷ مخصوص بانوان توسط شرکت آپکو در روزهای اخیر، به صورت گسترده در شبکه های اجتماعی منتشر شد، خبری که دیدگاه های مختلفی را به خود جلب کرد، اما در پس این ماجرا یک موضوع بیش تر خودنمایی می کند.

مدیران 777 مدیران 777

جنبش های برابری حقوق زن و مرد در سال های اخیر به صورت گسترده در برندهای مختلف نفوذ کرده است و اکنون بیش تر کسب و کارها از ایجاد برچسب های جنسی روی تولیدات خود پرهیز می کنند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

جدای از این که قوانین در سطح جهان با تکیه بر خواست مردم و جنبش های برابری جنسیتی در حال به‌روز شدن هستند، نشان های تجاری نیز سعی دارند در این دنیای مدرن طبق میل عموم مردم عمل کنند تا بتوانند سهم خود را از بازار افزایش دهند.

اما همان طور که روشن است، این رقابت های تبلیغاتی و توسعه ای برای جلب نظر مردم در بازارهای آزاد شکل می گیرد و در کشور ما که بیش تر صنایع با انحصار همراه شده اند و نیازی به تبلیغات و رضایت مشتری ندارند، سلیقه مردم چندان اهمیت ندارد و شرکت ها هر از چند گاهی محصولی جدید را به میل خود تولید و روانه بازار می کنند و مردم نیز در بازار انحصاری چاره ای جز خرید این محصولات ندارند.

در این شرایط، شاهد آن بودیم که آپکو ایران خودرو اقدام به تولید یک خودرو پژو ۲۰۷ مخصوص بانوان کرده است که نگاه به ساختار آن خالی از لطف نیست. پژو ۲۰۷ بانوان براساس پژو ۲۰۷ مولتی کالر شکل گرفته است، با این تفاوت که آپکو این بار ستون های A و B و بخشی از ستون C را نیز به رنگ قرمز درآورده است.

اما در بحث امکانات، پژو ۲۰۷ بانوان به دوربین ۳۶۰ درجه و رادار نقطه کور تجهیز شده و همچنین کلید SOS نیز برای آن لحاظ شده است، که در صورت بروز هر گونه حادثه و مشکلی، راننده و هر یک از سرنشینان با فشردن این کلید مستقیم به مرکز پیام شرکت ایران خودرو متصل می شوند و از این طریق می توانند درخواست کمک کنند. پژو ۲۰۷ بانوان به پیشرانه TU5 پلاس با حداکثر قدرت ۱۱۳ اسب بخار و بیشینه گشتاور ۱۴۴ نیوتن متر به همراه جعبه دنده اتومات ۶ سرعته مجهز است.

بماند که این تغییرات با وجود این که ضرورت هر خودروی امروزی به شمار می روند، به صورت کنایه در این خودرو جای گرفته اند و ناخودآگاه به مخاطب این باور را القا می کنند که بانوان برای کنترل بهتر خودروهای خود به ابزاری ویژه نیاز دارند که این ابزارها برای خودروهای عادی که عموماً توسط مردان استفاده می شود ضروری نیست.

اما کار وقتی جالب می شود که بیش تر به طراحی ظاهری این خودرو نگاه کنیم؛ لوگوی شیر نصب شده بر روی سپر جلو و صندوق عقب با نگین های سواروسکی تزیین شده است. در کنار آن، تریم داخلی نیز با نگین های سرخ و رنگ صورتی تزیین شده است که به معنای واقعی کلمه می تواند نماینده یک نگاه جنسیت زده سنتی باشد.

در دوره ای که مردم جهان برای برابری زن و مرد تلاش می کنند، بازاریابان و طراحان آپکو تصور دارند که تنها رنگ های مورد علاقه بانوان قرمز و صورتی است و نگین کاری خودرو می تواند برای‌شان جذاب باشد.

البته ناگفته نماند که حتماً در آینده نزدیک شاهد آن خواهیم بود که این خودرو نیز با تکیه بر انحصار موجود در بازار خودرو با چند برابر قیمت واقعی به فروش برسد و صدای هیچ کس هم یا در نیاید و یا اگر هم کسی چیزی گفت به گوش کسی نرسد.

این اقدام نشان می دهد که در وانفسای بازار انحصاری و رانتی خودرو یک بار دیگر قدمی در راستای پسرفت صنعت خودرو برداشته شده، با این تفاوت که این پسرفت بیش تر در زمینه فرهنگی برندهای خودروساز کشور بوده است.

۴.۲ امتیاز از ۱۹ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.