اسباب بازی برقی لوکس برای از ما بهتران

خودروهای برقی لوکس
خودروهای برقی لوکس

 واردات خودروهای برقی این روزها بخش مهمی از اخبار بازار خودرو را به خود اختصاص داده‌اند؛ خودروهایی که اما و اگرهای بسیاری را به همراه دارند و هنوز پاسخ مشخصی برای تأمین زیرساخت‌های آن ارائه نشده است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، وزارت صمت واردات و تولید خودروهای برقی را به عنوان یکی از راهبردهای اصلی خود برای کنترل مصرف سوخت در نظر گرفته است. راهبردی که به نظر می‌رسد نتواند به آن گونه‌ای که مدنظر است، تأثیرگذار باشد، چراکه چند پرسش اساسی در خصوص این خودروها وجود دارد.

اولین پرسش این است که اصلاً توسعه زیرساخت‌های تأمین انرژی برای این خودروها در چه مرحله‌ای قرار دارد و برنامه‌های مشخص این حوزه چیست؟ یا این که دولت چه چشم‌اندازی برای تأمین نیاز این خودروها به انرژی دارد؟ پرسش دوم این است که اگر این خودروها برای کنترل مصرف سوخت وارد کشور شده‌اند، چه سهمی از بازار را در اختیار خواهند داشت و یا این که امکان دسترسی مصرف‌کنندگان به این خودروها وجود دارد یا خیر؟

گرچه سهم بازار این خودروها به عوامل متعددی بستگی خواهد داشت که مهم‌ترین آن‌ها، قیمت و تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز خواهد بود. قیمت خودروهای برقی که در سامانه فروش این خودروها عرضه شدند، نشان از آن دارد که خرید این خودروها برای عموم ممکن نخواهد بود و تنها بخش خاصی از جامعه امکان خرید چنین خودروهایی را خواهند داشت. در کنار آن، نبود زیرساخت‌های مورد نیاز موجب شده است که هیچ کس نتواند به عنوان خودروی اصلی به برقی‌ها نگاه کند و تقریباً همه خریداران آن را به عنوان خودروی دوم و یا چندم خود خریداری کرده‌اند.

این حقیقت که خودروهای برقی از تکنولوژی‌های روز دنیا برخوردارند می‌تواند برای بسیاری، جذابیت بالایی داشته باشد و از این رو کسانی که به خودرو نیاز ندارند، نسبت به خرید خودروهای برقی اقدام می‌کنند. ناگفته نماند که بسیاری نیز این خودروها را برای برندهایی که تاکنون در ایران حضور نداشتند خریداری می‌کنند و چنین مسئله‌ای نشان از آن دارد که تقریباً هیچ یک از خریداران این خودروهای برقی به آن نیاز ندارند و آن را به عنوان خودروی چندم تهیه کرده‌اند. این موضوع ثابت می‌کند که خودروهای برقی‌ای که تاکنون به فروش رسیده‌اند، سهم چندانی در سبد خودرویی کشور نخواهند داشت و احتمالاً مسافت‌های بسیار اندکی را نیز طی خواهند کرد و در نتیجه تأثیری در مصرف سوخت نخواهند داشت.

دولت زمانی می‌تواند مدعی کاهش مصرف سوخت به واسطه خودروهای برقی شود که این خودروها با قیمت‌های معقول و با زیرساخت‌های گسترده در اختیار عموم قرار بگیرند و جایگزین خودروهای پرمصرف و فرسوده داخلی شوند؛ نه زمانی که تعدادی اسباب‌بازی لوکس برقی برای طبقه مرفه جامعه وارد کرده است و این قشر نیز هرگز از این خودروها به‌عنوان یک خودروی روزمره استفاده نخواهند کرد و به احتمال زیاد، در آینده نزدیک خودروهای برقی پای ثابت دور دورهای اندرزگو و فرشته خواهند بود و همه به این موضوع واقف‌اند که با چنین ساختاری هیچ کاهشی در مصرف سوخت و هیچ پیشرفتی در حوزه خودرو ایجاد نخواهد شد.

۳.۹ امتیاز از ۸ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.