جک در نمایشگاه شانگهای ؛ سلام اتریوم ، خداحافظ سهول

جک در نمایشگاه شانگهای
جک در نمایشگاه شانگهای

در این محتوا به سراغ غرفه جک و یا همان برند جی ای سی و اتفاقات این خودروساز در نمایشگاه خودروی شانگهای آمده ایم؛ تولد یک شاخه جدید و خداحافظی با زیرشاخه قدیمی.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

نخستین خبر؛ پایان حیات برند سهول

جک در نمایشگاه شانگهای
جک در نمایشگاه شانگهای

در سال ۲۰۱۵ پس از رسوایی دیزل گیت برای فولکس واگن و افت فروش این شرکت و همچنین اخراج و استعفای اکثر مدیران ارشد آن، هربرت دیس (Herbert Diess)، که پیش تر سرپرست پروژه در ب ام و بود، در فولکس به قدرت رسید. پس از افت فروش و رسوایی عجیب در اروپا و آمریکا، راه حل در بازار چین بود؛ جایی که به خودروهای دیزل علاقه مند نبودند و در عین حال، برای گسترش فناوری خودروی برقی هر کاری را انجام می دادند. پس فولکس واگن در تلاش برای یک سرمایه گذاری جدید در چین (فارغ از سایک و فاو) برآمد و برای این امر کمپانی جک انتخاب شد. جوینت ونچری که در سال ۲۰۱۶ اعلام و در سال ۲۰۱۷ اجرایی شد. به این ترتیب، برند SOL ایجاد شد. ثمره این شراکت (شراکت فولکس و جک) به تولید خودروی  E20X، که براساس جک iEV7s ساخته شده بود، ختم شد. پس از مدتی تصمیم خودروساز آلمانی تغییر کرد و با به دست آوردن منابع مالی جدید و خرید سهام جوینت ونچر، این برند مطرح به ساخت محصولات خود روی پلت فرم MEB و با نام VW Anhui روی آورد و بدین ترتیب، برند سول به جک اهدا و به زیرشاخه ای لوکس از جک مبدل شد.

شرکت جک نام این برند را از SOL به Sehol یا به زبان چینی Sihao تغییر داد و این زیرشاخه جدید توانست خودروهای گوناگونی را براساس محصولات جک معرفی نماید که از جمله آن ها می توان به سهول A5 پلاس یا همان KMC J7 خودمان اشاره کرد. اما اکنون کمپانی JAC در نمایشگاه شانگهای اعلام کرده است که دیگر نام و برند سهول وجود نخواهد داشت و از این پس، محصولات این شرکت با دو برند JAC و Yttrium به بازار عرضه می شوند.

زیرشاخه جدید جک؛ نام فلزی کمیاب

زیرشاخه جدید کمپانی جک با عنوان اتریوم، که نام آن از فلزی کمیاب برداشت شده است، فعلاً دارای سبد محصولات کوچکی است. این مجموعه اکنون دارای چند مدل خودروی برقی با قیمت ۱۰ تا ۲۲ هزار دلار است. فاصله محوری محصولات این شاخه بین ۲.۶ تا ۲.۹ متر اعلام شده و حداکثر شعاع حرکتی آن ها نیز ۸۰۰ کیلومتر است. زمان شارژ لازم برای پیمایش ۳۰۰ کیلومتری این محصولات هم ۱۰ دقیقه خواهد بود.

جک اتریوم ۳

کمپانی جک کار زیرشاخه جدید خود در نمایشگاه شانگهای را با مدل اتریوم ۳ آغاز کرد. جک اتریوم ۳ از اواسط سال ۲۰۲۳ به عنوان یک هاچ بک برقی وارد بازار خواهد شد. در نمای ظاهری این هاچ بک به خصوص فرم چراغ های جلو و عقب آن به وضوح ردپای مینی قابل مشاهده است. دستگیره های مخفی شونده، سقف و ستون های مشکی، کلاستر دیجیتالی، نمایشگر مرکزی بسیار بزرگ ۱۵.۶ اینچی، گرم‌کن و سردکن صندلی های جلو و سقف پانوراما از جمله خصوصیات و موارد جالب توجه در نمای ظاهری و کابین جک اتریوم ۳ به شمار می آیند. جک اتریوم ۳ به یک پیشرانه برقی روی محور جلو با دو خروجی ۹۵ و ۱۳۵ اسب بخاری مجهز است. برای این خودرو سه پک باتری در نظر گرفته شده است که ظرفیت آن ها اعلام نشده اما شعاع حرکتی ۳۰۵، ۴۰۵ و ۵۰۵ کیلومتری برای این سه مدل رسانه ای شده است.

لوگوتایپ جدید JAC

جک در این نمایشگاه از لوگوتایپ جدید خود که همان نوشته JAC با فونت و شکل و شمایلی جدید است نیز رونمایی کرد. این لوگوتایپ جدید فعلاً روی دو خودروی جک QX و جک اتریوم ۳ نقش بسته است، اما بر پیشانی جک T9 یا هانتر، از همان فونت قبلی استفاده شده است. همچنین جک در این نمایشگاه از نسخه پلاگین هیبرید QX نیز پرده برداشت. گفتنی است جک QX می تواند یکی از گزینه های احتمالی شرکت کرمان موتور برای بازار ایران نیز باشد.

زیرشاخه جدید جک چه نام دارد؟

زیرشاخه جدید کمپانی جک با عنوان اتریوم، که نام آن از فلزی کمیاب برداشت شده است، فعلاً دارای سبد محصولات کوچکی است.

جک اتریوم ۳ چه مشخصاتی دارد؟

جک اتریوم ۳ به یک پیشرانه برقی روی محور جلو با دو خروجی ۹۵ و ۱۳۵ اسب بخاری مجهز است. برای این خودرو سه پک باتری در نظر گرفته شده است که ظرفیت آن ها اعلام نشده اما شعاع حرکتی ۳۰۵، ۴۰۵ و ۵۰۵ کیلومتری برای این سه مدل رسانه ای شده است.

۴.۷ امتیاز از ۷ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.