رکوردشکنی ایران خودرو در ظلمات تحریم

رکورد تولید ایران خودرو
رکورد تولید ایران خودرو

گروه صنعتی ایران خودرو در حالی موفق به شکستن رکورد تولید شده است که صنعت خودروسازی کشور همچنان در ظلمات تحریم قرار دارد، اما آبی پوشان جاده مخصوص نشان دادند که با فراهم بودن زیرساخت ها، آسمان تولید روشن خواهد ماند.

مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، گروه صنعتی ایران خودرو در آخرین روز از آخرین ماه پاییز توانست با شکستن رکورد تولید سالانه، از مجموع تولیدات سال گذشته عبور کند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

آبی پوشان جاده مخصوص توانستند طی ۹ ماه سال جاری ۴۶۰ هزار دستگاه خودرو کامل سواری و تجاری سنگین و نیمه سنگین تولید و با افزایش ۴۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، موفق به عبور از رکورد مجموع تولیدات سال ۱۴۰۰ شوند.

ایران خودرو همچنین توانست با تولید ماهانه ۶۳ هزار دستگاهی رکورد جدیدی را به ثبت رساند که از اردیبهشت ۱۳۹۷ بی‌سابقه به شمار می‌رود. در واقع، مهم ترین نکته این افزایش تولید به این مرتبط می شود که ایران خودرو سال پایه را آخرین سالی قرار داده که تولید روند مثبت و خوبی را تجربه کرده است. هر چند در آن سال، خودروسازی کشور مستقیم با اعمال تحریم ها همراه شد، اما با توجه به سفارش گذاری های صورت گرفته و پر بودن انبارها، تولید متوقف نشد و به مسیر خود ادامه داد. در سال ۹۸ رکود به شدت با افت همراه شد، در این شرایط بر خلاف تصور، ایران خودرو سال پایه را ۹۷ قرار داده است. در غیر این صورت، اگر می خواست رکورد خود را با سال ۹۸ تا ۱۴۰۰ مقایسه کند، رکورد تولید ماهانه از ۱۰۰ درصد هم عبور می کرد.

در همین حال، طی ۹ ماه گذشته تولید محصولات تجاری سنگین و نیمه سنگین نیز سه برابری به ۱۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه رسیده که در تاریخ تولید محصولات تجاری در کشور بی سابقه است.

این مهم در حالی به دست آمده است که ایران خودرو از ابتدای خرداد ماه سال جاری افزایش عبور مستقیم و تولید کامل را در دستور کار قرار داد، به نحوی که، از خرداد ماه سال جاری دیگر هیچ خودروی ناقصی در این گروه صنعتی تولید نشده است. در واقع، ایران خودرو اعتقاد دارد خودروی ناقص در هر حالتی که باشد نباید در آمار تولید قرار بگیرد، بنابراین نه تنها خودروهای ناقص کف پارکینگ را تجاری کرد، بلکه دیگر در هیچ یک از سایت های تولید این شرکت، خودرویی ناقص وجود ندارد. این تفکر یعنی تولید کامل و افزایش درصد عبور مستقیم باعث شده است که صدور سند خودرو در ۹ ماهه امسال رشد ۴۵ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کند، به نحوی که، تا روز شنبه سوم دی ماه عرضه خودرو به مشتریان از مرز ۴۵۹  هزار دستگاه عبور خواهد کرد.

این مهم در حالی حاصل شده است که ایران خودرو اولویت و برنامه راهبردی خود را تولید خودرو بدون کسری قطعه و عبور مستقیم عنوان کرد. در واقع، از ابتدای خردادماه با برنامه‌ریزی صورت گرفته و اقدامات شبکه تأمین، خودرو ناقصی در ایران خودرو تولید نشده و با ورود به موقع مواد اولیه و قطعات به زنجیره تأمین، خودرو بدون کسری از خط تولید خارج شده است و از دهم مهرماه نیز تمامی خودروهای ناقص تکمیل و تجاری‌سازی شده اند و دیگر خودرو ناقصی در پارکینگ‌ها وجود ندارد.

در این شرایط می توان تولید محصولات جدید را نیز از دستاوردهای تولید کامل دانست، چراکه دیگر نیازی به صرف هزینه مجدد برای تجاری سازی محصولات وجود ندارد، بلکه انرژی و هزینه ای که باید برای آن کار استفاده شود، صرف توسعه و گسترش زیرساخت ها برای محصولات جدید و مورد نیاز بازار می شود، به نحوی که، علاوه بر تولید محصولات فعلی، سال آینده خودروهای جدید با نشان آبی پوشان به بازار می آید که از جمله آن می توان به TF21 اشاره کرد، که از مرداد سال آینده وارد بازار خواهد شد.

در همین حال، ایران خودرو در حالی که همچنان تحریم مانع از ارتباط عادی با سایر کشورها می شود، آبی پوشان در کنار افزایش تولید، ارتقای کیفیت محصولات را نیز دنبال می‌کند و با توجه به اقدامات صورت گرفته، نتایج نشان دهنده بهبود ۵۰ درصدی کیفیت محصولات است.

البته آبی پوشان در این شرایط در باد افزایش تولید نخوابیده اند و آن گونه که اعلام شده است تا پایان سال  بالغ بر ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید، تجاری و عرضه خواهد شد که به این ترتیب، رقم بی سابقه‌ای در رشد تولید محقق خواهد شد.

این گروه صنعتی همچنین علاوه بر تولید و تجاری‌سازی خودرو، با آماده سازی مکانیزم های لجستیک و حمل، عرضه قابل توجهی به بازار خواهد داشت که در مقایسه با عرضه سال گذشته، رکورد قابل توجهی را رقم خواهم زد.

اما نکته قابل توجه که می توان آن را نتیجه و حاصل شکسته شدن رکورد تولید و افزایش درصد عبور مستقیم دانست، تولید محصولات جدید بر پایه پلتفرم ملی است. با این حرکت در سال آینده، دو محصول ری‌را و محصول پروژه TF21 به تولید انبوه خواهند رسید و به این ترتیب، ایران خودرو گام های مؤثر خود در توسعه صنعت خودرو کشور را تداوم خواهد بخشید.

۳.۵ امتیاز از ۶ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.