بدهی هزار میلیاردی ایران خودرو و سایپا به صنعت بیمه

بدهی ایران خودرو و سایپا به بیمه
بدهی ایران خودرو و سایپا به بیمه

به نظر قصه بدهی خودروسازان به تمامی ندارد و امروزنیز قائم مقام بیمه مرکزی از بدهی هزارمیلیاردی سایپا و ایران خودرو به صنعت بیمه خبر داد.

مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، هفتم اردیبهشت ماه سال جاری مجید مشعلچی، با اشاره به اینکه وضعیت تورمی کشور باعث شده که ارزش این بدهی‌ها به طور مرتب کاهش یابد گفت : صنعت بیمه باید درخواست استیضاح وزیر صمت را به‌خاطر بدهی خودروسازان مطرح کند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

به گفته وی صنعت خودروسازی بابت حق بیمه‌های شخص ثالث دریافتی از خریداران خودرو و نپرداختن آن به شرکت‌های بیمه به این صنعت به میزان چهار هزار میلیارد تومان بدهکار است. بارها گفته‌ایم صنعت خودرو با پول مردم که در دست آنهاست هیچ‌وقت جان نمی‌گیرد.

سخنگوی وقت بیمه مرکزی تشریح کرد: بخشی از بدهی خودروسازان به صنعت بیمه مربوط به بیمه‌نامه‌های شخص ثالث ۱۴۰۱ بوده و بخشی مربوط به ۱۴۰۰ است. قسمتی از این مبلغ نیز مربوط به سال‌های ۹۸ و ۹۹ است. با این وجود، وضعیت تورمی کشور باعث شده که ارزش این بدهی‌ها به طور مرتب کاهش یابد.

بدهی ایران خودرو و سایپا به بیمه
بدهی ایران خودرو و سایپا به بیمه

توبیخ و برکناری

این اظهاران باعث شد که رئیس کل بیمه مرکزی مجید بهزادپور، طی حکمی مشعلچی را از سمت خود برکنار کرده و بگوید: بدهی خودروسازان به صنعت بیمه تازگی ندارد و بیش از ۵۰ درصد این بدهی از نوع جاری است و بقیه مطالبات شرکت‌های بیمه هم در مذاکره با خودروسازان قابل وصول است.

البته پس از اظهارت مشعلچی به خصوص مطرح کردم بحث استیضاح وزیر صمت هم به شدت وی را توبیخ کرد. هر چند در هر صورت سه روز بعد، فاطمی امین از سمت خود برکنار شد. اما مشعلچی همچنان به عنوان قائم مقام بیمه مرکزی مشغول به کار است.

تعمیق بدهی خودروسازان به بیمه

امروز اما قائم مقام بیمه مرکزی باز هم به مطالباتشان از خودروسازان اشاره تاکید کرد : صنعت خودروسازی بابت حق بیمه‌های شخص ثالث دریافتی از خریداران خودرو و نپرداختن آن به شرکت‌های بیمه به این صنعت به میزان ۴ هزار میلیارد تومان بدهکار است و بارها گفته‌ایم صنعت خودرو با پول مردم که در دست آنهاست هیچ‌وقت جان نمی‌گیرد.

مشعلچی همچنین با اشاره به اینکه ۲۱۱ عدد از شبکه فروش حدود ۸۰ درصد از کل بدهی شبکه معظم فروش ۱۰۰ هزار نفری را دارند، میزان بدهی ۱۰ بدهکار عمده شبکه فروش بیمه تا تاریخ ۲۲/۱۲/۱۴۰۲ را اعلام کرد.

بنا به فهرستی که بیمه مرکزی منتشر کرده ، شرکت کارگزاری بیمه سایپا با ثبت بدهی ۷۸۴ میلیارد تومانی در صدر خودروسازان بدهکار به سیستم بیمه قرار دارد. شرکت خدمات بیمه‌ای ایران خودرو با بدهی حدود ۲۴۵ میلیارد تومان و شرکت کارگزاری بیمه چتر آسایش ایرانیان ، وابسته به شرکت ایران خودرو با رقمی نزدیک به ۲۴۴ میلیارد تومان بدهی در رتبه های دوم و سوم بدهکارترین به بیمه قرار دارند.

یک حکایت قدیمی!

البته همانگونه که پیشتر قائم مقام بیمه مرکزی گفته بود ، بخشی از بدهی خودروسازان به سیستم بیمه به سال ها ۹۸-۹۹ مربوط می شود.یعنی خودروسازان با تحویل خودرو به مشتریان حق بیمه را دریافت و در قیمت نهایی نیز لحاظ کرده اند.حالا چرا اقدام به تسویه بدهی نمی پردازند، مساله ای است که خودشان باید پاسخ بدهند.

بیشتر بخوانید: اولتیماتوم بیمه گران به ایران خودرو

سرباز کردن زخمی کهنه

مشکل بدهی خودروسازان به سیستم بیمه زخمی کهنه است که هر ازچندگاهی سرباز می کند.در مهر ماه ۹۹ نیز بدهی ۷۰۰ میلیارد تومانی آبی پوشان جاده مخصوص و عدم توجه به ایفای مطالبات منجر به اولتیماتوم بیمه گران به آنها شد. البته مذاکرات مدیرعامل وقت ایران خودروبا عث شد که اولتیماتوم عملی نشود.

در این شرایط یعنی با افزایش میزان بدهی غول های جاده مخصوص به سیستم بیمه کشور مشخص نیست که آیا بازهم اولتیماتومی دیگر در کار است یا خیر؟

۱ امتیاز از ۳ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.