ثبت سرعت بی نظیر شارژ در گک آیون V

گک آیون V
گک آیون V

حدودا یک سال پیش بود که کراس اوور تمام برقی و کامپکت گک با نام آیون V معرفی شد و حالا سرعتی بینظیر برای شارژ سریع این خودرو به ثبت رسیده است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار ، یکی از بزرگ ترین چالش ها برای استفاده از خودروهای برقی مدت زمان شارژ شدن باتری ها آن ها است. بسیاری از خودروهای برقی باید مدت زمان زیادی را شارژ شوند تا مسافت قابل توجهی را بتوان با آن ها پیمود. از این رو شاید بتوان گفت مهم ترین ایرادی که به این خودرو ها وارد می شود همین است و بسیاری از مردم به همین دلیل همچنان خودروهای بنزینی را ترجیه می دهند. با اضافه شدن فناوری های مربوط به شارژ سریع سعی شد تا مدت زمان شارژ کاهش داده شود و همچنین بسیاری از کمپانی ها راه حل این مشکل را تعویض باتری به جای شارژ کردن عنوان کرده اند. اما اگر مدت زمان شارژ به میزان سوخت گیری خودروهای بنزینی کاهش یابد این دیگر بهانه ای برای خرید خودروی برقی نیست. کمپانی چینی گک در کراس اوور کامپکت خود یعنی گک آیون V این مدت را به ۸ دقیقه کاهش داده است.

مشخصات فنی گک آیون V

گک آیون V
گک آیون V

در ابتدا بیایید نگاهی به مشخصات فنی این کراس اوور تمام برقی و کامپکت داشته باشیم. گک آیون V به پیشرانه برقی با نهایت قدرت ۱۸۲ اسب بخار و نهایت گشتاور ۳۵۰ نیوتن متر مجهز است و نیروی این موتور به چرخ های جلو منتقل می شود. براساس استاندارد NEDC این خودرو در چهار نسخه با رنج ۴۰۰،۵۰۰،۵۳۰ و ۶۰۰ کیلومتر عرضه می شود که برای یک کراس اوور برقی در این اندازه رنج مسافت قابل قبولی است. سیستم تعلیق جلو در این خودرو مک فرسون است و در عقب سیستم چنداتصاله را داریم که تلفیق این دو، تعلیق قابل قبولی را در این خودرو به وجود می آورد.

شارژ گک آیون V تنها در ۸ دقیقه !

گک آیون V
گک آیون V

قرار است گک آیون V به زودی وارد بازار شود و قبل تر هم اعلام شده بود که شارژ سریع در این خودرو خیره کننده خواهد بود. اما هیچ وقت تصور نمی شد این خودرو در ۸ دقیقه شارژ شود. در خودروهای برقی معمولا مدت شارژ سریع را بر مبنای میزان صفر تا ۸۰ درصد ظرفیت باتری در نظر می گیرند و گک آیون V برای این میزان شارژ تنها ۸ دقیقه زمان می خواهد. ۸ دقیقه مدت زمانی است که با سوخت گیری یک کراس اوور متوسط بنزینی برابری می کند. البته این اعداد مربوط به نسخه قدرتمند گک آیون V 6C است که در این نسخه میزان پیمایش با هر بار شارژ هم از ۶۰۰ کیلومتر به ۱۰۰۰ کیلومتر (بر اساس استاندراد NEDC) رسیده است. نسخه های ضعیف تر این کراس اوور مثل ۳C این راندمان شارژ سریع را ندارند و تنها در این نسخه این سرعت دیده می شود.

طول عمر باتری آیون وی

می دانیم که شارژ سریع ، پی دی پی و زیاد باتری خودروهای برقی می تواند در درازمدت طول عمر و راندمان آن ها را کاهش دهد اما در مورد گک آیون V کمپانی ادعا می کند که حتی اگر بصورت مکرر شارژ سریع روی باتری های این خودرو اعمال شود (به شرط قرار گیری در دمای معمول)، باتری این خودرو همچنان برای ۱ میلیون کیلومتر بدون افت کار می کند و نیازی به تعویض ندارد.

البته این را هم در نظر داشته باشید که با تولید این نوع برقی ها همچنان مشکل شارژ پابرجاست. چراکه جایگاه های سوپرفست شارژ (شارژ فوق سریع) نسبت به جایگاه های معمولی کمتر هستند و البته هزینه شارژ در آن ها بیشتر است. اما این پیشرفت ها سرانجام تمام چالش های استفاده از خودروهای برقی را برطرف می کنند و باید پذیرفت آینده صنعت خودرو برقی است و با این روند آینده روشنی برای صنعت خودروی کشورمان پیش بینی نمی شود؛ چراکه در شرایطی که خودروسازان کوچک و بزرگ در دنیا محصولات برقی را به بازار عرضه می کنند، ایران خودرو و سایپا کوچکترین پیشرفتی در این زمینه نداشته اند و با این روند خودروسازانی از این دست در آینده ای نه چندان دور محکوم به انقراض خواهند بود.

محمدرضا پاداش

پایگاه خبری اسب بخار

گک آیون V چه مشخصات فنی دارد؟

در ابتدا بیایید نگاهی به مشخصات فنی این کراس اوور تمام برقی و کامپکت داشته باشیم. گک آیون V به پیشرانه برقی با نهایت قدرت ۱۸۲ اسب بخار و نهایت گشتاور ۳۵۰ نیوتن متر مجهز است و نیروی این موتور به چرخ های جلو منتقل می شود.

شارژ سریع در گک آیون V در چه زمان ثبت می شود؟

در خودروهای برقی معمولا مدت شارژ سریع را بر مبنای میزان صفر تا ۸۰ درصد ظرفیت باتری در نظر می گیرند و گک آیون V برای این میزان شارژ تنها ۸ دقیقه زمان می خواهد. ۸ دقیقه مدت زمانی است که با سوخت گیری یک کراس اوور متوسط بنزینی برابری می کند.

در صورت شارژ سریع مکرر آیا افت راندمان را در باتری گک آیون V خواهیم دید؟

در مورد گک آیون V کمپانی ادعا می کند که حتی اگر بصورت مکرر شارژ سریع روی باتری های این خودرو اعمال شود (به شرط قرار گیری در دمای معمول)، باتری این خودرو همچنان برای ۱ میلیون کیلومتر بدون افت کار می کند و نیازی به تعویض ندارد.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.