نتیجه آمارهای فاطمی امین کجاست؟

فاطمی امین
فاطمی امین

با حمایت قاطع نمایندگان مجلس استیضاح وزیر صمت رأی نیاورد. با این حال، به نظر می رسد اکنون زمانی است که فاطمی امین باید زبان اعداد را باز کند، چون گره بازار با آمار باز نمی شود، به طور مثال اگر افزایش تولیدی بوده است باید اثرات آن لمس شود.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، بالاخره دیروز (۴ شنبه ۱۰ آبان) طرح استیضاح وزیر صمت به رأی مجلس گذاشته شد و نمایندگان با ۸۴ رأی موافق، ۱۸۲ رأی مخالف، ۶ رأی ممتنع و ۲ رأی باطله از مجموع ۲۷۴ نماینده حاضر با استیضاح سیدرضا فاطمی‌امین مخالفت کردند. یعنی وزیر صمت توانسته است هچنان دو سوم آرا نمایندگان مجلس را داشته باشد، اما آیا بازار و مردم هم این نظر را دارند یا دقیق تر آیا نمایندگان مردم در خانه ملت توانسته اند به درستی امانت داری کنند؟ البته موضوع رفتن و یا نرفتن وزیر صمت و آمدن فرد دیگری نیست، بلکه مسئله اصلی عدم تأثیرگذاری آمار و ارقامی است که وزارت صمت نسبت به عملکرد خودرویی اش گاه و بی گاه منتشر می کند.

مدیران 777 مدیران 777

این در حالی است که بسیاری از کارشناسان معتقد هستند برخی برنامه ها و رفتارهای وزیر صت طی ماه های اخیر بیش تر سیاسی بوده است. به بیان ساده، این بخش از منتقدان معتقد هستند که وزیر صمت با برگزاری نمایشگاه تحول صنعت خودرو در شهریور ماه، تصویب آیین نامه واردات و حتی آغاز فرایند درخواست ثبت سفارش، تنها یک هدف را دنبال می کرده و آن جلب نظر نمایندگان و صرف نظر از استیضاح بوده است. در این میان، اگر واقعاً هدف این بوده یا نبوده است، در هر صورت هم اکنون وزیر صمت می داند که فعلاً در جای خود ماندگار شده است و برای پیش برد برنامه هایش باز هم وقت دارد و مورد اطمینان بخش زیادی از نمایندگان مردم است. البته  طی ماه های اخیر وزارت صمت با ارائه آمار و ارقام مبتنی بر افزایش تولید و کیفیت در تمام سطوح در پی القای این بوده است که به شدت در حال انجام کار است. یعنی در حال آباد کردن خرابه ای است که تحویل گرفته شده است. چنان که وی در بخشی از دفاعیات امروز خود به طور تلویحی به این موضوع اشاره کرده است.

فاطمی امین ضمن پذیرش اشتباه ها و ضعف ها گفته است: «اول باید بگوییم که ما چه چیزی تحویل گرفته‌ایم؛ در دولت قبل ظرف چهار سال، پنج وزیر و سرپرست در وزارت صمت مدیریت داشتند. این نشان می‌دهد که این حوزه پرچالش و پردردسر است، چالش‌های انبوهی که باعث تعدد حضور مدیران در این وزارتخانه شده بود. ما با مشکلات انباشته شده مواجه بودیم که باید برای آن اولویت‌بندی می‌کردیم. اعتراف می‌کنم و قبول دارم که هنوز مسائل وجود دارد، اما ما برای برداشته شدن مشکلات اولویت‌بندی کردیم.»

اما گذشته از اولویت بندی و تلاش های صورت گرفته، همچنان مشخص نیست که چرا گام های برداشته شده ملموس نبوده اند و اثرات آن بر بازار خودرو قابل مشاهده نیست. به عنوان مثال، تاکنون تمام خودروهای ناقص تجاری سازی و بخش عمده از آن نیز تحویل شده است. اگر ۶۰ تا ۷۰ درصد از این میزان هم به بازار تزریق شده باشد، بدون تردید باید شاهد تغییرات می شدیم، اما اثری نداشته است. در این میان اما وزارت صمت معتقد است که با واردات ۹۰ هزار دستگاه خودرو قصد بازگرداندن آرامش و تنظیم بازار را دارد. در این میان، با یک سیاست دوگانه مواجه می شویم؛ واردات ۹۰ هزار دستگاه به طور تدریجی که مشخص نیست تا آخر سال محقق شود می تواند بازار را تنظیم کند، اما تزریق بخش عمده ای از خودروهای ناقص به بازار نباید تأثیرگذار باشد؟

این در حالی است که آمارهای ارائه شده توسط وزارت صمت همگی جهت مثبت ماجرا را نشان می دهند؛ افزایش آمار تولید، افزایش کیفیت، افزایش عرضه، افزایش عبور مستقیم و افزایش تنوع در سبد محصولات، بخشی از این آمار و ارقام هستند. با این حال، هنوز هیچ کدام از این آمار برای مردم قابل لمس و درک نیست. هنوز اثری روی تقاضا و قیمت ها نگذاشته است. همچنان بازار با ولع هر محصول تازه را می بلعد و دیگر قیمت مسئله مهمی به شمار نمی آید، اما در عین حال، این مسئله  تنها برای بخشی از  جامعه صادق است. در مقابل، بسیاری از افرادی که در دهک های پایین درآمدی قرار دارند، به رغم تمام آمار و اخبار خوشی که منتشر می شود، همچنان تحقق رؤیای خودرودار شدن را دور و دورتر می بینند. حالا اظهارات اخیر معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت مبنی بر این که قیمت خودروهای اقتصادی لزوماً اقتصادی نخواهد بود نیز آتش این حسرت را شعله‌ورتر کرده است. بنابراین در حال حاضر که وزیر صمت بار دیگر با اعتماد نمایندگان مردم مواجه شده است، به نظر می رسد باید کاری کند که این بار زبان اعداد باز شوند و اثرگذاری آن ها به وضوح قابل لمس و درک باشد. در واقع، آمار و ارقام هر چه قدر هم که زیبا باشند، اگر تنها برای ویترین مدیریتی باشد، هیچ جذابیت و ارزشی نخواهد داشت.

علی طجوزی

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.