نمایش تحول صنعت خودرو در سئول، برای ماندن در سمیه

نمایش تحول صنعت خودرو در سئول، برای ماندن در سمیه
نمایش تحول صنعت خودرو در سئول، برای ماندن در سمیه

با توجه به بی مهری های وزیر صمت به خودروسازان خصوصی به نظر می رسد نمایش تحول صنعت در سئول برای ماندن در سمیه باشد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، وزیر صمت از خودر‌سازان خواسته است تا در نمایشگاه تحول صنعت خودرو که در محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران معروف به سئول برگزار می شود، شرکت کنند. این در حالی است که هیچ یک از خودروسازان مخصوصا بخش خصوصی، دلیل خاص و قانع کننده ای برای حضور در این رویداد بی مورد ندارند. یعنی هیچ دلیلی به جز الزام وزیر صمت و جایگاهی که دارد، نمی تواند آنان را وادار به عملی کند که قلبا دوست ندارند.

هر چند در این مورد نیز به دلیل بیم از واکنش های بدتر سکوت کرده اند، اما رنگ رخساره خبر می دهد از سر درون. در واقع حق نیز با این بخش از صنعت خودرو است. چرا باید برای یک هدف سیاسی، وزیر صمت از جیب آنان هزینه کند؟
در واقع طی ماه های اخیر با روند حرکتی و اقدامات انجام شده و تصمیمات اتخاذ شده، به نظر می رسد که فاطمی امین خودروسازان بخش خصوصی را چندان به رسمیت نمی شناسد. از منظر وی آن ها حکم سیاهی لشکر دارند و غول های جاده مخصوص ژنرال و سرلشکر هستند. اگر کمی به رفتار وزیر دقت کنیم، چیزی جز این مشاهده نمی شود. یعنی به جای واداشتن خودروسازان شبه دولتی برای تولید بیشتر و مهیا کردن شرایط مورد نیاز برای حذف قرعه کشی، آنان را وادار به حضور در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو کرد و در نمایشگاه خودروی شهر آفتاب هم حضور نیافت. بنابراین پرسش اصلی این است که از یک سو فاطمی امین چه دیدگاهی به آنان دارد و از سوی دیگر برای تسهیل در امور خودروسازان بخش خصوصی چه کرده است؟
آیا شرایط خاصی برای بهتر شدن زمینه فعالیت آنان فراهم کرده است؟ آیا زمینه های کاهش هزینه های تولید را فراهم کرده است؟ آیا به دلیل نقش آفرینی در آرام کردن بازار از آن ها تقدیر کرده است؟ آیا واقعا هویت مستقل آنان را به رسمیت می شناسد؟ آیا متوجه است که باعث عدم ورود سرمایه گذاری های جدید شده است؟ آیا تنها زمانی که نیاز است، آن ها باید گوش به فرمان باشند؟ آیا اصلا درکی از بخش خصوصی دارد؟ آیا می داند که آن ها از قوانین کشور تبعیت می کنند، اما اجازه امر و نهی و دخالت در کار آنان را ندارد؟
به نظر می رسد که جواب این پرسش ها را می داند، اما علاقه ای به درک و باور آنان ندارد. در غیر این صورت از آنان به عنوان ابزاری برای رسیدن به مقاصد سیاسی یا همان تثبیت در جایگاه صدارت ،سوء استفاده نمی کرد. در همین حال اما وزیر صمت گویا سودای دیگری نیز در سر دارد که روز اول نمایشگاه تحول صنعت خودرو را به نمایندگان مجلس اختصاص داده است. اگر وکلای مردم تاکنون از صنعت خودرو و مصائب و چالش های آن بی خبر مانده اند که بدا به حال آنان و ملت، اگر هم آشنا هستند پس وزیر صمت می خواهد با تحولی که رخ نداده چه چیزی را به آنان ثابت کند. در این وضعیت پیشنهاد می شود که وزیر صنعت و معاونان خودرویی وی پیش از نشستن پشت میز ریاست چند واحد بخش خصوصی چیست و چه کارکردی دارد پاس کنند، شاید تصمیمات شکل و شمایل اقتصادی پیدا کرد.

علی طجوزی

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.