خودروهای برقی احتمالی بازار کشور

جدیدترین خودروهای برقی با کم ترین زمان شارژ

اخیرا وزارت صمت دستورالعملی را صادر کرده که بر مبنای آن سقف واردات خودروهای برقی از ۲۰ هزار یورو به ۴۰ هزار یورو تغییر پیدا کرده است. در این محتوا قصد داریم تا برخی خودروهای برقی ارزنده تا ۴۰ هزار یورو که شانس ورود به کشور را دارند معرفی کنیم. 

مدیران 777 مدیران 777

وزارت صمت چندی پیش بالاخره پس از چند سال ممنوعیت واردات خودرو بالاخره مجوز دوباره‌ی واردات این کالا را صادر کرد، البته با ایجاد برخی قوانین عجیب! در بحث خودروهای برقی ابتدا وزارت صمت تصمیم گرفت تا تنها خودروهای تا سقف ۲۰ هزار یورو وارد کشور شوند اما حالا این وزارت خانه تصمیم گرفته تا سقف واردات این خودروها تا ۴۰ هزار یورو افزایش یافته و بدین ترتیب شاهد ورود طیف وسیع تر، متنوع تر و البته بهتری از خودروهای برقی به بازار ایران باشیم. طبق جدولی که منتشر شده، سود بازرگانی خودروهای برقی زیر ۲۰ هزار یورو فقط ۱ درصد، خودروهای بین ۲۰ تا ۳۰ هزار یورو ۱۱ درصد و برقی های بین ۳۰ تا ۴۰ هزار یورو ۲۶ درصد تعیین شده تا این محصولات به ظاهر پاک ارزان تر به دست مردم برسند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

اما چرا خودروهای برقی؟ خودرو های برقی به دلیل استفاده نکردن از سوخت های فسیلی و نداشتن هیچ گونه آلودگی دلیل این مورد است. در سال های اخیر با گرم تر شدن زمین و آلودگی بیش از پیش هوا تمام کشور ها به فکر خودروهای برقی افتاده اند اما در این میان کشورهای توسعه یافته علاوه بر استقبال از خودروهای برقی اقدامات مهم دیگری برای کاهش آلودگی را هم انجام داده اند و به همین خاطر خبری از آلودگی هوا در این کشور ها نیست. 

اما در کشور های در حال توسعه تنها علت آلودگی هوا را مربوط به خودروها دانسته و سعی دارند تا به یکباره تعداد بالایی خودروی برقی را بدون توسعه زیر ساخت ها وارد کنند. در این حالت همچنان کارخانجات و دیگر بخش هایی که تاثیر مستقیم در آلوده ساختن هوا دارند همچنان بدون هیچ تغییری در حال فعالیت بوده و به همین خاطر نباید انتظار معجزه را از خودروهای برقی انتظار داشت که تازه زیر ساختشان هم در تمام نقاط همچنان با چالش روبروست. 

بگذریم! حالا که دوباره وزارت صمت سقف واردات خودروهای برقی را افزایش داده و دو برابر کرده است، همانطور که پیشتر اشاره کردیم حالا تعداد بیشتر و البته مدل های متنوع تری از خودروهای برقی امکان ورود به بازار را دارند. اما ای کاش این وزارت خانه به جای تعیین سقف واردات، به کل سقف واردات را حداقل برای خودروهای برقی بر می داشت تا بتوانیم شاهد خودروهای جذابی از برند های آلمانی همچون بنز، ب ام و و دیگر خودروسازان بزرگ باشیم. لازم به ذکر است که در آیین نامه جدید همچنان واردات محصولات آمریکایی ممنوع بوده و متاسفانه این برند ها شانس بودن در بازار ایران را نخواهند داشت! 

فولکس واگن

فولکس واگن آی دی 3
فولکس واگن آی دی ۳

ابتدا به سراغ محصولی از فولکس واگن برویم که امکان حضور آن در ایران تا حدودی قابل پیش بینی بوده و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد باید شاهد ورود این خودروی برقی از این برند بزرگ آلمانی در ایران باشیم. فولکس واگن ID.3 یکی از محصولات مهم این خودروساز آلمانی است که برای اولین بار در سال ۲۰۱۹ در نمایشگاه فرانکفورت رونمایی شد. این خودرو تقریبا از نظر ابعادی مشابه فولکس واگن گلف بوده اما به مراتب طراحی جذاب تری دارد. نسخه های مختلفی از ID.3 تولید شده اما انتظار می رود که نسخه پایه این خودرو که قیمتی زیر ۴۰ هزار یورو دارد وارد کشور شود. 

این نسخه از یک پک باتری ۵۸ کیلووات ساعتی بهره می برد که می تواند با هر بار شارژ تا حدود ۴۰۰ کیلومتر پیمایش داشته باشد. قلب تپنده تمام برقی این نسخه قدرتی حدود ۲۰۰ اسب بخار و گشتاور نزدیک به ۳۱۰ نیوتن متر داشته که عددی کاملا قابل قبول برای آن است. همچنین شتاب این هاچ بک جذاب برقی نیز حدود ۷.۲ ثانیه اعلام شده است. 

نیسان

نیسان لیف
نیسان لیف

نیسان از جمله برند های مطرح خودروساز ژاپنی است که طی سال های اخیر چند مدل برقی آن توانسته در سراسر دنیا به فروش بسیار خوبی دست پیدا کند. این محصولات به دلیل قیمت مناسب در کنار کیفیت بالا تبدیل به خودروهایی محبوب شده که حالا باید منتظر ورود آن ها به ایران باشیم تا مردم ما هم لذت داشتن آن ها را تجربه کنند. اولین مدلی که از نیسان های برقی به احتمال زیاد وارد کشور خواهد شد نیسان لیف بوده که خوشبختانه می توانیم نسخه های فول آن را نیز داشته باشیم. 

نیسان لیف یک خودروی برقی هاچ بک بوده که برای اولین بار در سال ۲۰۱۰ رونمایی شد و سرانجام در سال ۲۰۱۹ وارد نسل دوم گردید. نیسان لیف در نسخه فول با پسوند SL PLUS تولید شده که از یک پک باتری ۶۲ کیلووات ساعتی بهره برده و همچنین به یک پیشرانه با قدرت ۲۱۴ اسب بخار و ۳۴۰ نیوتن متر گشتاور مجهز شده است. نسخه پایه این هاچ بک ژاپنی نیز میزبان پک باتری ۴۰ کیلووات ساعتی بوده که بردی حدودا ۳۰۰ کیلومتری دارد. 

پژو

پژو ۲۰۸ مدل ۲۰۲۴
پژو ۲۰۸ مدل ۲۰۲۴

پژو قطعا یکی از تاثیرگذارترین برند های خودرویی در صنعت ایران بوده که حالا حضور محصولاتش پس از دور جدید واردات خودرو در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت چرا که دولت ایران به دلیل خروج پژو پس از بازگشت تحریم ها علیه ایران از بازار ورود محصولات این برند و برخی برند های دیگر را ممنوع کرد. حالا باید دید محصولات برقی این برندها از جمله پژو نیز درگیر این قانون سخت گیرانه خواهند شد یا خیر. پژو ۲۰۸E یکی از محصولات برقی مقرون به صرفه پژو برای بازار های جهانی است که در اصل همان نسخه برقی ۲۰۸ محسوب می شود. 

پژو ۲۰۸E به یک پیشرانه برقی با قدرت ۱۵۶ اسب بخار مجهز شده که برای نودرویی با این ابعاد مناسب به نظر می رسد. این خودرو به یک پک باتری ۵۱ کیلو واتی مجهز شده و در نتیجه پیمایش این خودرو با هر بار شارژ کامل چیزی حدود ۴۰۰ کیلومتر خواهد بود. در صورت شارژ باتری ها به صورت فست شارژ تنها در ۲۵ دقیقه ظرفیت باتری پژو ۲۰۸E از ۲۰ به ۸۰ درصد می رسد. 

هیوندای

هیوندای کونا ۲۰۲۴
هیوندای کونا ۲۰۲۴

هیوندای هم از جمله خودروسازان بزرگی است که تاکنون چندین خودروی برقی مختلف را روانه بازار کرده است. هیوندا کونا برقی از جمله محصولاتی است که احتمال بالایی دارد تا شاهد حضور آن در جاده های کشور باشیم. تمامی نسخه های کونا زیر ۴۰ هزار یورو بوده و نسخه فول آن یا همان Long range به یک پیشرانه برقی با قدرت ۲۰۱ اسب بخار و گشتاور ۲۵۵ نیوتن متر مجهز شده است. این خودرو با یک پک باتری ۶۴ کیلووات همراه شده که شعاع حرکتی کمی بیش از ۴۰۰ کیلومتر را دارد. 

کیا

کیا دیگر خودروساز بزرگ کره‌ای هم چند سالی است به صورت ویژه به ساخت خودروهای برقی پرداخته و تولیداتش خصوصا در آسیا و اروپا توانسته اند به فروش قابل قبولی دست پیدا کنند. کیا نیرو برقی یکی از مدل های تقریبا رده بالای کیا بوده که یک کراس اوور محسوب می شود. نیرو برقی با احتساب سقف واردات می تواند در نسخه های پایه وارد شود. این نسخه از نیرو کیا به یک پیشرانه برقی با حداکثر قدرت ۲۰۰ اسب بخار و ۲۵۵ نیوتن متر گشتاور مجهز شده و با پک باتری ۶۴.۸ کیلوواتی توانایی پیمایش ۴۶۰ کیلومتر را با هر بار شارژ دارد. 

رنو 

رنو نیز محصولات جدید مختلفی را تا کنون در دسته خودروهای برقی تولید کرده که از جمله آن ها می توان به رنو زوئی اشاره کرد. رنو زوئی یک هاچ بک تمام برقی بوده که در بازار اروپا تبدیل به یکی از پرفروش ترین خودروهای برقی شده است. با توجه به قیمت نسخه فول این احتمال وجود دارد که نسخه فول و بالارده رنو زوئی وارد ایران شود. این نسخه از زوئی که Iconic نام دارد به یک پیشرانه با قدرت ۱۳۳ اسب بخار مجهز شده و با پک باتری ۵۲ کیلوواتی خود توان پیمایش ۳۸۵ کیلومتر را دارد. 

رنو مگان برقی 2022
رنو مگان برقی ۲۰۲۲

مگان برقی دیگر محصول تازه وارد رنو در میان خودروهای برقی است که Megane E-Tech نام دارد. بر خلاف نسخه های سدان این مگان برقی یک کراس اوور خانوادگی بوده و طراحی چشم نوازی دارد. این خودرو نیز می تواند با تیپ های پایه و متوسط وارد ایران شود که به یک پیشرانه برقی با قدرت ۱۲۹ اسب بخار و گشتاور ۲۵۰ نیوتن متر مجهز شده است. تیپ های پایه مگان برقی به یک پک باتری ۴۰ کیلووات ساعت مجهز شده که توان پیمایش ۳۰۰ کیلومتر را دارد. 

مینی

مینی کوپر جدید
مینی کوپر جدید

مینی را به عنوان یک خودروساز بریتانیایی با اصالت می شناسیم که با مستر بین به شهرت بالایی دست یافت. اکنون این برند یکی از زیر مجموعه های ب ام و بوده و با نسخه کوپر معروف پا به رسته برقی ها گذاشت. مینی کوپر E در نسخه پایه به یک موتور برقی با قدرت ۱۸۱ اسب بخار و گشتاور ۲۹۰ نیوتن متر مجهز شده و با پک باتری ۴۰.۷ کیلوواتی خود توان پیمایش ۳۰۵ کیلومتر را دارد. این نسخه با دارا بودن قیمتی زیر ۴۰ هزار دلار به احتمال زیاد میهمان ایرانی ها خواهد شد. 

ام جی

ام جی 4 برقی
ام جی ۴ برقی

ام جی از آن دسته خودروسازانی است که پس از انگلیسی ها مالکیتش به چینی ها رسید و آن ها هم توانستند با حفظ اصالت و محبوبیت ام جی در بازارهای جهانی راه موفقیت آمیزش را ادامه دهند. ام جی نیز چند سالی است به بازار برقی سازان آمده و نسخه های مختلفی را تولید کرده است. محصولات برقی ام جی به دلیلی قیمت مناسب در کنار کیفیت بالا توانسته اند در بازار های آسیا و اروپا به محبوبیت خوبی دست پیدا کنند. 

ام جی ۴ برقی یکی از نمونه های الکتریکی ام جی بوده که رقیب بزرگی برای خودروهایی همچون تسلا مدل Y و مدل ۳ است. ام جی ۴ در نسخه پایه به یک پیشرانه برقی مجهز شده و این در حالی است که نمونه فول آن که بعید است وارد کشور شود به دو موتور برقی در هر دو محور مجهز شده است. پک باتری نمونه پایه ام جی ۴ ۵۱ کیلووات ساعتی بوده که توان پیمایش ۳۵۰ کیلومتر را با هر بار شارژ کامل دارد. 

فیات

فیات 500
فیات ۵۰۰

فیات هم در میان خودروسازان برقی نسخه های خاصی را تاکنون تولید کرده که از جمله آنها می توان به فیات ۵۰۰ برقی اشاره کرد. فیات ۵۰۰ نیز یکی از خودروهایی بود که در ایران طرفداران مختص خود را داشته و حتی در دور جدید واردات نیز توانست مجوز ورود به کشور را بگیرد. حالا نسخه برقی آن یکی از گزینه هایی است که امکان دارد به صورت وارداتی به بازار خودروی کشور عرضه شود. فیات ۵۰۰ برقی با همان فیات ۵۰۰e به یک موتور برقی با ۱۱۸ اسب بخار قدرت مجهز شده که با پک باتری ۴۲ کیلوواتی خود توان پیمایش ۲۴۰ کیلومتر را دارد. 

۳.۶ امتیاز از ۷ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.