قالیباف و میرسلیم رودرروی هم / جنگ داخلی در ساختمان سبز بهارستان

قالیباف و میرسلیم
قالیباف و میرسلیم

بحث واردات خودروهای دست دوم باعث شده است که قالیباف و میرسلیم رودرروی هم قرار بگیرند. با توجه به این‌که این دو نفر نماینده مجلس هستند احتمال دارد که این مسئله سبب ساز جنگ داخلی در ساختمان سبز بهارستان شود. از یک سو، قالیباف بر واردات دست دوم تأکید دارد و از سوی دیگر، میرسلیم به شدت مخالف آن است.

تیگو 8 تیگو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، پس از اظهارات هفته گذشته رئیس مجلس و انتقاد از عدم واردات خودروهای دست دوم، میرسلیم بار دیگر به صراحت مخالفت خود با ورود این خودروها را اعلام کرد.

محمدباقر قالیباف، هفته گذشته به طور علنی به عدم واردات خودروهای دست دوم واکنش نشان داد و گفت: «چه‌طور می‌شود در سال بیش از ۸ میلیارد دلار قطعه وارد کرد، اما برای واردات خودروی کارکرده منابع مالی نداریم، چراکه نمی‌خواهند اجازه رقابت بدهند، بنابراین این تصمیم به ضرر مصرف‌کنندگان و به نفع مونتاژکاران داخلی است.»

به گفته رئیس مجلس، قانون واردات خودرو‌های کارکرده با هدف افزایش عرضه خودرو و کاهش قیمت‌ها در مجلس تصویب شد و درحالی‌که انتظار می‌رفت به زودی شاهد اجرای آن باشیم، اما متأسفانه تاکنون دولت اقدامی در این زمینه انجام نداده است، همچنین مقایسه حجم بالای واردات قطعات خودرو و ممانعت از واردات این خودرو‌ها به دلیل کمبود بودجه، سیاست‌گذاری غیرمنطقی است.

دلیل عدم واردات خودروهای دست دوم

همچنین موافقان ورود این خودروها دلیل عدم واردات خودروهای دست دوم را متوجه فشاری می دانند که از سوی خودروسازان و قطعه‌سازان وارد می‌شود. به گفته این منتقدان، آن‌ها به خوبی می‌دانند اگر واردات خودروهای کارکرده اجرایی شود، حتا با همان تعرفه‌هایی که برای خودروهای نو در نظر گرفته شده است، تأثیر زیادی در کاهش قیمت خودروهای داخلی خواهد گذاشت. بنابراین کمبود ارز بیش‌تر بهانه است تا دلیل، علت اصلی عدم واردات خودروهای کارکرده فشارهای دو خودروساز بزرگ و قطعه‌سازان است.

تبدیل ایران به قبرستان آهن پاره

در مقابل، مخالفان خودروهای دست دوم نیز معتقدند که این خودروها به دلیل تمام شدن عمر مفیدشان در آینده ای کوتاه ایران را به قبرستان آهن پاره تبدیل می کند. ضمن این‌که، بحث خدمات پس از فروش، تأمین قطعات و کمبود ارز نیز از دیگر مواردی است که در مخالفت با ورود این خودروهای عنوان می شود.

البته واردات خودروهای دست دوم مخالفان قدر دیگری نیز دارد که میرسلیم و طیف فکری‌اش را می توان سرآمد آنان دانست.

این نماینده مجلس و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در تازه ترین اظهارنظر و در مخالفت با واردات خودرو اعم از نو و کارکرده گفته است: «برای دست یابی به رشد ۸ درصدی پیش بینی شده در برنامه هفتم نباید از عدم واردات محصولات تمام شده و بدتر از آن محصولات دست دوم نالید. راه پیشرفت در جهش تولید است با ایجاد انگیزه مشارکت عمومی.»

در این میان به نظر می رسد که این مسئله با توجه به موافقان و مخالفان باعث افزایش فشار به دولت و شدت گرفتن درگیری ها میان نمایندگان مجلس هم بشود. با این وجود برخی اعتقاد دارند که با کاهش تعرفه واردات از یک سو، تیراژ واردات افزایش خواهد یافت و از سوی دیگر، افزایش تیراژ خودروهای تولید داخل می تواند منجر به بیش‌تر شدن عرضه و کاهش قیمت ها شود.

با این حال باید دید که تضاد منافع گروه های ذی نفع کار را به کجا خواهد رساند و این‌بار هزینه این نزاع چگونه از جیب ملت پرداخت خواهد شد.

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.