پول بیشتر بدهید و خودروی خود را زودتر تحویل بگیرید!

بورس کالا
بورس کالا

امروز شرایطی در بازار خودروی کشور به وجود آمده است که گویا خودروساز تنها به مشتریانی اهمیت می دهد که در بورس کالا و با مبلغی بیشتر خودرو را خریداری کرده اند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

اختلاف قیمت خودروهای بازار با کارخانه باعث شد عرضه خودرو در بورس به عنوان عاملی ثبات دهنده به بازار انتخاب شود. با عرضه خودرو در بورس، هم خودروساز از قیمت گذاری دستوری خلاص می شد و هم خریدار می توانست به با قیمتی پایین تر از بازار خودروی خود را خریداری کند. این نوع عرضه باعث شد تقاضای کاذب کم شود و دلالان تمایلی به خرید خودرو از این طریق داشته باشند. البته انتقادهای بسیاری هم به عرضه در بورس کالا وارد است، اما به نظر می رسد فعلاً روش منطقی تری وجود ندارد، اما در این گزارش قصد نداریم به روش های عرضه بپردازیم بلکه می خواهیم موضوعی در رابطه با تحویل خودرو را بررسی کنیم.

مدیران 777 مدیران 777

خودروسازان مشتریان بورسی را بیشتر دوست دارند

درگاه بورس کالا برای خودروسازان بسیار سودده است و این روش عرضه به خصوص برای دو خودروساز همیشه در ضرر ما، یعنی ایران خودرو و سایپا، بسیار جذاب تر بوده و این دو شرکت از همان ابتدا استقبال خوبی از این روش عرضه داشتند. بورس کالا از خودروسازانی که از این طریق عرضه می کنند ضمانت های قابل توجهی دریافت کرده است تا خودروی مشتری به موقع و بدون تأاخیر تحویل شود. این روش عرضه به قدری سودآور بوده است که خودروسازی مثل ایران خودرو گاه محصولات خود را زودتر از موعد تحویل مشتری می دهد و این باعث می شود مشتریان به مرور به خرید از بورس کالا راغب تر شوند. این عملکرد خودروسازان در تحویل سر موقع و یا زودتر از موعد خودروهای بورسی قابل تحسین است، اما پرسشی که حالا برای بسیاری از مردم پیش آمده این است که چرا خودروسازان رفتار دوگانه دارند و با مشتریان دیگر (اعم از فروش فوق العاده و پیش فروش) چنین رفتاری نمی شود؟ آیا باید برای تحویل خودروهای دیگر هم ضمانت های سنگین در نظر گرفته شود تا تحویل به موقع را شاهد باشیم؟

مشتریان غیر بورسی گله دارند

بیایید در این مورد شرکت ایران خودرو را بررسی کنیم. ایران خودرو یکی از شرکت هایی بود که حضور گسترده ای در عرضه های بورسی داشت و اتفاقاً تحویل های پیش از موعد را برای مشتریان انجام داد. این در حالی است که بسیاری از مشتریان طرح های فوق العاده و پیش فروش از تأخیر های طولانی این شرکت گله دارند. این تأخیرها به خصوص در مورد خودروی تارا اتوماتیک بسیار زیاد شده است و مشتریانی که این خودرو را در طرح فروش یک‌ساله با موعد تحویل آذر و دی ماه ثبت نام کرده بودند، هنوز خودروی خود را تحویل نگرفته اند. این مشتریان زمانی که تحویل پیش از موعد بورسی ها را می بینند از این شرکت دلسرد می شوند و از این رفتار گله دارند. با این روند این شائبه پیش می آید که ایران خودرو و یا دیگر خودروسازان هوای مشتریانی را دارند که پول بیش تری می دهند.

هوای مشتریان پیش فروش را داشته باشید!

اگر بخواهیم یک تقسیم بندی ساده از مشتریان داشته باشیم، مشتریان طرح های پیش فروش افرادی هستند که پلاک فعال ندارند و حداقل پول نقد برای خرید خودرو در جیب‌شان است. به عبارت دیگر، این دسته از مشتریان به طور معمول از رده متوسط و یا متوسط پایین جامعه هستند و به سختی مبلغ پیش فروش را هم فراهم کرده اند. حالا شرکتی مثل ایران خودرو تحویل مشتریان بورسی که با مبلغی بالا خودرو را خریداری کرده اند را به موقع و یا زودتر انجام می دهد و اصلاً حواسش به مشتریان پیش فروش نیست. البته این رفتار هم راه حلی ساده دارد؛ وزارت صمت می تواند برای این طرح ها ضمانت های سنگین از خودروساز بگیرد تا دیرکرد در تحویل فقط شامل سود تأخیر نشود و تأخیر در تحویل برای خودروساز عواقب جدی تری داشته باشد. البته تا زمانی که در عرضه خودروهای اقتصادی و یا به اصطلاح کف بازاری، انحصار در دست ایران خودرو و سایپا باشد چنین رفتارهایی کاملاً قابل پیش بینی است.

۳.۶ امتیاز از ۱۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.