آبی پوشان جاده مخصوص؛ پرچم‌دار تولید نوین خودرو

هزینه تولید خودرو
هزینه تولید خودرو

یکی از اصلی ترین علل قیمت تمام شده خودرو بالا بودن هزینه های تولید است. در این شرایط به نظر می رسد آبی پوشان جاده مخصوص با شناسایی این موضوع و درکی جدید از تولید با تکیه بر دارایی های موجود، پرچم‌دار تولید نوین خودرو در ایران شده اند.

مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، طی سال های اخیر یکی از اصلی ترین دلایل گران بودن تولید، بالا رفتن هزینه تولید بوده است. هزینه هایی که در طول تمام زنجیره تولید دامن گیر خودروسازان بوده است. ایران خودرو هم به عنوان بزرگ ترین خودروساز کشور از این امر مستثنا نبوده است و محصولات این خودروساز نیز معمولاً با قیمت تمام شده بالایی همراه بوده اند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

در این شرایط به نظر می رسد که این شرکت طی ماه های اخیر و با تغییر نحوه تفکر و تغییر ترکیب تولید حرکت به سمت کاهش هزینه های تولید را آغاز کرده است، اما دست یابی به این مهم از چه راه هایی ممکن است؟

طی سال های اخیر بسیاری از کارشناسان عدم بهره وری و کوچک بودن مقیاس تولید را از اصلی ترین دلایل بالا بودن هزینه های تولید به شمار می آوردند. به نظر می رسد این مسئله همچنان دامن گیر خودروسازان بزرگ کشور باشد، اما در کنار آن ها بروز مسائل غیر قابل پیش بینی مانند تحریم ها و گستردگی کرونا، از باب دیگری باعث بالا رفتن و افزایش این هزینه ها شده اند. در ادامه اما رفته رفته تولیدکنندگان کشور با عبور از گردنه پر پیچ و خم بحران توانستند به هر سختی و مشقتی بود بر این مسئله نیز فائق شوند. هر چند به طور کلی، قیمت ها و نحوه خرید و تأمین قطعات و مواد اولیه و نهاده های تولید دست خوش تغییرات وسیعی شدند، با این حال، ایران خودرو به عنوان خودروسازی که در عمل، حرکت ها و رفتارهایش به نوعی تعیین مسیر می کند، اقدامات زیادی را در راستای کاهش هزینه های تولید انجام داده است.

از جمله آنان می توان به تغییر در ترکیب تولید اشاره کرد. طی ماه های اخیر این خودروساز تولید خودروهای زیان ده را با محصولات سودده یا کم تر زیان ده عوض کرده، یعنی نه تنها حرکت به سمت تولید کیفی را در دستور کار قرار داده است، بلکه به موازات آن برنامه افزایش تولید و محصولات جدید را نیز پیش می برد. در عین حال، این حرکت های جدید نمی تواند به تنهایی آن ها را در مسیر جدیدی که آغاز کرده اند یاری کند و به خواسته غایی آنان برساند. به بیان ساده، ایران خودرو نبض صنعت خودروسازی کشور را در کنار سایپا در دست دارند.بنابراین حرکت های آنان که با تولید در مقیاسی بسیار بالاتر از خودروسازان خصوصی همراه می شود می تواند شروع کننده حرکت های جدید در سایر تولیدکنندگان باشد.

در این میان، ایران خودرو می تواند علاوه بر استفاده از زیرساخت ها و توانایی هایی که دارد از طریق سایر زیرمجموعه ها و شرکت های تابعه با افزایش درآمد به سمتی پیش برود که نه تنها دیگر مجبور به تأمین مالی آن ها نباشد، بلکه با کاهش هزینه های سربار، قیمت تولیدات خود را نیز کاهش بدهد.

یکی از این راه ها واگذاری زیرمجموعه هایی است که در حال حاضر زیان ده هستند و نمی توانند بر اساس آن چه باعث تشکیل شدن آن ها بوده است عمل کنند. در مقابل اما ایران خودرو می تواند از سایر تابع های خود به درآمد زایی برسد. این درآمد زایی اما باید با شناخت از جریان روز بازار و دنیا باشد. به عنوان مثال، در شرایطی که تب تیونینگ طی سال های اخیر بسیار شدت گرفته است آپکو می تواند با کمی چرخش در شکست قیمت ها از رقبای غیر رسمی پیشی گرفته و نبض این بازار را در اختیار بگیرد. هر چند این شرکت ها و مجموعه هایی مانند آن می توانند در کاهش هزینه ها کمک حال باشند، با این حال، درمان نهایی نیستند. در واقع، ایران خودرو می تواند به این مجموعه ها به عنوان راه کارهای کوتاه و میان مدت نگاه کند، اما آبی پوشان پتانسیل های دیگری نیز دارند که با تکیه بر آن ها می توانند نقش ویژه ای در کاهش قیمت محصولات خود و حتی سایر تولیدکنندگان داشته باشند.

به عنوان مثال، در حال حاضر مرکز تحقیقات ایران خودرو را می توان یکی از پیش‌روترین زیرمجموعه های ایران خودرو و حتی صنعت خودروسازی کشور دانست. البته منظور دستگاه ها و ادوات نیست بلکه نیروهایی هستند که در این گونه مراکز حضور دارند. این افراد را می توان به نوعی در دایره دارایی های جدید و تکنولوژیک ایران خودرو به شمار آورد. دارایی های که با فراهم بودن شرایط می توانند پویا و زایا باشند. در واقع، یکی از راه هایی که می تواند باعث افزایش درآمد ایران خودرو شود، استفاده از دستاوردهای مراکز تکنولوژیک خود و فروش آن به سایر خودروسازان است، یا استفاده از ظرفیت زیرمجموعه دیگر آبی پوشان، شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران خودرو (ایپکو) است. ایران خودرو می تواند با شتاب دهی به این مرکز و استفاده از دستاوردهای آن علاوه بر کاهش تکیه بر واردات قطعات تکنولوژیک، مسیر جدیدی نیز در راستای درآمدزایی خود باز کند. البته این ماجرا روی دیگری نیز دارد که ایران خودرو می تواند در آن نقش قهرمان قصه را نیز ایفا کند. طی سال های اخیر کشور با پدیده مهاجرت مغزها یا نیروهای نخبه همراه بوده است. در این میان، آبی پوشان جاده مخصوص می توانند با فراهم کردن شرایط مدنظر آنان، یعنی دیده شدن زحمات و اثرات تلاش های فکری آنان و تزریق آن به بدنه خودروسازی، آینده روشنی را پیشِ روی آنان قرار بدهند و مانع از رفتن‌شان بشوند.

ضمن این که، ایران خودرو می تواند با استفاده از ظرفیت های دیگر مانند سایر خودروسازان بزرگ هم نام خود را بیش از پیش مطرح کند و هم به درآمدزایی بیش تر دست پیدا کند. یکی دیگر از این راهکارها استفاده از پتانسیل بالای باشگاه پیکان است. این باشگاه امکانات خاص و ویژه ای دارد، اما تاکنون نتوانسته است آن‌چنان که باید و شاید بدرخشد. به نظر می رسد این مجموعه علاوه بر بازنگری کلی در آن چه می خواهد نیاز به ثبات در مدیریت هم دارد، یعنی باید از دیدگاه سلیقه ای و کوتاه مدت دور شود تا بتواند با برنامه ریزی های بلندمدت، علاوه بر برداشتن گام بلند در لیگ های داخلی، سفیر خوبی برای این برند در سطح آسیا باشد. مانند حرکت اخیری که تیم والیبال این شرکت انجام داد و باعث شد بسیاری از غیر خودرویی های این قاره کهن با نام ایران خودرو آشنا شوند.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.