سایپا کادیلا ؛ تندر 90 ایرانی سایپا و پارس خودرو

کادیلا ؛ تندر 90 ایرانی سایپا و پارس خودرو
کادیلا ؛ تندر ۹۰ ایرانی سایپا و پارس خودرو

سایپا کادیلا نامی است که برای تندر ۹۰ ایرانی در نظر گرفته شده و قرار است این خودرو اواخر سال آینده با تولید در کارخانه پارس خودرو وارد بازار کشور شود.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، پاییز سال ۹۹ بود که سایپا اعلام کرد قرار است نسخه ایرانیزه شده از تندر ۹۰ را تولید کند. این خبر در حالی منتشر شد که پس از تحریم ها رنو ایران را ترک کرد و عملا تولید محصولات این کپانی در ایران متوقف شد. پس از انتشار این خبر برخی رسانه های خارجی هم به آن پرداختند و در آن زمان تولید این محصول بنظر ممکن نبود. اما با گذشت زمان تولید تندر ۹۰ ایرانی نام داخلی P90 را به خود گرفت و به مرور اخباری در مورد پیشرفت های این پروژه منتشر شد. این روند نشان داد سایپا برای این خودرو برنامه ویژه دارد و تولید تندر ۹۰ ایرانی بوسیله پارس خودرو امری قطعی است. حالا اطلاعاتی توسط یکی از مخاطبان اسب بخار به دست ما رسیده که نشان می دهد نام سایپا کادیلا برای این خودرو در نظر گرفته شده و بر اساس برنامه های تولید، اواخر سال آینده این خودرو را در بازار خواهیم دید.

مشخصات سایپا کادیلا

مشخصات سایپا کادیلا
مشخصات سایپا کادیلا

بر اساس تصاویری که از یکی از مراسم های داخلی سایپا بدست ما رسیده، سایپا کادیلا قرار است با پیشرانه ME16 به بازار بیاید. پیشرانه ME16 محصول جدید مگاموتور است که امسال به نمایشگاه قطعات هم آمده بود. این موتور در واقع همان TU5 پلاس است که در برخی بخش های تفاوت هایی در قطعات دارد و همین باعث شده تا ME16 بیشتر از تیو فایو پلاس به نمونه فرانسوی نزدیک باشد. این پیشرانه ۱.۶ لیتری ۴ سلیندر ۱۶ سوپاپ توان تولید نهایت تولید ۱۱۰ اسب بخار و نهایت گشتاور ۱۴۷ نیوتن متر را دارد. این موتور سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ ها یا همان VVT را هم دارد و قدرت از آن از طریق جعبه دنده ۵ سرعته دستی به چرخ های جلو منتقل می شود.

نمای عقب سایپا کادیلا
سایپا کادیلا

قبل تر اعلام شده بود که تندر ۹۰ ایرانی یا P90 با پیشرانه شاهین به بازار می آید اما حالا این اطلاعات جدید به ما نشان می دهد که این خودرو با پیشرانه بروزتر ME16 عرضه می شود و این باعث می شود تا کادیلا محصولی بروزتر و قابل اطمینان تری باشد.

زمان عرضه سایپا کادیلا

زمان عرضه سایپا کادیلا
سایپا کادیلا زمان عرضه

در تصاویری که به دست ما رسیده زمان عرضه ۳۰ دیماه ۱۴۰۲ به نمایندگی های سایپا اعلام شده است. این یعنی که تندر ۹۰ ایرانی آخرین مراحل آماده سازی خود را پشت سر می گذارد. با وجود اینکه تابحال تنها رندرهایی از کادیلا منتشر شده اما شنیده ها حاکی از آن است که نمونه نهایی این خودرو در مرکز تحقیقات سایپا آماده شده و حتی استاندارد سازی های این خودرو هم کاملا انجام شده است. تریم داخلی به کلی از رنو ساندرو گرفته شده اما در بخض فرمان، مولتی مدیا و جلوآمپر طراحی جدید سایپا را خواهیم داشت.

هنوز مشخص نیست اساس نام گذاری سایپا برای این محصول چیست و مشخص نیست معنای کادیلا چه بوده و چرا سایپا این نام را برای P90 در نظر گرفته است اما بهرترتیب تولید این خودرو قطعی است و معرفی رسمی آن هم سال آینده انجام خواهد شد. تندر ۹۰ در ایران محصولی بسیار موفق بود و با وجود اینکه تولید این خودرو ادامه دار نشد، اما همچنان در بازار پرطرفدار است و قیمت بالایی هم دارد. باید دید سایپا کادیلا می تواند به اندازه تندر ۹۰ موفق باشد و بازار روی خوش به این محصول نشان می دهد یا نه.

سایپا کادیلا چه مشخصات فنی ای دارد؟

قرار است پیشرانه ME16 برای این محصول استفاده شود که پیشرانه ای ۱.۶ لیتری ۴ سلیندر ۱۶ سوپاپ است و توان تولید نهایت تولید ۱۱۰ اسب بخار و نهایت گشتاور ۱۴۷ نیوتن متر را دارد. این موتور سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ ها یا همان VVT را هم دارد و قدرت از آن از طریق جعبه دنده ۵ سرعته دستی به چرخ های جلو منتقل می شود.

سایپا کادیلا چه زمانی به بازار می آید؟

در تصاویری که به دست ما رسیده زمان عرضه سایپا کادیلا ۳۰ دیماه ۱۴۰۲ به نمایندگی های سایپا اعلام شده است. این یعنی که تندر ۹۰ ایرانی آخرین مراحل آماده سازی خود را پشت سر می گذارد.

۳.۴ امتیاز از ۴۳ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.