صنعت خودرو بدون احیای برجام

احیای برجام
احیای برجام

بهبود شرایط اقتصادی در پسابرجام باعث مهار تورم و کنترل قیمت خودرو در بازار شده و بساط روش‌های مخربی همچون قرعه‌کشی برچیده می‌شود.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار به نقل از دنیای اقتصاد: در آن صورت عرصه برای جولان نظام دلالی تنگ می‌شود؛ چرا که نرخ کارخانه و بازار به هم نزدیک می‌شود. از طرف دیگر هزینه‌های تولید در خودروسازی از آن نظر که تامین قطعه با قیمت پایین‌تر و در زمان کوتاه‌تر میسر می‌شود، کاهش می‌یابد و قیمت کارخانه‌ای خودرو نیز متناسب با آن پایین می‌آید.

یعنی همزمان قیمت در کارخانه و بازار رو به کاهش می‌نهد؛ اتفاقی که در سال ۹۶ تجربه شده است. اما باز هم تاکید می‌کنم این اتفاقات با برجام شروع می‌شود؛ ولی پایداری آن به نحوه عمل سیاستگذار خودرویی کشور بستگی دارد. با توجه به غیبت آمریکایی‌ها در مذاکرات برجام و به‌ویژه تعلل دولت بایدن در بازگشت به برجام به نظر نمی‌رسد حتی اگر تحریم‌ها رفع شود تجربه‌ای مشابه سال ۹۶ تکرار شود؛ چراکه جمهوری‌خوا‌هان به صراحت اعلام کرده‌اند که درصورت احیای مجدد برجام درصورت در اختیار گرفتن دولت در دوره بعدی بازهم اقدامی مشابه ترامپ را درباره برجام صورت خواهند داد.

این تهدید جمهوری‌خوا‌هان می‌تواند هر نوع سرمایه‌گذاری مشترک در خودروسازی کشور را با تهدید مواجه سازد؛ چنانچه فرانسوی‌ها تاکید کرده‌اند که حتی با وجود برجام حاضر به پذیرش ریسک سرمایه‌گذاری در ایران  نیستند. از سوی دیگر مقامات کشورمان نیز شرایط ویژه‌ای را برای توقف فعالیت‌های غنی‌سازی مطرح کرده‌اند که از جمله آن رفع همه تحریم‌های آمریکایی بدون پیش‌شرط و تضمین آن که دیگر آمریکایی‌ها در هیچ دوره‌ای به ترک برجام دست نخواهند زد و به‌علاوه تضمین اروپایی‌ها نسبت به اینکه در هیچ شرایطی با آمریکایی‌ها در ترک برجام یا اعمال تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی معاونت و مشارکت نخواهند کرد نیز از جمله دیگر شروط ایران برای توقف غنی‌سازی مطابق برجام است.

با این همه شرط و شروط دو طرفه احیای مجدد برجام کمی سخت به نظر می‌رسد. بنابراین صنعت خودروی کشور باید مسیری بدون برجام و با وجود تحریم را برای توسعه خود پیش‌بینی کند.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.