پیکاپ داستر، ایده ای کاربردی

پیکاپ داستر، ایده ای کاربردی
شاید برای بسیاری از مشتریان آمریکایی، ” داچیا ” برند شناخته شده ای نباشد. برندی ارزان قیمت از اروپای شرقی که چندان هم مورد توجه مردم کشورهای توسعه یافته نیست، اما در بسیاری از نقاط جهان، داچیا خودرویی مناسب، مقرون به صرفه و دور از تجمل محسوب می شود. پرچم دار کنونی سبد محصولات داچیا، کراس اووری بر پایه رنو لوگان است که داستر نام دارد. خودرویی اقتصادی که امروز آن را در قامت یک پیکاپ، پیش روی خود می بینیم.

مدیران 777 مدیران 777

اگر چه شاید وجود چنین خودرویی برای بسیاری از افراد حیرت انگیز نباشد، اما بد نیست بدانید این پروژه توسط یک شرکت خصوصی رومانیایی توسعه داده شده است که پیش از این هم سابقه طراحی نمونه پیکاپ روی نسل اول داستر را در کارنامه خود به ثبت رسانده است. نسل اول داستر پیکاپ با نام اوروچ و در تیراژ محدود ۵۰۰ دستگاهی به بازار جهانی عرضه شد. خودرویی که بازار فروش آن به چند کشور خاص محدود بود. اما در جریان نمایشگاه خودروهای کار و تجاری هانوفر آلمان (IAA)، غرفه داچیا یک نمونه جدید از پیکاپ داستر را بر پایه نسل دوم این خودرو به نمایش گذاشت.
فرمول طراحی این وانت همچون گذشته حفظ شده است. طرح پایه در نمای جلو و عقب دست نخورده باقی مانده اما درهای عقب و فضای بار، به سبک پیکاپ ها از نو طراحی شده اند و از متریال با مقاومت کافی برای این بخش ها استفاده شده است. زیر پوست این شکل جدید، پلت فرم داستر معمولی نهفته است. پس می توان انتظار داشت در نمونه پیکاپ نیز قدرت به هر چهار چرخ منتقل شود، اما موتور قرار گرفته روی این خودرو یک نسخه دیزلی dCi توربو دیزل است که ۱۱۰ اسب بخار قدرت دارد. البته احتمال آن می رود که این پیشرانه با نمونه دیزلی جدیدی با قدرت ۱۱۵ اسب بخار و ۲۶۰ نیوتن متر گشتاور، جایگزین شود.


در حال حاضر برنامه خودروساز رومانیایی برای عرضه این پیکاپ کوچک مشخص نیست، اما به نظر می رسد تولید آن به طور جدی در دستور کار داچیا قرار دارد. چنان چه به تولید انبوه رسد، می تواند تنوع مدل های خانواده داستر را افزایش دهد. در حال حاضر تنها مدل مشتق شده از داستر، داستر ون (Fiskal) است که طول فضای بار آن به ۱٫۶۴ متر می رسد. ناگفته نماند که در جریان نمایشگاه پاریس در ابتدای این ماه، داچیا، داستر معمولی را با یک پیشرانه ۱٫۳ لیتری توربو بنزینی جدید و سیستم سرگرمی و اطلاع رسانی بهبود یافته به معرض نمایش گذاشت.
در صورت ادامه همکاری ” رنو ” با صنعت خودروسازی ایران، می شد به عرضه داستر پیکاپ به صورت وارداتی برای رقابت با پیکاپ های چینی بازار امیدوار بود. چه بسا این که اعتبار برند رنو و توانایی های داستر برای برتری بر رقیب ها کفایت می کرد.
سپهر عظیمی
پایگاه خبری اسب بخار

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8
به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.