پیشرانه های DAE برای کدام خودروهای داخلی مناسب است؟

پیشرانه DAE

شرکت «ایران خودرو» به تازگی همکاری خود را با شرکت “DAE” چین در ساخت گیربکس ۶ دنده اتوماتیک آغاز کرده است. همکاری این دو شرکت می تواند در تولید پیشرانه های مختلف نیز ادامه یابد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

معرفی

شرکت “Harbin DongAn Automotive Engine Manfacturing Co.”، که به صورت اختصاری به DAE مشهور است، به صورت مشترک توسط سه کشور ژاپن، چین و مالزی بنیان گذاری شده است. این شرکت در چین به ساخت گیربکس های اتوماتیک (AT)، گیربکس های دستی (MT) و پیشرانه های بنزینی و گازسوز مشغول است.

پیشرانه های تولیدی

پیشرانه DAE

شرکت چینی DAE با همکاری میتسوبیشی و حق مونتاژکاری این شرکت به تولید پیشرانه های مختلف با حجم هایی بین ۱٫۳ تا ۲ لیتر مشغول است. این شرکت تاکنون برای بیش از ۳۰ مدل خودرو از ۱۴ خودروساز در ۸ منطقه مختلف پیشرانه تولید کرده است. در میان شرکت هایی که DAE پیشرانه آن ها را تأمین کرده نام های آشنایی همچون «جک» و «بی وای دی» دیده می شود. ظرفیت تولیدی پیشرانه های این شرکت در سال به ۷۰۰ هزار دستگاه و ظرفیت تولید جعبه دنده های آن به ۶۰۰ هزار دستگاه در سال می رسد. شرکت DAE دارای ۱۵ خط تولید و ۱۴ خط ماشین کاری مختلف است که تمامی مراحل تولید و مقیاس سنجی در آن انجام می گیرد.

پیشرانه DAE

 با آغاز همکاری ایران خودرو و شرکت چینی DAE در زمینه تولید جعبه دنده های ۶ دنده، که در ابتدا روی دنا پلاس توربو اتوماتیک قرار می گیرد، این امکان وجود دارد تا پیشرانه های میتسوبیشی DAE نیز در محصولات ایران خودرو استفاده شوند. در ادامه به پیشرانه های تولیدی این شرکت خواهیم پرداخت.

پیشرانه ۱٫۳ لیتری

پیشرانه ۱٫۳ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی DAE باکد EC26، که از دو میل سوپاپ بهره می برد، ۱۴۶ اسب بخار قدرت و ۱۹۲ نیوتن متر گشتاور تولید می کند. این پیشرانه کم مصرف ترین و پاک ترین پیشرانه DAE محسوب می شود. مدل تک میل سوپاپ این پیشرانه نیز موجود است. این پیشرانه با توجه به ساختار فنی و میزان بازدهی، می توان گزینه مناسبی برای خودروهای جدید شرکت هایی چون ایران خودرو و سایپا باشد. رهام، کراس اوور و سدان ایران خودرو و… از جمله خودروهایی هستند که می توانند از این پیشرانه ۱٫۳ لیتری بهره مند شوند.

پیشرانه ۱۲۰ اسب بخاری CNG

این پیشرانه تنفس طبیعی با گاز CNG همخوانی دارد و ۱۲۰ اسب بخار قدرت تولید می کند. در سایت “Madeinchina”، حجم این پیشرانه ۲ لیتر ثبت شده است، اما از آنجایی که احتمال نادرست بودن اطلاعات وجود دارد ممکن است این پیشرانه ۱٫۸ لیتر حجم داشته باشد. این پیشرانه با توجه به سطح استهکلاک، می تواند مورد استقبال

پیشرانه ۱٫۵ لیتری توربوشارژ

این پیشرانه از سیستم تزریق مستقیم سوخت (GDI) و توربوشارژر بهره می برد. قدرت پیشرانه به صورت دقیق ثبت نشده است. اما بر اساس استانداردهای مختلف و فناوری های گروه میتسوبیشی می توان توقع داشت که این پیشرانه برای ۱۴۵ تا ۱۶۵ اسب بخار و ۱۹۵ تا ۲۳۵ نیوتن متر قابل برنامه ریزی باشد.

پیشرانه ۱٫۶ لیتری VVT

پیشرانه ساخت میتسوبیشی و DAE با حجم ۱٫۶ لیتر از سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ ها (VVT) بهره می برد. این پیشرانه با توجه به قابلیت های موجود در بهترین حالت بازدهی نزدیک به ۱۲۸ اسب بخار را با گشتاور ۱۵۵ نیوتن متر دارد. با توجه به تنفس طبیعی بودن این پیشرانه، امکان بهره برده ای از آن در سواری های اقتصادی ایران خودرو و سایپا وجود دارد.

پیشرانه ۱٫۸ لیتری توربو

این پیشرانه ۱٫۸ لیتر حجم دارد و با کد EC26 معرفی شده است. این نمونه با فناوری میتسوبیشی قابلیت برنامه ریزی برای تولید ۱۷۰ تا ۲۲۰ اسب بخار را با گشتاور ۲۱۵ تا ۲۷۰ نیوتن متر را دارد و تنها باید بر اساس قدرت، سفارشی گذاری تغییر ضرایب ایمنی به DAE انجام شود.

پیشرانه ۲ لیتری GDi و توربو

پیشرانه میتسوبیشی با کد EC28 از سیستم تزریق مستقیم سوخت و توربوشارژر بهره می برد. این پیشرانه از نظر فناوری در سطح بالایی قراردارد و با ضرایب اطمینان استاندارد، می تواند فراتر از ۲۲۲ اسب بخار را با گشتاور ۳۲۰ نیوتن متر تولید نماید.

میزان قدرت تولیدی این پیشرانه ها به صورت دقیق منتشر نشده، اما احتمالاً گستره ای بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ اسب بخار را پوشش می دهد. با این وجود، پایگاه خبری «اسب بخار» از طریق ایمیل با شرکت چینی ارتباط برقرار کرد که پاسخ مناسبی دریافت نشد. با توجه به حجم پیشرانه های مذکور، این موتورها برای استفاده در محصولات داخلی مناسب به نظر می رسند. تیراژ تولید پیشرانه های DAE به ۲۰۰ هزار دستگاه در سال می رسد و قیمت هر کدام از ۱۵۰۰ دلار آغاز می شود. رهام و رهام کراس، که محصولات آینده «سایپا» محسوب می شوند، گزینه های مناسبی برای نصب موتورهای DAE هستند. البته سری پیشرانه های DAE برای استفاده در تمامی محصولات داخلی (با طراحی قطعات مناسب جهت جانمایی پیشرانه) مناسب هستند.

ارشیا شیخ الاسلامی
پایگاه خبری اسب بخار

۵ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.