معرفی موتور جدید ایران خودرو

موتور سه سیلندر 3F0N
موتور سه سیلندر ۳F0N

روز گذشته در مراسم رونمایی از موتور سه سیلندر و جدید ایران خودرو، نقشه راه این خودروساز در زمینه توسعه قوای محرکه اعلام شد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار ، به گفته مهندسان شرکت ایپکو مطالعه بر روی پیشرانه های سه سیلندر و کم حجم از سال ۱۳۹۳ در ایران خودرو آغاز شده بود و در ابتدا با مطالعه بر روی پیشرانه های گروه PSA، کیا هیوندای، فورد و تویوتا سعی شد تا الگوبرداری های مهندسی انجام شود. اما بعدها بحث همکاری با کمپانی ماهله مطرح شد که به دلایل مختلف، ادامه همکاری گسترده با این قطعه ساز مطرح جهانی امکان پذیر نبود. با این وجود بعد از سال ها تحقیق و توسعه، مهندسان ایپکو و ایران خودرو توانسته اند تا اولین پیشرانه ملی سه سیلندر را در ایران تولید کنند و این بخش اصلی از قوای محرکه را به مرحله تست های فنی برسانند. به گفته مهندسان این خودروساز موتور جدید ایران خودرو که به پیشرانه ۳F0N معروف است، با دانش بومی ساخته شده و کمتر از ۱۰ قطعه آن به صورت وارداتی تامین می شود.

حتماً بخوانید: موتور جدید ایران خودرو رونمایی می شود + مشخصات

با این وجود بسیاری از متخصصان صنعت خودرو معتقد هستند که خانواده موتورهای ۳FX ایران خودرو بر اساس مشارکت با ماهله طراحی شده اند و مانند پیشرانه سه سیلندر گروه بهمن که دانش فنی AVL را با خود به همراه دارد، این خانواده موتور ایران خودرو هم با مهندسی اروپایی پا به ایپکو گذاشته است.

در معرفی اولیه خانواده موتور ۳FX اعلام شد که این گروه پیشرانه دارای ۴ عضو اصلی است و در سال های آتی این پیشرانه ها بر روی خودروهای کلاس A، B، C و SUV و CUV های ایران خودرو نصب خواهند شد. البته که در معرفی جزئی تر، عضو پنجم خانواده ۳FX هم نمایان شد و در حال حاضر آن چنان در مورد سایر نسخه های موتورهای سه سیلندر ایران خودرو صحبت نمی شود.

موتور جدید ایران خودرو که اولین عضو خانواده پیشرانه های سه سیلندر ۳FX شناخته می شود، ۳F0N نام دارد. این پیشرانه ۱۰۴۸ سی سی از نوع تنفس طبیعی بوده و ساختار CVVT دوگانه دارد و ۷۲٫۳۶ اسب بخار را با گشتاور ۹۸ نیوتن متر تولید می کند. در اولین عضو خانواده ۳FX مانند سایر نمونه ها ۱۲ سوپاپ در آن دیده می شود. پیشرانه سه سیلندر ۳F0N استاندارد آلایندگی یورو ۶ را دارد و بدیهی است که بر روی خودروهای کلاس A و یا B قابل استفاده خواهد بود.

اعضای دیگر خانواده موتور ۳FX حجم ۱۲۹۹ سی سی را دارند و با همان ۳ سیلندر و ۱۲ سوپاپ تولید خواهند شد. اما به واسطه حجم بیشتر و وجود فناوری هایی چون توربوشارژر و پاشش سوخت مستقیم در برخی نمونه ها، شاهد توان تا ۱۴۸.۷۴ اسب بخار هم در این خانواده موتور ملی ایران خودرو هستیم.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.