پایان رنگارنگ ب ام و i8

ب ام و i8

۶ سال از آغاز معرفی و عرضه مدل جذاب “i8” گذشته و حالا کمپانی «ب ام و» با عرضه ۱۸ رنگ خاص از این مدل، پایان تولید این هیبرید جذاب را اعلام کرده است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

پس از ۶ سال و عرضه ۲۰۵۰۰ دستگاه از i8، اکنون کمپانی سعی دارد پایان عرضه این خودرو مثل آغازش پرسر و صدا باشد و ۱۸ رنگ جذاب و خاص را برای ۱۸ نمونه پایانی i8 در نظر گرفته اند که تا به حال در دیگر نمونه های این خودرو دیده نمی شد. قبل تر خبر احتمال خروج ب ام و i8 را خوانده بودیم و می دانیم ب ام و i8 در سال ۲۰۱۹ یک رکورد مهم را ثبت کرد. بیست هزارمین دستگاه از i8 در دسامبر ۲۰۱۹ از کارخانه این خودروساز آلمانی در شهر لایپزیگ بیرون آمد. این عدد گواهی بود بر ادعای ب ام و که i8 را پرفروش ترین اتومبیل اسپرت پاک جهان می دانست. البته این آمار، هر دو نسخه کوپه و رودستر i8 را شامل می شود. این دو خودرو، دو مدل از گران ترین محصولات کنونی ب ام و به شمار می روند. نسخه کوپه به قیمت رسمی ۱۴۷٫۵۰۰ دلار و نمونه رودستر با بهای ۱۶۳٫۳۰۰ دلار به فروش می رسد. شاید تنها محصول ب ام و که از نظر قیمت توانایی رقابت با برادران i8 را داشته باشد، سدان بزرگ لوکس و اسپرت M760i xDrive باشد که ۱۵۷٫۷۰۰ دلار قیمت دارد. حال آن که با موتور غول آسای V12 خود ۹ سیلندر بیش تر از موتور ۱٫۵ لیتری کوچک i8 دارد!

ب ام و i8

ب ام و در مورد عرضه این ۱۸ نمونه پایانی خاص می گوید که تولید این خودروها یک چالش جدی برای کمپانی بوده، چراکه تکنسین های رنگ مجبور بودند تمام عملیات رنگ را برای این نمونه ها به صورت کاملاً دستی و با دقت بالا انجام دهند.

ب ام و i8

بسیاری از مشتریان این ۱۸ نمونه خاص از باشگاه مشتریان بین المللی ب ام و بوده اند و برخی از آن ها در هنگام خروج این خودرو ها از خط تولید در کارخانه حضور داشتند. ب ام و، همانند «بنز» و بسیاری از خودروسازان دیگر، مشتریان ثابتی برای محصولاتش دارد و برای عرضه این مدل های محدود و خاص در ابتدا این خودروها را به این مشتریان پیشنهاد می دهد.

ب ام و i8

با توجه به این که فروش و عرضه i8 به دلیل خاص بودن این خودرو به صورت محدود در ۶ سال انجام شد و تولید و عرضه انبوه از این خودرو ندیدیم، بایستی که بازار دست دوم این خودرو به شدت جذاب باشد و قیمت های بالایی را برای نسخه های خاص این خودرو شاهد باشیم. تولید محدود، طراحی چشم نواز و عملکرد خیره کننده ویژگی هایی است که هر کلکسیونر را برای خرید i8 ترغیب می کند. مخصوصاً برای نمونه های رودستر این خودرو می بایست قیمت های بالاتری پیشنهاد شود، چراکه عملاً این مدل دیرتر به بازار آمد و عرضه محدودتری داشت.

ب ام و i8

به نظر نمی رسد که کمپانی ب ام و به زودی یک هیبرید اسپرت دیگر را جایگزین i8 کند و یا حداقل هنوز برنامه هایش را برای این کار مشخص نکرده است. اما به هر ترتیب، این کمپانی به سرعت در حال اضافه کردن مدل های جدید پلاگین هیبرید به سبد محصولاتش است و احتمالاً به دلیل تصویب قوانین جدید محیط زیستی این کمپانی مجبور خواهد شد محصولات بیش تری را بر پایه برقی و هیبرید عرضه کند و شاید روزی اعجوبه ای همانند i8 تکرار شود.

ب ام و i8

ب ام و i8 از یک موتور بنزینی و موتوری الکترونیکی بهره می‌برد. موتور بنزینی می‌تواند ۲۲۸ اسب بخار تولید کند و وقتی این قدرت در کنار قدرت ۱۲۸ اسب بخاری موتور الکترونیکی قرار می‌گیرد می‌تواند ۳۵۶ اسب بخار قدرت تولید کند و در عرض ۴٫۴ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. مصرف سوخت این خودرو مثل خودروهای میکروست و با سوزاندن ۲٫۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر به صورت ترکیبی، به عنوان کم‌مصرف‌ترین خودروی این کمپانی معروف آلمانی شناخته می‌شود.

ب ام و i8

محمدرضا پاداش
پایگاه خبری اسب بخار

۵ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.