معرفی ۱۵ نمونه از برترین شورولت کاماروهای تاریخ

معرفی ۱۵ نمونه از برترین شورولت کاماروهای تاریخ
با معرفی نسل ششم شورولت کامارو در سال ۲۰۱۶، این خودرو به یکی از با سابقه ترین خودروهای موجود روی خط تولید تبدیل شد. اما اکنون پس از معرفی شش نسل از این خودرو، این سوال پیش می آید که از سال ۱۹۶۷ تاکنون کدام نمونه ها خاص تر از بقیه بوده اند و عملکرد بهتری داشته اند؟

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

امروز به معرفی ۱۵ نسخه از برترین شورولت کاماروهای تولید‌ شده در طول تاریخ می پردازیم.

۱۵-کامارو ۱LE ۲۰۱۹
معرفی ۱۵ نمونه از برترین شورولت کاماروهای تاریخ

آخرین نسخه معرفی شده شاید از نظر ظاهر به اندازه نمونه های قبلی جذاب نباشد، اما حرف های بسیاری برای گفتن دارد. کمپانی “شورولت” برای سال ۲۰۱۹ آپشن های مختلفی برای کامارو در نظر گرفته است. از موتور ۲ لیتری توربو با ۲۷۵ اسب بخار قدرت گرفته تا موتور ۶.۲ لیتری سوپرشارژ با ۶۵۰ اسب بخار قدرت.

اما بسته قدرتی ۱LE در تمامی مدل های SS، V6 و ZL1 قابل سفارش خواهد بود. از سویی دیگر قیمت پایه ۲۵ هزار دلاری، کاماروی جدید را به خودرویی قابل دسترس برای تمامی قشرهای جامعه تبدیل می کند.

۱۴-کامارو SS ۱۹۹۸
معرفی ۱۵ نمونه از برترین شورولت کاماروهای تاریخ

نسل چهارم کامارو بین سال های ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۲ تولید شد. این نسل که به چهره کوسه ای معروف است، به اندازه نسل های قبلی قدرتمند نبود، اما نمونه SS با دیگر خودروها متفاوت بود. نسخه های SS از نسل چهارم کامارو بین سال های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۲ تولید شد.

این خودرو از موتور قدرتمند و جدید LS1 بهره می برد که با بهره مندی از بلوک سبک وزن آلومینیومی، بین ۳۰۵ تا ۳۲۵ اسب بخار (بستگی به آپشن دارد) قدرت تولید می کرد. امروز نسخه های سالم از این خودرو با قیمت های مناسبی بین ۱۰ تا ۲۰ هزار دلار قابل خریداری هستند.

۱۳-کامارو SS ۱۹۷۰
معرفی ۱۵ نمونه از برترین شورولت کاماروهای تاریخ

اگر شما از علاقه مندان کامارو بپرسید بهترین نسل های این خودرو کدام بوده اند؟ در جواب خواهند گفت: “یک ، دو و شش”. نسل دوم شورولت کامارو بین سال های ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۱ تولید شد. طراحی و پیشرانه های در نظر گرفته شده برای نسل دوم نسبت به نسل اول با تحولی شگرف مواجه شدند.

نسل دوم این خودرو بر پایه پلت فرم F-Body جنرال موتورز ساخته شد که شباهت بسیاری به برادر خود یعنی پونتیاک فایربرد داشت. در سال ۱۹۷۰ تریم SS کامارو با بهره مندی از موتور ۶.۵ لیتری، ۳۵۰ اسب بخار قدرت تولید می کرد.

۱۲-کامارو SS ۲۰۱۰
معرفی ۱۵ نمونه از برترین شورولت کاماروهای تاریخ

پس از ۸ سال دوری از بازار آمریکا، مسئولان شورولت تصمیم گرفتند نسل جدید کامارو را در سال ۲۰۱۲ معرفی کنند. نسل پنجم شورولت با بدنه پهن و کشیده تولید شده بود و به تمامی معرف یک ماسل کار واقعی بود.

مدل SS ۲۰۱۰ با بهره گیری از موتور LS3 با حجم ۶.۲ لیتر، ۴۲۶ اسب بخار قدرت تولید می کرد که در آن زمان قدرتمند‌ترین نمونه کامارو محسوب می شد. همچنین معرفی نسل پنجم کامارو، جایزه بهترین طراحی سال ۲۰۱۰ را برای شورولت به‌ همراه داشت.

۱۱-کامارو Z28 ۱۹۹۳
معرفی ۱۵ نمونه از برترین شورولت کاماروهای تاریخ

بسیاری از طرف داران هنگام معرفی نسل چهارم کامارو خوش حال نشدند. نسل چهارم هیچ کدام از المان های طراحی یک کاماروی اصیل را نداشت و با چهره ای مدرن معرفی شد. افزون بر این، نسل چهارم نخستین نسلی بود که در خارج از آمریکا و در خط تولید جنرال موتورز در کبک کانادا تولید شد.

با تمامی این مشکل ها، معرفی نمونه Z/28 کور سوی امیدی را برای طرف داران به وجود آورد. موتور ۸ سیلندر LT1 قرار گرفته در این خودرو ۲۷۵ اسب بخار قدرت تولید می کرد. سقف T-Top هم به جذابیت ظاهری این خودرو می افزود. کامارو Z28 نسل چهارم فوق العاده نبود، اما هیجان انگیز بود.

۱۰-کامارو ۱۹۶۷
معرفی ۱۵ نمونه از برترین شورولت کاماروهای تاریخ

جد بزرگ شش نسل از کامارو؛ پس از معرفی فورد موستانگ در سال ۱۹۶۴ ناگهان تب داغ این خودرو همه جا را فرا گرفت. فورد در سال اول فروش خود، آمار بی سابقه ای را ثبت کرد و همین مسئله کمپانی های دیگر، از جمله شورولت را به تکاپو انداخت.


شورولت در سال ۱۹۶۷ با معرفی خودروی اسپرت جدید خود با نام کامارو، وارد نبرد تن به تن با شرکت فورد شد.

۹-کامارو ZL1 ۲۰۱۲
معرفی ۱۵ نمونه از برترین شورولت کاماروهای تاریخ

شورولت که طعم موفقیت کامارو SS ۲۰۱۰ زیر زبان اش مزه کرده بود، به مناسبت چهل و پنجمین سالگرد تولید کامارو، برنامه های ویژه ای را در سر می پروراند. نتیجه تلاش مهندسان شورولت، معرفی قوی ترین مدل کامارو تا آن سال بود که ZL1 نام گرفت.


این خودرو دارای موتور ۸ سیلندر سوپرشارژ ۵۸۰ اسب بخاری و کیت بدنه جدید به منظور بهبود آیرودینامیک بود. هنوز هم این نسخه از کامارو به عنوان یکی از پرقدرت ترین خودروهای تاریخ شورولت شناخته می شود.

۸-کامارو RS ۲۰۱۶
معرفی ۱۵ نمونه از برترین شورولت کاماروهای تاریخ

معرفی نسل ششم شورولت کامارو با یک تغییر بزرگ همراه بود؛ پلت فرم جدید. در‌ حالی که راندن نسل پنجم کامارو تنها به لطف موتور ۸ سیلندرش جذاب بود، نسل ششم حتا در نسخه های پایه، حسی بین یک خودروی عضلانی و یک خودروی اسپرت را القا می کرد.


جنجالی ترین آپشن نسل ششم هم موتور ۴ سیلندر ۲ لیتری بود که برای بسیاری از طرف داران پر و پا قرص موتورهای ۸ سیلندر ناخوش آیند بود.

۷-کامارو Z/28 ۱۹۷۰
معرفی ۱۵ نمونه از برترین شورولت کاماروهای تاریخ

با بهره مندی از ۳۶۰ اسب بخار قدرت، کامارو Z28 تنها نمونه قدرتمند‌تر از نسخه SS بود، اما این قدرت خارق العاده به وسیله یکی از برترین موتورهای ساخته شده در تاریخ شورولت با نام LT1 تولید می شد. این موتور ۸ سیلندر کمی قبل تر درون سینه شورولت کوروت قرار گرفته بود اما راه خود را به قلب کامارو نیز باز کرد.


بسته قدرتی Z/28 با موتور LT-1، مبلغ ۵۷۲.۹۵ دلار به قیمت خودرو می افزود و یکی از خواستنی ترین آپشن های موجود در سال ۱۹۷۰ بود. افزون بر موتور قدرتمند LT-1، میل موج گیر عقب و ترمزهای دیسکی هم در بسته Z/28 موجود بود.

۶-کامارو ZL1 ۲۰۱۸

معرفی ۱۵ نمونه از برترین شورولت کاماروهای تاریخ
یکی از برترین مدل های کامارو که بدون شک نام آن در تاریخ جاودانه خواهد بود. موتور ۶.۲ لیتری سوپرشارژ LT-4 در این خودرو، ۶۵۰ اسب بخار قدرت و ۸۷۷ نیوتن متر گشتاور تولید می کند که کامارو ZL1 ۲۰۱۸ را به قدرتمندترین کاماروی شهری در تاریخ شورولت تبدیل می کند. با سفارش بسته پیست ۱LE، شما صاحب یک اسلحه خطرناک خواهید شد.


از آپشن های جذاب این خودرو می توان به سیستم تطبیق دور موتور فعال، دیفرانسیل کلاچ دار الکترونیکی، سیستم تعلیق مگنتیکی و بسته آیرودینامیکی ۱LE اشاره کرد (مشابه نمونه در عکس). پکیج ۱LE شامل بال عقب بزرگ در قسمت عقب و فلاپ های بادشکن در قسمت جلو می شود.

۵-کامارو IROC-Z ۱۹۸۵

معرفی ۱۵ نمونه از برترین شورولت کاماروهای تاریخ
در سال ۱۹۸۵ شورولت مدل IROC-Z را بر پایه کاماروی نسل سوم معرفی کرد. تنها با پرداخت مبلغ ۶۵۹ دلار، این بسته قدرتی به نسخه Z28 اضافه می شد. نام IROC-Z مخفف International Race of Champions است. سیستم تعلیق این نسخه از کامارو به تمامی به روز رسانی شده بود. از تغییرها در این نسخه می توان به ارتفاع کم تر، سیستم تعلیق بهتر شامل کمک فنر و فنر‌های بهبود یافته، شاسی تقویت شده و سیستم port injection متعلق به پیشرانه شورولت کوروت اشاره کرد. لاستیک های P245/50VR-16 نیز با هدف فرمان پذیری بهتر زیر خودرو قرار گرفته بودند.
معرفی ۱۵ نمونه از برترین شورولت کاماروهای تاریخ
با انتخاب جعبه دنده دستی ۵ دنده، قدرتمند‌ترین موتور قابل سفارش، نسخه L69 با ۱۹۰ اسب بخار قدرت بود. تعداد ۱۸.۴۱۸ دستگاه کامارو آیروک در سال اول فروخته شد که به عقیده مجله “کار اند درایور” از میزان درآمد فراری هم بیش تر بود. خط کشی بدنه استفاده شده در این خودرو، IROC-Z را به یکی از معروف ترین کاماروهای تاریخ تبدیل می کند.

۴-کامارو Z28 ۱۹۶۸

معرفی ۱۵ نمونه از برترین شورولت کاماروهای تاریخ
فروش کامارو در سال اول تولید یعنی سال ۱۹۶۷، تنها در سه تریم سوپر اسپرت (SS)، رالی اسپرت (RS) و اسپرت کوپه انجام شد، اما طولی نکشید که شورولت دریافت کامارو به جسارت بیش تری نیاز دارد. بنابراین شورولت نسخه شهری Z28 را به عنوان نسخه ای شهری از یک خودروی مسابقه ای معرفی کرد. این خودرو از موتور ۵ لیتری اسمال بلاک به همراه منیفولد ورودی آلومینیومی و کاربراتور هالی بهره می برد.
معرفی ۱۵ نمونه از برترین شورولت کاماروهای تاریخ
سیستم تعلیق بهبود یافته، خط کشی های مسابقه ای و رینگ های ۱۵ اینچی رالی از دیگر ویژگی های قابل توجه در این خودرو بود. قدرت ۲۹۰ اسب بخاری این خودرو برای سال اول چندان مورد توجه قرار نگرفت. همچنین خودروی مسابقه ای معروف “مارک دانوهیو” هم بر پایه کامارو Z28 ساخته شد.

۳-کامارو SS 1LE

معرفی ۱۵ نمونه از برترین شورولت کاماروهای تاریخ
با وجود این که نمونه ZL1، قدرتمند‌ترین کاماروی نسل ششم به حساب می آید، اما نمی توان جذابیت نسخه SS 1LE را نادیده گرفت. موتور ۶.۲ لیتری سوپر شارژ مشترک با ZL1 در این خودرو هم نصب شد، با این تفاوت که بدون سوپر شارژ بود و ۴۵۵ اسب بخار قدرت تولید می کرد. اما ویژگی های داخلی و سیستم تعلیق ZL1 در این نمونه نیز به کار رفت.

۲-کامارو Z/28 ۲۰۱۴

معرفی ۱۵ نمونه از برترین شورولت کاماروهای تاریخ
نام کامارو Z/28 بار دیگر در سال ۲۰۱۴ زنده شد. شاید سخت باشد که بتوانیم اعتبار خودرویی که نخستین بار ۵۰ سال پیش تولید شده است را بسنجیم، اما می توان گفت Z/28 جدید یک کاماروی اصیل به شمار می رود. خریداران تنها با پرداخت ۷۵ هزار دلار قادر بودند این خودروی قدرتمند را خریداری کنند. درون کاپوت، موتور ۷ لیتری LS7 با بهره گیری از سیستم روغن کارتل خشک و ۵۰۵ اسب بخار قدرت قرار گرفته است.
معرفی ۱۵ نمونه از برترین شورولت کاماروهای تاریخ
گشتاور۶۵۰ نیوتن متری این خودرو هم برای جولان دادن در پیست یا خیابان کفایت می کند. وزن خودرو با حذف تجهیزاتی همچون سیستم تهویه و رادیو، ۱۲۰ کیلوگرم نسبت به ZL1 کاهش یافته بود. دیفرانسیل کلاچ دار، شاسی بهبود ‌یافته و ترمزهای کربن سرامیکی برمبو از دیگر ویژگی های جذاب کامارو Z/28 بود. با وجود این که این کامارو، بازگشتی به تاریخچه طلایی Z/28 بود، اما بعد‌ها از خود آن هم به نیکی یاد خواهد شد.

۱-کامارو ۱۹۶۹

معرفی ۱۵ نمونه از برترین شورولت کاماروهای تاریخ
Z/28، ZL1، ینکو، بالدوین موشن و Big Red تنها تعدادی از برترین کاماروهای ساخته شده در سال ۱۹۶۹ است. به عقیده بسیاری، کامارو مدل ۱۹۶۹ پخته ترین و جذاب ترین مدل کلاسیک تولید شده از این خودرو است. به روز ‌رسانی های انجام شده در سال های ۱۹۶۷ و ۱۹۶۸، در سال ۱۹۶۹ به نهایت زیبایی رسید. طراحی نمای جلو با اندکی تغییر، در دو آپشن چراغ مخفی و چراغ ثابت قابل سفارش بود.


نمای عقب خودرو نیز عریض تر و چراغ ها پهن تر شدند. تمامی المان های به کار رفته در طراحی مدل ۱۹۶۹، کامارو را از یک خودروی اسپرت به یک خودروی عضلانی تمام عیار تبدیل کرد. افزون بر تغییرهای ظاهری، آپشن های جدیدی همچون دیسک های ترمز با کلیپرهای چهار پیستون هم اضافه شدند. امروز مدل های قدرتمند و کم یاب کامارو همچون Copo (همانند تصویر)، قیمتی بیش از ۱۳۵ هزار دلار دارند.
ارشیا شیخ الاسلامی
پایگاه خبری اسب بخار

۵ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.