قیمت ایران خودرو تارا دنده ای و اتوماتیک چقدر خواهد بود؟

ایران خودرو تارا

گروه صنعتی ایران خودرو در تیر ۱۳۹۹ اولین پیش فروش پروژه K132 یا همان «تارا» را برگزار کرد. این خودرو با مبنای دو پیش پرداخت، حواله تارا دنده ای و تارا اتوماتیک را در اختیار مشتریان قرار داد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری «اسب بخار»، بر اساس بخشنامه فروش ایران خودرو تارا در تیر ۱۳۹۹ قرار است تا نمونه دنده ای این خودرو از تیر ۱۴۰۰ به دست مشتریان برسد. اما مدیران این خودروساز اعلام می کنند که تارا دنده ای زودتر از موعد به بازار خواهد آمد و تولید انبوه آن از بهمن ماه پیش رو آغاز خواهد شد. همچنین قرار است تا تحویل ایران خودرو تارا دنده ای در اسفند ۱۳۹۹ آغاز شود.

حتماً ببینید: ویدیوی تست و بررسی ایران خودرو دنا پلاس توربو اتوماتیک در اسب بخار

حال با نشر خبرهایی همچون “عرضه زودتر از موعد تارا” و “آغاز تولید آزمایشی تارا دنده ای”، این سوال برای بسیاری مطرح شده که ایران خودرو چه قیمتی را برای سدان جدید خود در نظر می گیرد؟

آن چه که به صورت قطعی مشخص است، اعطای لقب گران ترین خودروی ملی به ایران خودرو تارا خواهد بود. زیرا پیش از این هم با تعیین پیش پرداخت ثبت نام تارا اتوماتیک و تارا دنده ای، معلوم بود که این سدان جدید ایران خودرو قیمتی به مراتب بالاتر از سایر محصولات داخلی (خودروهای خودروسازان دولتی) خواهد داشت. همچنین این روزها هم اعلام می شود که برخی خودروهای داخلی با توجه به تیراژ و ویژگی هایشان در رده خودروهای لوکس قرار می گیرند و دیگر لازم نیست تا قیمت گذاری آن ها توسط شورای رقابت انجام شود. در روزهای قبل شاهد بودیم که خبر آزادسازی قیمت گذاری تارا برای ایران خودرو در رسانه های مختلف منتشر شد و مشخص گردید این خودروساز می تواند تا محصول خود را با توجه به مستندات و شرایط بازار تعیین کند و نیازی نیست تا شورای رقابت قیمتی را برای تارا دنده ای و اتوماتیک انتخاب کند. در این میان تنها سازمان حمایت است که می تواند مدارک ایران خودرو را برای تعیین قیمت تارا بررسی نماید.

ایران خودرو تارا

در چند هفته گذشته هم شاهد انتشار خبرهایی مبنی بر قیمت احتمالی تارا بوده ایم و این بار قرار است تا با بررسی برخی مستندات و آوردن تعدادی دلیل، به محدوده واقعی قیمت این سدان جدید برسیم. اصلی ترین دلیل برای تشخیص محدوده قیمت تارا در زمستان ۱۳۹۹، پرداختن به بخشنامه فروش تیر ۱۳۹۹ ایران خودرو و از سویی قیمت گذاری انجام شده برای محصولات این خودروساز توسط شورای رقابت در پاییز ۹۹ است.

شرایط فروش ایران خودرو تارا

قیمت ایران خودرو تارا:

بسیاری همچنان فکر می کنند که مبالغ تعیین شده برای پیش پرداخت ثبت نام خودروها، نصفی از قیمت تمام شده خودرو در روز تحویل است. اما مدت هاست که مصوبه قبلی هیئت وزیران منتفی شده و قواعد جدیدی برای فروش خودرو مطرح گردیده است. در حال حاضر به صورت عرفی و با توجه به نظارت دستگاه های نظارتی، خودروسازان دولتی و خصوصی می توانند برای ثبت نام میان مدت و بلند مدت محصولاتشان، حداکثر ۵۰ درصد قیمت قطعی و یا براوردهای موجود را بر اساس روز ثبت نام از مشتری دریافت کنند. به عبارت ساده تر اگر یک خودروساز محصولی را در دی ۹۹ پیش فروش کند و قرار باشد تا در تابستان ۱۴۰۰ تعهداتش را پاسخ دهد، می تواند قیمت خودرو را بر مبنای روز تحویل با مشتری محاسبه کند. اما در زمان ثبت نام می تواند حداکثر نصف قیمت مصوب خودرو (یا قیمتی که بر اساس براوردها به دست آمده است) در دی ۹۹ را از مشتری بگیرد. لذا با توجه به این عملکرد، دیگر نمی توان گفت که مبلغ پیش پرداخت، نصف قیمت خودرو در زمان تحویل است و بدیهی است که احتمال دارد تا خودروساز در روز تحویل قیمت دیگری را برای خودرو اعلام کند. البته که همین قواعد باعث شده تا همیشه بهترین شرایط برای خودروسازان در نظر گرفته شود و در این بین مشتریان از کمترین حقوق برخوردار باشند.

با توجه به این نکته می توان گفت که مبالغ تعیین شده برای پیش فروش محصولات ایران خودرو در تیر ۹۹، نصف قیمت مصوب و یا براورد شده در همان تیر ماه بوده و به خاطر تغییرات قیمتی انجام شده توسط شورای رقابت، بدیهی است که دیگر قیمت تارا مساوی با دو برابر پیش پرداختش در زمستان ۹۹ نخواهد بود.

به این ترتیب با بررسی پیش پرداخت های شرایط فروش مورد نظر و بررسی آخرین قیمت گذاری های انجام شده توسط شورای رقابت، پی خواهیم برد که امروز قیمت نهایی خودروهای عرضه شده غیر جدید در این بخشنامه، ۳.۰۵ تا ۳.۰۸ برابر پیش پرداخت ها است. اما در مورد برخی خودروهای عرضه شده در این بخشنامه که محصولات جدید به حساب می آیند (مانند رانا پلاس)، شاهد هستیم که قیمت های تعیین شده در پاییز ۹۹ حدود ۴.۵۲ تا ۴.۷۷ برابر پیش پرداخت تیر ۹۹ است.

در تیر ماه امسال ایران خودرو تارا دنده ای با پیش پرداخت ۱۱۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان ثبت نام شد و پیش پرداخت ایران خودرو تارا اتوماتیک هم ۱۴۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان تعیین گردید. حال با در نظر گرفتن فرض های زیر می توان به قیمتی برای تارا در زمستان ۹۹ رسید:

۱- ایران خودرو قصد داشته باشد تا دعوتنامه تارا دنده ای و همچنین تارا اتوماتیک را در زمستان ۹۹ صادر کند.

۲- بانک مرکزی تورم بخشی صنعت خودرو را تاثیر گذار و بالا اعلام نکند و از آن سو، دستگاه های تصمیم گیری مانند شورای رقابت، مبنای قیمتی زمستان ۹۹ را نسبت به پاییز ۹۹ تغییر ندهند. به عبارت ساده قیمت مصوب خودروها در فصل جاری افزایش پیدا نکند.

۳- با وجود آزادسازی قیمت گذاری تارا، ایران خودرو رفتار و سیاست قیمت گذاری مشابه به شورای رقابت داشته باشد و نخواهد تا فرایندی جدید را در قیمت گذاری این سدان اجرا کند.

با این سه فرض احتمال دارد ایران خودرو با در نظرگیری ضریب ۳.۰۵ (کمترین ضریب ممکن و برای خودروهای غیر جدید) قیمت تارا دنده ای را حدود ۳۶۰ تا ۳۷۰ میلیون تومان تعیین کند. همچنین اگر کمترین ضریب قیمت گذاری خودروهای جدید یعنی ۴.۵۲ را برای ارزش گذاری تارا دنده ای تعیین کند، با قیمتی فراتر از ۵۰۰ میلیون تومان طرف می شویم که قطعا این عدد در شرایط امروز بازار غیر منطقی است و به با اعمال چنین ضریبی، تارا شکست سنگینی را در بازار تجربه می کند. همچنین با توجه به گفته برخی منابع آگاه، ایران خودرو تصمیم دارد تا قیمتی نزدیک به دنا پلاس توربو اتوماتیک را برای نمونه پایه تارا (نسخه دنده ای) در نظر بگیرد و با توجه به آخرین قیمت اعلام شده دنا پلاس توربو اتوماتیک برای پاییز ۹۹، محدوده قیمتی ۳۶۰ تا ۳۷۰ میلیون تومان به واقعیت پیش رو نزدیک تر است.

همچنین با در نظرگیری همان ضریب ۳.۰۵، به محدوده ۴۵۰ تا ۴۶۰ میلیون تومان برای ایران خودرو تارا اتوماتیک می رسیم که البته این قیمت برای عرضه احتمالی این نسخه در زمستان ۹۹ خواهد بود. بدیهی است که اگر قرار باشد تا تارا اتوماتیک در سال ۱۴۰۰ به بازار بیاید، فرایند قیمت گذاری متفاوتی را تجربه خواهد کرد.

معرفی ایران خودرو تارا:

ایران خودرو تارا یک سدان کلاس C به حساب می آید که تولید آزمایشی آن آغاز شده و قرار است تا در هفته های آتی، تولید انبوه آن شروع شود. با توجه به کاتالوگ منتشر شده، تارا در نسخه دنده ای و اتوماتیک به بازار می آید و به پیشرانه EC5 یا همان TU5 پلاس مجهز است. این پیشرانه ۱٫۶ لیتری توان ۱۱۰ اسب بخار را با گشتاور ۱۵۰ نیوتن متر تولید می کند و به فناوری زمان بندی متغییر سوپاپ ها و پمپ روغن تطبیقی مجهز است. این توان از طریق جعبه دنده ۵ سرعته دستی و یا ۶ سرعته اتوماتیک به چرخ های جلو منتقل می شود.

ترمزهای دیسکی جلو و عقب، سامانه ABS، EBD، سامانه کنترل پایداری ESC، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، فرمان کمکی برقی، کروز کنترل، تهویه الکتریکی، نمایشگر لمسی، سنسور پارک عقب، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، سنسور باد لاستیک و… از جمله امکانات مشترک میان تارا دنده ای و تارا اتوماتیک است.

اما در تارا اتوماتیک امکانات بیشتری دیده می شود و این خودرو به سانروف، دوربین عقب، تریم داخلی چرم و پارچه، رینگ ۱۶ اینچی، صندلی های برقی جلو (۴ حرکته برقی و دو حرکته دستی برای صندلی راننده – دو حرکته برقی و دو حرکته دستی برای صندلی شاگرد)، سنسور نور و باران، استارت دکمه ای، کیسه هوای جانبی جلو، آینه های تاشوی برقی و… مجهز است.

کاتالوگ ایران خودرو تارا

پایگاه خبری اسب بخار

عکس ها: ایکوپرس/ فارس/ عصر ایران

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.