رقیب چینی تسلا رودستر معرفی شد

GAC-enpulse-concept

کمپانی چینی «گک» (GAC) به تازگی در نمایشگاه خودروی پکن از کانسپتی رونمایی کرده است که با تولید در آینده هدف رقابت با «تسلا رودستر» را دارد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

نمایشگاه خودروی پکن به عنوان تنها نمایشگاه بزرگ و عمومی برگزارشده در سال ۲۰۲۰ خودروهای جذاب زیادی را به خود دیده است، اما این بار تمرکز بیش تر روی کانسپت ها بود و نه خودروهای تولید انبوه. در خبرهای قبل کانسپت های جذاب این نمایشگاه مثل چانگان Vision-V و دانگ فنگ Voyah را بررسی کردیم و در این مقاله به معرفی کانسپت جذاب و اسپرت GAC می پردازیم.

GAC-enpulse-concept

کمپانی چینی گک GAC مدت هاست توسعه محصولات برقی را در برنامه های خود دارد و اکنون با طرح مفهومی «اِنپالس» (Enpulse) برای رقابت با تسلا رودستر آماده می شود. این کانسپت براساس پلتفرم جدید گک، که مخصوص خودروهای برقی است، ساخته شده و چهره ای متفاوت و اسپرت دارد. کمپانی گک هنوز برنامه های نسخه تولیدی را اعلام نکرده است، اما اطمینان داده که تولید این خودرو برای این کمپانی امکان پذیر است. پس احتمالاً نسخه تولیدی با شباهت زیاد به این کانسپت در آینده تولید خواهد شد.

از نظر طراحی کانسپت انپالس را می توان ادامه دهنده سبک جدید طراحی های گک دانست. اولین خودرویی که براساس این سبک طراحی شده بود مدل مفهومی “ENO.146” بود که سال گذشته معرفی و رونمایی شد. توجه به طراحی آیرودینامیک مهم ترین ویژگی در این سبک جدید است و به همین دلیل بود که در کانسپت سال گذشته این کمپانی، آیرودینامیک بهتری را نسبت به «بوگاتی شیرون» می دیدیم.

GAC-enpulse-concept

در مدل مفهومی گک انپالس هم اولین نکته در طراحی مربوط به آیرودینامیک بدنه است. چراغ های جلو باریک طراحی شده اند و چهره این خودرو را اسپرت تر کرده اند. درهای خودرو به صورت برقی رو به بالا باز می شوند که باز هم نشان می دهد با یک سوپر اسپرت برقی طرف هستیم و نه یک خودروی معمولی. چراغ های عقب به صورت خطی طراحی شده اند و دو چراغ عمودی در پایین با الهام از چراغ های ترمز فرمول ۱ در پایین قرار گرفته اند. دو بال فعال در قسمت عقب، کنترل وضعیت آیرودینامیک را در این خودرو انجام می دهند و سقف جمع شونده را ب روی آن داریم. در طراحی آینه های کناری باز هم الهام از طراحی خودروهای فرمول ۱ دیده می شود و در مجموع، می توان گفت در بحث طراحی گک بسیار موفق عمل کرده است چراکه این کانسپت برخلاف بسیاری از خودروهای چینی شبیه به خودروی دیگری نیست و به همین دلیل است که بسیاری این خودرو را بهترین کانسپت نمایشگاه پکن امسال نامیده اند.

GAC-enpulse-concept

درون خودرو طراحی مینیمال دیده می شود و صندلی ها با الهام از صندلی خودروهای مسابقه ای طراحی شده اند تا حس اسپرت بودن بیش تر القا شود. نکته جالب در مورد طراحی داخلی سیستم هوشمند اطلاعات و سرگرمی در این خودروست که این امکان را می دهد که در صفحه مقابل خود با خودرو به صورت مجازی مسابقه دهید و حتا آینه های کناری در این حالت تصاویر واقعیت مجازی را به راننده نمایش می دهند تا حس مسابقه واقعی تر به نظر برسد. گک انپالس مجهز به دو موتور الکتریکی خواهد بود که انرژی آن ها از پکیج باتری لیتیوم یونی با چگالی انرژی بالا تأمین می شود. هنوز درباره مشخصات فنی این خودرو اطلاعاتی در دسترس نیست، اما با توجه به طراحی و باتری های دوگانه الکتریکی و همچنین اعلام کردن این خودرو به عنوان رقیب مستقیم تسلا رودستر، به نظر می رسد با قدرت فوق العاده ای در این خودرو طرف باشیم.

محمدرضا پاداش

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.