جهش تولید خودروسازان، شاخص های اقتصادی را متحول می کند

جهش تولید در صنعت خودرو

یک کارشناس صنعت خودرو هر گونه جهش تولید را مستلزم اعمال تغییرات جدی در شاخص های اقتصادی دانست و گفت: توجه به تولید و تعمیق ساخت داخل می تواند جهش جدی را در تولید خودروسازان و شاخص های اقتصادی ایجاد کند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

ابوالفضل خلخالی در گفت و گو با پرشین خودرو، با بیان این مطلب و با اشاره به چشم انداز تولید خودروسازان در سال جدید اظهار داشت: هدف گذاری و عزم جدی خودروسازان در سال گذشته نشان از توان و قابلیت افزایش تیراژ در این صنعت دارد گرچه اصلاح قیمت گذاری، حذف واسطه گری در بازار خودرو و تداوم جریان داخلی سازی در دستیابی به این اهداف نقش موثری دارد.

وی افزود: چنانچه در مسیر داخلی سازی در صنعت خودرو، مدیریت صحیح و جدیت و همت وجود داشته باشد و منابع مالی لازم تامین شود، ظرف یکی دو سال آینده خودروسازان به وضعیت خوبی دست خواهند یافت اما از آنجا که همچنان بر سر راه داخلی سازی موانعی وجود دارد به نظر می رسد خودروسازان نیز در سال جاری با مشکلاتی برای تولید مواجه باشنذ.

خلخالی با اشاره به وجود دانش فنی و توانمندی‌ بسیار خوب برای تحقق نهضت داخلی سازی در صنعت خودرو، متذکرشد: با توجه به ارتباط خوبی که بین خودروسازان و شرکتهای دانش بنیان در سال گذشته صورت گرفت و توانمندی خوبی که در حوزه فنی ایجاد شد باید داخلی سازی تمامی قطعات پرتیراژ به جهت صرفه اقتصادی در دستور کار خودروسازان قرار گیرد .

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران در ادامه به اهمیت رفع چالش های ناشی از قیمت گذاری خودرو به منظور تحقق جهش تولید پرداخت و تاکید کرد : در شرایط کنونی برنامه ریزی به منظور رفع این چالش با هدف افزایش تولید یکی از اقدامات ضروری است.

خلخالی همچنین به هدف گذاری خودروسازان برای تولید در سال جاری پرداخت و افزود : با وجود هدفگذاری تولید ۶۰۰ هزار خودرو توسط هر یک از دو شرکت بزرگ داخل به نظر می رسد خودروسازان از توانایی تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه برای پاسخ به نیاز بازار داخل برخوردارند اما برای تحقق این هدف باید دست آنها را در حوزه قیمت گذاری باز گذاشت .

وی افزود : در صورت تدوام قیمت گذاری دستوری و افزایش ضرر و زیان شرکتها بدون شک خودروسازان به عنوان بنگاه های اقتصادی برای ادامه حیات فشار مضاعفی را متحمل خواهند شد.

وی با اشاره به تبعات منفی قیمت گذاری بهترین ابزار برای جهش تولید و ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا را فروش در حاشیه بازار عنوان کرد و گفت : با اجرای این روش هر گونه افزایش غیر منطقی از سوی خودروسازان، موجب ریزش تقاضا و قیمت در بازار خودرو خواهد شد.

این کارشناس صنعت خودرو همچنین وجود خودروسازان خصولتی را مانع جدی در تصمیم گیری ها و تحقق اهداف تولید دانست و اضافه کرد: همچنان وضعیت مدیریت در خودروسازی ها نامشخص است و معلوم نیست که شرکتها دولتی یا خصوصی است و این موضوع اثرات نامناسبی را بر تصمیم گیری‌ها خواهد گذاشت.

خلخالی در پایان با اشاره به ابهامات موجود در حوزه تولید و قیمت خودرو در سال جاری خاطر نشان کرد : به نظر می رسد خودروسازان در سال جاری با چالش‎های جدی روبرو شوند اما رفع تمام این مسائل به روشن شدن تبعات ویروس کرونا بر ادامه فعالیت واحدها ، نوسانات نرخ ارز و همچنین تصمیم گیری مسئولان در حوزه قیمت گذاری و خصوصی سازی دارد.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.