بررسی پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری ب ام و با ۶۰۰ اسب بخار قدرت

بررسی پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری ب ام و با ۶۰۰ اسب بخار قدرت

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

۵۰ سال پس از معرفی نخستین پیشرانه توربوی “ب ام و” برای نمونه ۲۰۰۲ tii، تیم “M Power” ب ام و اکنون پیشرانه جدیدی با کد P48 را معرفی کرده است که با حجم ۲ لیتر، ۶۰۰ اسب بخار قدرت تولید می کند.

این پیشرانه ۴ سیلندر خطی توسط تیم M Power برای مسابقات “DTM” تولید شده است.در این مطلب به بررسی پیشرانه جدید ب ام و و مقایسه آن با پیشرانه M121 نمونه ۲۰۰۲ توربو خواهیم پرداخت.
بررسی پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری ب ام و با ۶۰۰ اسب بخار قدرت
پیشرانه P48 برای نمونه M4 DTM در نظر گرفته شده و با شروع فصل جدید DTM در پیست هاکنهایم رینگ، نخستین آزمون جدی خود را تجربه خواهد کرد. پیشرانه P48 و M121 با یکدیگر شباهت های ساختاری فراوانی دارند. هر دو پیشرانه ۴ سیلندر خطی هستند و ۲ لیتر حجم دارند.
بررسی پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری ب ام و با ۶۰۰ اسب بخار قدرت
به گفته شرکت ب ام و، پیشرانه مسابقه ای جدید آن ها دو برابر قدرت پیشرانه M121 را تولید می کند و در عین حال، مصرف سوخت کم تر و دوام بالاتری دارد. ب ام و ۲۰۰۲ توربو با بهره گیری از پیشرانه M121، قدرت ۲۸۰ اسب بخار را در دور۶۵۰۰ RPM تولید می کرد که در زمان خود رقمی خارق العاده بود. پیشرانه M121 توربو به میزان ۱۴٫۲ PSI بوست تولید می کرد.
بررسی پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری ب ام و با ۶۰۰ اسب بخار قدرت
البته این پیشرانه قادر به تحمل فشاری بیش تر از این هم بود، اما در آن صورت سرسیلندرها از جای خود بلند می شدند. پس از گذشت ۵۰ سال از معرفی موتور M121، اکنون مهندسان ب ام و پیشرانه P48 را با بوست ۳۶٫۲ PSI معرفی کرده اند که ۶۰۰ اسب بخار قدرت تولید می کند.


افزون بر این، پیشرانه مسابقه ای جدید ب ام و قادر است ۹۵۰۰ RPM دور بزند. شرکت ب ام و اطلاعات فنی جالب دیگری را هم از این پیشرانه منتشر کرده است. موتور P48 ب ام و در هر ساعت میزان ۱۷۹۸۰ لیتر آب جا به جا می کند که برای پر کردن وان حمام در مدت زمان ۲۰ ثانیه کافی است. توربوشارژ این پیشرانه در هر ثانیه به میزان ۳۹۶ لیتر هوای فشرده شده را به داخل پیشرانه وارد می کنند که این رقم، ۳۵۰۰ برابر میزان تنفس یک انسان است.

پیشرانه P48 ب ام و از ۲۰۰۰ قطعه جداگانه ساخته شده است. اگر بخواهید تمامی قطعه های این پیشرانه را روی زمین بچینید، به زمین یک آپارتمان ۷۴ متری نیاز خواهید داشت. با این وجود پیشرانه P48 با استفاده از قطعه های آلومینیومی سبک وزن، تنها ۸۵ کیلوگرم وزن دارد.
پایگاه خبری اسب بخار
منابع: Motor1، BMWBLOG

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.