با نخستین سدان « وینفست » ویتنام آشنا شوید + ویدیو

با نخستین سدان « وینفست » ویتنام آشنا شوید
ویتنام که روزی به عنوان یکی از ضعیف ترین کشورهای جهان شناخته می شد و مشکلات اقتصادی در آن بیداد می کرد، اکنون به جایی رسیده که با معرفی نشان « وینفست » به عنوان خودروساز ملی خود، ده ها سال از صنعت خودروسازی ایران پیش افتاده است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری ” اسب بخار ” در شرایطی که بسیاری از کارشناسان اقتصادی و صنعت، احتمال بروز مشکلات مشابه سال های پیش ویتنام را در ایران می دهند، این کشور آسیایی با سرمایه گذاری در جای مناسب و مدیریت قوی، توانسته نشان خودروسازی ای را به جهان معرفی کند که همگام با صنعت خودروسازی روز دنیا است و می تواند در گام نخست، نمایشگاه خودروی پاریس ۲۰۱۸ را میزبانی کند.
وینفست در قدم نخست یک سدان متوسط لوکس را به بازار جهانی معرفی کرده است. این خودروساز ویتنامی در ساخت دو محصول اول خود با کمپانی هایی همچون ب ام و، پینین فارینا، AVL، ایتال دیزاین و… همکاری کرده است. این سدان ویتنامی LUX A 2.0 نام دارد. نامی که خلاف بسیاری از انتظارها، هیچ ارتباطی با نام های اساطیری این کشور ندارد و از چند کد تشکیل شده است. برخی احتمال می دهند که LUX A 2.0 نام نمونه اولیه این خودرو باشد و در زمان تجاری سازی، یک نام ویتنامی برای این خودروی سدان انتخاب شود.


خلاف سبک فعالیت بسیاری از برندهای تازه کار، وینفست فعالیت اش را با یک خودروی معمولی آغاز نکرده، بلکه همان طور که از نام اولیه این سدان مشخص است، این خودروساز ویتنامی محصولی لوکس را در قالب یک سدان عرضه می کند. با دقت به جزییات وینفست LUX A 2.0، متوجه می شوید که این خودروساز ویتنامی برای ساخت یک سدان لوکس، اطلاعات مهندسی و پلتفرم ب ام و سری ۵ مدل F10 را از کمپانی مادر خریداری کرده است. به عبارت ساده وینفست LUX A 2.0 ب ام و سری ۵ ویتنامی است.
هنگامی که به طراحی نمای کناری این خودروی لوکس ویتنامی نگاه می کنید، آن گاه است که متوجه اوج شباهت این خودرو با ب ام و سری ۵ نسل پیش می شوید. نوع طراحی درها و گاهی برخی خطوط روی بدنه، شما را به یاد یک خودروی لوکس ایتالیایی می اندازد. بدیهی است که کمپانی ای همچون پنین فارینا نیز چنین نکته هایی را به عمد در طراحی وینفست LUX A 2.0 رعایت کرده است.
در بحث پیشرانه، شاید فکر می کنید وینفست تنها از اصول شاسی و ابعادی ب ام و سری ۵ نسل قبل در طراحی سدان لوکس خود استفاده کرده، اما بر پایه اطلاعات رسمی، این خودرو به پیشرانه ای بر اساس سری N20 ب ام و مجهز است. این پیشرانه ۲ لیتر حجم دارد و با فن آوری توربوهای دو زمانه، می تواند بر اساس تیپ بندی قابل سفارش، ۱۷۴ اسب بخار را با گشتاور ۳۰۰ نیوتن متر یا ۲۲۹ اسب بخار را با گشتاور ۳۵۰ نیوتن متر تولید کند. توان این پیشرانه به وسیله جعبه دنده ۸ دنده اتوماتیک به چرخ های عقب وینفست LUX A 2.0 می رسد. جالب است بدانید این خودرو مانند محصولات ب ام و به جعبه دنده های کمپانی ZF آلمان مجهز است. وینفست LUX A 2.0 می تواند با این پیشرانه ها شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در محدوده ۷٫۱ الی ۸٫۹ ثانیه ثبت کند.
با نگاهی به فهرست امکانات ایمنی و رفاهی این سدان لوکس ویتنامی، با جزییات کم تری نسبت به ب ام و سری ۵ نسل پیش رو به رو می شوید. LUX A 2.0 در کامل ترین مدل به شش کیسه هوا مجهز است و امکاناتی مانند سیستم کنترل پایداری و دوربین ۳۶۰ درجه در آن دیده می شود، اما هنوز خبری از فن آوری های خودران ب ام و در این خودروی ویتنامی دیده نمی شود. درون وینفست LUX A 2.0، با جزییاتی مشابه محصولات ب ام و رو به رو خواهید شد، اما طراحی داخلی این خودرو ترکیبی از سلیقه آلمانی ها و آسیایی ها است. در برخی بخش ها به خوبی مشخص است که الگوهایی از شرکت ب ام و بدون هیچ تغییری تنها کپی شده و در LUX A 2.0 قرار گرفته است.
با این که هنوز نخستین سدان وینفست ویتنام وارد جاده ها نشده و تنها راه ملاقات با آن، نمایشگاه خودروی پاریس است، اما رسانه های اروپایی نقدها و مطالب مختلفی را در مورد LUX A 2.0 ارائه داده اند. بسیاری از رسانه ها و کارشناسان صنعت خودرو معتقدند وینفست به عنوان یک کمپانی خودروساز تازه تاسیس، قدم اول را بسیار محکم برداشته و در بخش های مختلف ساخت محصول اش، هزینه های درست و منطقی ای را متقبل شده است. همچنین توانسته خودروی ملی ویتنام را با شباهت های فنی و کیفی بسیار به ب ام و سری ۵ نسل F10 بسازد. اما اگر قرار باشد این خودرو در کنار عرضه در بازار ویتنام به بازار جهانی نیز راه یابد، باید قبول کنیم که تنها نسخه ای ارزان سازی شده از مدل منسوخ ب ام و سری ۵ خواهد بود و
نمی توان توقع خاصی از آن داشت.
برخی احتمال می دهند وینفست به عنوان یک خودروساز نوپای ویتنامی، با مشخص شدن برنامه های فروش اش، تمایل به ورود در بازار خودروی ایران داشته باشد.

مدیران 777 مدیران 777


گروه مستند اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.