انتظار برای انفجار یا ثبات؟

مقصر تاخیر در تحویل خودروها کیست؟
فقط چند روز مانده است تا به صورت رسمی آخرین تغییرات بر فرمول های واردات خودرو اعلام شود و بالاخره یک قانون واحد در رسانه های کشور منتشر شود.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

تا به این لحظه خبرهایی که در فضای مجازی منتشر می شوند، تنها طرح های پیشنهادی هستند که منابع رسمی هنوز آن ها را تایید نکرده اند. برای همین نمی توان به صورت قطعی گفت که بالاخره تعرفه ۱۵۰ درصد قطعی شده و یا عددی کمتر توسط مقامات مسئول به تصویب رسیده است.
ولی آنچه که مشخص است اکثر افزایش قیمت این روزهای بازار خودروهای وارداتی به خاطر شایعه ها و خبرهای تایید نشده ایست که برخی رسانه ها تنها برای افزایش بازدید خود منتشر کرده اند و باعث گرانی بیهوده خودرو در بازار شده اند. افزایش قیمت خودروها در شرکت های رسمی هم ناشی از افزایش بهای ارز بوده و ربطی به بسته بودن ثبت سفارش نداشته است. حال با توجه به خبرهای جدید، دوباره جوی بر بازار حاکم شده که قطعا خودروهای وارداتی با قوانین جدید عوارض بیشتری را به خود می بینند و باعث می شود که اینبار افزایش قیمت خودروها از پایه، یعنی از جانب شرکت ها گران شود. همین خبر در روز گذشته افزایش تقاضا را برای خودروهای وارداتی بیشتر کرده و پیش از اینکه مسئله ای قطعی شود، دوباره جو گرانی جدید وارد بازار خودرو شده است. در شرایط فعلی بهترین و خوشبیانه ترین اتفاق این است که قیمت خودروهای وارداتی افزایش نیابد و قیمت بازار آن ها با باز شدن ثبت سفارش با قوانین جدید، ثابت بماند. شرایط بازار امروز از قواعد اصلی واردات خودرو خارج شده و توقع زیادی است که فکر کنیم با آغاز مجدد ثبت سفارش خودروها، قیمت آن ها در بازار آزاد کاهش پیدا می کند. اما اگر قانون حجم موتور به سمت بیشتر تغییر کند، می توان امید داشت که قیمت برخی خودروهای ممنوع الورود به بازار تا حدی در نسخه های کارکرده متعادل تر می شود و تنها بخش بازار همین خودروها هستند که احتمال کاهش قیمت برای آن ها داده می شود. شاید بهتر باشد نهادهای مربوط و مقامات رسمی کشور، با انتشار اخبار شایعه و یا تایید نشده پیش از زمان موعد برخورد جدی داشته باشند تا این جو روانی در بازار حاکم نباشد. به نظر برخی بازار خودروهای وارداتی آنقدر کوچک است که ارزش مقابله به شایعه ها در برابر آن وجود ندارد. ولی هیچگاه در نظر نمی گیرند که ساله بیش از ۶۰ هزار خانواده ایرانی برای خرید خودروهای وارداتی صفر کیلومتر اقدام می کنند و این یعنی، تاثیر گرانی این خودروها به تمام بخش های جامعه وارد می شود.

مدیران 777 مدیران 777
به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.