از بنزین ۵ هزار تومانی تا آغاز عرضه خودروهای برقی!

خودروی برقی

با وجود این که منابع رسمی هرگونه افزایش قیمت بنزین و گازوئیل را منتفی اعلام کرده اند، اما می بینیم که برخی تحرکات رسانه ای و رویدادهای اقتصادی و سیاسی، گمانه زنی های افزایش قیمت بنزین و یا تغییر در نحوه عرضه سوخت را بیش تر از گذشته کرده است.

مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری «اسب بخار»، با یادآوری اتفاق های سال گذشته و رخدادهای خبری پیش از افزایش قیمت بنزین، متوجه خواهیم شد که دوباره همان بحث ها به میان آمده و امروز بسیاری از کارشناسان اقتصادی، در فضای رسانه ها، از پایین بودن قیمت بنزین و گازوئیل انتقاد می کنند. از نگاه این دسته از افراد اگر بنزین ۵ هزار تومان هم باشد، همچنان بهایی کم تر از قیمت جهانی و بهای مبادله ای منطقه خلیج فارس دارد و دولت می تواند با توجه به افزایش قیمت های رخ داده، بنزین یورو ۴ را با قیمتی در کانال ۵ هزار تومان به دست شهروندان برساند. اما قطعاً همه ما می دانیم که در شرایط کنونی جامعه و اقتصاد کشور، هرگونه تغییر قیمت سوخت تنش های مضاعفی را ایجاد می کند و باعث می شود توازن اقتصادی شرایط بدتری نسبت به امروز را تجربه کند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

با این حال، می بینیم که بازوهای تصمیم گیرنده و صاحب نظر در حاکمیت به ماجرای مدیریت عرضه و فروش بنزین نقد دارند. برخی به نحوه تخصیص یارانه بنزین انتقاد دارند و معتقد هستند که باید به جای بنزین سهمیه ای، یارانه نقدی اعضای خانواده زیاد شود و قیمت بنزین در محدوده ۳ هزار تا ۳ هزار و ۵۰۰ تومان ثابت بماند. برخی هم می گویند که مشکل اصلی قیمت پایین بنزین نسبت به بازار منطقه است و باید بهای آن تک نرخی شود و افزایش پیدا کند. اما گویا در این میان وضعیت اقتصادی جامعه کم ترین اهمیت را در این بحث ها دارد و هیچ کس به فکر ایجاد تعادل اقتصادی، مشابه به کشورهای توسعه یافته، در ایران نیست!

در شرایط کنونی، به دلیل بالا گرفتن بحث های مربوط به بنزین، بسیاری از خودروسازان کشور به سمت تجاری سازی محصولات کم مصرف و یا برقی رفته اند. با وجود این که تا چندی پیش بزرگ ترین مانع عرضه خودروهای برقی در ایران، دستگاه های تصمیم گیرنده و دولتی معرفی می شدند، اما گویا شرایط تا حدی بهتر شده و پروژه عرضه خودروهای برقی وارد فاز عملیاتی شده است.

آن طور که منابع آگاه گزارش می کنند، به دلیل بحث های پیش آمده بر سر بنزین، سرعت پیشرفت پروژه موتورسیکلت ها و خودروهای برقی بیش تر شده و در حال حاضر، برخی محصولات به مرحله تولید آزمایشی و اخذ مجوزها رسیده اند. در این میان، خبرهایی از عرضه اولین خودروی سواری تمام برقی نیز به گوش می رسد و انگار قرار است طلسم عدم تولید تجاری خودروهای برقی و پاک در ایران شکسته شود. قطعاً در شرایط کنونی، خودروسازان دولتی و خصوصی باید به این مسئله توجه داشته باشند که قیمت تمام شده خودروهای برقی برای خریداران منطقی و به صرفه باشد. بدیهی است که پیش از آغاز فروش خودروهای برقی لازم است زیرساخت شارژ باتری ها و خدمات پس از فروش این خودروها فراهم شود. با این وجود، بسیاری از خودروسازان فعال در این حوزه در پاسخ به این مسئله می گویند که طی ماه های آتی این مشکل در کلان شهرها برطرف خواهد شد و پیش از آغاز فروش رسمی خودروهای برقی، جایگاه شارژ آن ها فراهم می شود.

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.