آیا «مقیمی» باعث رشد ایران خودرو می شود؟

ایران خودرو فرشاد مقیمی

این روزها «فرشاد مقیمی» به عنوان جوان ترین مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو شناخته می شود که از چند ماه قبل کار خود را در این خودروساز بزرگ آغاز کرده است.

مدیران 777 مدیران 777

فرشاد مقیمی متولد سال ۱۳۵۵ است و برای همین جوان ترین مدیرعامل ایران خودرو به حساب می آید. سوابق تحصیلی اش نشان می دهد که در جایگاه مدیرعامل یک گروه صنعتی، نگاه مهندسی و مدیریتی در او وجود دارد. مقیمی دانش آموخته رشته کارشناسی مهندسی صنایع گرایش تولید صنعتی و کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی از دانشگاه علم و صنعت است و امروز مراحل دفاع از رساله دکترای خود را در رشته مهندسی صنایع در دانشگاه آزاد تهران پشت سر می گذارد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

بسیاری معتقد هستند، جوان ترین مدیرعامل ایران خودرو، شرایط بی سابقه ای در این خودروساز را تجربه کرده است که شاید در سابقه مدیران قبلی دیده نمی شود. فرشاد مقیمی از اوایل شهریور ۹۸ پا به ایران خودرو گذاشته و به نوعی با سختترین روزهای تحریمی کارش را آغاز نموده است. عملکرد او در چند ماه گذشته نظرات و انتقادهای مختلفی را به سمتش کشانده و برخی شنیده ها حاکی از آن است که تعدادی از فعالان صنعت خودرو موافق حذف مقیمی از ایران خودرو هستند. افرادی که فعالیت های مقیمی را مخالف با منافع خود می دانند و حضور یک مدیرعامل جوان را باعث وجود برخی مشکلات معرفی می کنند. برخی از کارشناسان صنعت خودرو می گویند که فرشاد مقیمی در کنار عنوان «جوان ترین مدیرعامل ایران خودرو»، لقب «سختگیرترین مدیرعامل ایران خودرو» را هم به دوش می کشد. مدیر جوان و سختگیری که گاهی منافع مجموعه را به منافع افراد و برخی سردمداران این صنعت ترجیح داده و سعی می کند تا ارتباط برخی از افراد و گروه ها را از ایران خودرو قطع نماید.

اما شاید امروز سوال باشد که آیا فرشاد مقیمی می تواند همچنان میز ریاست ایران خودرو را در ماه های آتی ببیند و این شرکت را به رشد قابل لمس برساند؟

کمی بعد از حضور مقیمی در ایران خودرو شاهد بودیم که این شرکت به خاطر مشکلات زنجیره تامین به کمترین تیراژ تولید روزانه رسید. همین اتفاق باعث شد تا انتقادهای جدی به عملکرد او بشود و فرشاد مقیمی نیز مجبور به فعالیت بیشتر برای رشد تولید شد. با گذشت چند وقت، بالاخره از اواخر پاییز ۹۸ تولید روزانه ایران خودرو اوج گرفت و در نهایت رکورد تولید این شرکت شکسته شد. همچنین مدیرعامل جوان ایران خودرو سعی کرد تا در چند وقت اخیر حجم خودروهای ناقص را کم کند و تعداد آن ها را به صفر برساند.

با وجود اینکه فرشاد مقیمی مشکل خودروهای ناقص را تا حد زیادی برطرف کرده و در بحث تولید روزانه ایران خودرو را به روزهای اوج بازگردانده است، اما همچنان انتقادهایی در نگاه عمومی به او وارد است. بدیهی است که در بحث ساختار اقتصادی صنعت خودرو، عملکرد این مدیرعامل جوان می تواند مثبت و خوب سنجیده شود و از سویی کارنامه صنعتی و مدیریتی خوبی به نام فرشاد مقیمی ثبت گردد. ولی شاید بهتر باشد که در کنار این فعالیت های مثبتِ در سطح کلان، مدیرعامل ایران خودرو به بهبود شرایط عمومی این خودروساز هم بپردازد.

امروز آن چه که مردم، مشتریان و رسانه ها از عملکرد فرشاد مقیمی می بینند، رشد و احیای تولید ایران خودرو با ساده سازی محصولات است. در شرایط فعلی خودروهای مختلفی در ایران خودرو تولید می شوند؛ اما به نسبت چند ماه قبل با امکانات و سطح ویژگی های کمتری به دست مشتریان می رسند. حذف سانروف و کیسه هوای جانبی از دنا پلاس، حذف ترمز دیسکی از خانواده پژو ۲۰۶ و ۲۰۷i، نبود رینگ های آلومینیومی برای اکثر محصولات و… از جمله اتفاق هایی است که از نگاه عمومی در دوره این مدیر جوان رخ داده است. به عبارت ساده تر، حضور فرشاد مقیمی در ایران خودرو نه تنها باعث بهبود امکانات و ویژگی های خودروهای این شرکت نشده که حتی افت این موارد را هم به همراه داشته است!

ایران خودرو - فرشاد مقیمی

از سویی دیگر، هنوز مدیریت فرشاد مقیمی دستاورد مهندسی و جدیدی را به خود ندیده است. پژو ۲۰۷i با سقف پانورامیک، دنا پلاس اتوماتیک و پیشرانه های یورو۵ از جمله پروژه های ایران خودرو بوده اند که نمی توان آن ها را به طور کامل به نام دوره این مدیر جوان ثبت کرد. همچنین در دوره مقیمی هنوز پروژه های مدیرعامل قبلی به نتیجه نرسیده و تنها در حد یک وعده ساده باقی مانده است. پژو ۳۰۱ تولید داخل، رانا پلاس، سورن پلاس و سمند LX پلاس محصولات جدید و فیس لیفت شده ایران خودرو هستند که تنها صحبتشان در رسانه ها مطرح می شود و هیچ برنامه دقیقی برای آن اعلام نمی گردد. عدم معرفی محصول ملی جدید هم از مواردی است که مدیرعامل ایران خودرو در خصوص آن سکوت کرده است. البته شاید زود باشد که توقع داشته باشیم تا فرشاد مقیمی بعد از چند ماه مدیریت بر ایران خودرو، محصول کاملا جدید و قابل تجاری سازی را به بازار معرفی کند.

از نگاه بسیاری کارشناسان صنعت خودرو، فرشاد مقیمی می کوشد تا بهره وری و وضعیت تولید ایران خودرو را ارتقا دهد و در کارنامه خود، رشد تولید و بهبود تراز اقتصادی بزرگترین خودروساز کشور را ثبت نماید. شاید بهتر باشد که امروز این مدیر جوان از سبک نگاه مدیران دولتی فاصله بگیرد و تلاش نماید تا نام ایران خودرو، با اعتبار بیشتری میان مردم همراه شود. در چند وقت اخیر مسائلی چون حذف امکانات، عدم امکان تحویل خودرو در موعد مقرر، عدم توزیع مناسب و… باعث شده تا نام ایران خودرو ارزش کمتری را برای مردم داشته باشد و از اعتبار عمومی آن کاسته شود.

صحبت شفاف با مردم، وعده های قابل اجرا، پروژه های به روز، بازگشت امکانات قبلی به خودروها و ارتقای سطح ویژگی محصولات، معرفی خودروهای جدید قابل تجاری سازی و عمل به تعهدات از جمله نکاتی است که می توان تا در شرایط فعلی نام ایران خودرو و فرشاد مقیمی را با خوش نامی بیشتری همراه کند.

پایگاه خبری اسب بخار

حسین دلاور

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.