هوندا گلدوینگ ؛ موتورسیکلت لوکس هوندا 

نسل های هوندا گلدوینگ
نسل های هوندا گلدوینگ

گلدوینگ نام یکی از محبوب ترین و البته مهم ترین محصولات برند ژاپنی هوندا در بخش موتورسیکلت هایش است، که یک گزینه مناسب برای سفر محسوب می شود. در این محتوا به معرفی این موتورسیکلت و نسل های مهم آن خواهیم پرداخت. 

مدیران 777 مدیران 777

هوندا یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان موتورسیکلت در سراسر دنیاست. این شرکت ژاپنی سال هاست که در زمینه ساخت انواع موتورسیکلت تبحر بالایی دارد و در بیش تر سبک ها چندین مدل افسانه ای و خاطره انگیز را تولید کرده است. به عنوان مثال، هوندا CG و CDI معروف، که در بازار ایران با نام های مختلفی از جمله هوندا بلبل و یا سی جی گوجه‌ای شناخته می شوند!

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

اما تولد هوندا به سال ۱۹۴۸ بازمی گردد. این شرکت ژاپنی توسط آقای هوندا سویچیرو در توکیو تأسیس شد و تنها بعد از ۱۰ سال تبدیل به بزرگ ترین شرکت سازنده موتورسیکلت در جهان شد. هوندا اکنون یک هلدینگ بزرگ محسوب می شود و علاوه بر موتورسیکلت، در دیگر زمینه ها همچون خودروسازی، موتور قایق و … فعالیت دارد.

 

هوندا از بین چهار شرکت بزرگ ژاپنی فعال در زمینه ساخت موتورسیکلت جوان ترین شرکت محسوب می شود، اما با این حال، از دیگر هم‌وطنانش رتبه بالاتری دارد. هوندا در طی سال های فعالیتش تاکنون مدل های معروف و البته استراتژیک بسیاری ساخته که گلدوینگ یکی از این مدل هاست؛ یک موتورسیکلت خاص که برای مسافت های طولانی ساخته شده و رقیبی برای دسته ادونچرهاست. 

نسل اول، گلدوینگ GL1000

هوندا گلدوینگ، همان طور که اشاره کردیم، یک موتورسیکلت بسیار خاص و جذاب از این برند ژاپنی است که برای اولین بار در سال ۱۹۷۰ متولد شد، اما جالب است بدانید که ابتدا، هوندا قصد ساخت چنین موتورسیکلتی را نداشت، اما یکی از طرف‌داران و مشتریان این شرکت با اعمال برخی تغییرات بر روی یکی از نسخه های معروف هوندا CB آن را شبیه به موتورسیکلت های تورینگ کرد. او با انجام برخی تغییرات بر روی شاسی موتور و اضافه کردن چند باکس و شیلد محافظ، هوندا CB خود را کاملاً دگرگون و آماده مسافرت های طولانی مدت کرد. 

این اقدامات به صورت گسترده مورد توجه مردم قرار گرفت و سرانجام هوندا را وادار کرد تا به سراغ ساخت اولین محصول خود در شاخه تورینگ برود. این جا بود که ساخت نسخه های بعدی هوندا گلدوینگ رقم خورد و راه موفقیت محصولی دیگر از هوندا آغاز شد. گلدوینگ تاکنون در ۶ نسل به بازار عرضه شده و نسل اول آن تنها پنج سال نیاز داشت تا تبدیل به یک محصول پرفروش و محبوب توسط هوندا شود. 

هوندا با تولید گلدوینگ GL1000 استاندارد جدیدی در بین موتورسیکلت های تورینگ رقم زد. برای اولین بار در این موتورسیکلت از یک پیشرانه تخت با سیستم انتقال نیرو به واسطه شفت (میل گاردان) به جای زنجیر استفاده می کرد که در دیگر محصولات هوندا خبری از آن نبود. لازم به ذکر است که نسل اول گلدوینگ به سیستم آب خنک نیز مجهز شده بود که راندمان موتور را به طور چشم‌گیری افزایش داده بود. 

نکته جالب توجه این جاست که ابتدا هوندا گلدوینگ یک موتورسیکلت در دسته کروزر بود حالت اسپرتی داشت، اما رفته‌رفته خریدارانی که نسخه های اولیه این موتورسیکلت را خریداری کردند برنامه های دیگری را برای آن رقم زدند. بسیاری از افراد دریافتند که پیشرانه این هوندا بازدهی بالایی دارد و می تواند گزینه مناسبی برای سفر باشد. به همین علت با انجام برخی تغییرات بر روی آن، گلدوینگ GL1000 را مهیای سفر می کردند. 

همین تغییرات سبب شد تا دوباره مهندسان هوندا به فکر تغییر بیافتند و کلاس گلدوینگ را تغییر دهند. در آن زمان غول های دیگری چون ب ام و، هارلی دیویدسن و ایندین به بازار موتورسیکلت های تورینگ فرمانروایی می کردند. هوندا نیز با اعمال تغییراتی بر روی شاسی و ظاهر گلدوینگ، آن را وارد بازی تورینگ ها کرد تا دنیا بیش از پیش عاشق سینه چاک این موتورسیکلت شود. 

برگ برنده هوندا گلدوینگ GL1000 همین سیستم انتقال قدرت آن بود که استهلاک زنجیر را نداشت و همچنین ظرفیت باکش نیز نسبت به دیگر تورینگ های بازار بیش تر بود. همین عامل سبب می شد برد آن بیش تر از سایر رقبا باشد و مردم تمایل بیش تری به خرید آن نشان دهند. البته سری اول این موتورسیکلت هیچ گونه اکسسوری اضافه ای را همچون شیلد جلو، باکس های کناری و فلاپ نداشت و این فرصت به شرکت های فعال در زمینه ساخت و توسعه اکسسوری های موتورسیکلت رسید تا اجزای مختلفی را برای گلدوینگ بسازند. 

گلدوینگ GL1000، همان طور که اشاره کردیم، از نظر ظاهری شبیه به گلدوینگ های امروزی نبود. نمونه های اولیه این موتور جذاب ظاهری شبیه به موتورسیکلت های استریت و کروزر بود. سبک طراحی آن اکنون دیگر کلاسیک محسوب می شود اما چراغ جلو به سبک بیش تر موتورسیکلت های آن زمان به صورت یک دایره بزرگ بود و چراغ های راهنما نیز در دو طرف آن بر روی کمک فنرها قرار گرفته بودند. 

زین ظاهر کشیده‌ای داشت و برای قرارگیری دو نفر کاملاً راحت بود. چراغ عقب گلدوینگ GL1000 مانند دیگر موتورها، به‌خصوص ژاپنی، به صورت مستطیلی بالای گلگیر عقب به همراه چراغ های راهنمای عقب تعبیه شده بود. نکته جالب توجهی که نگاه ها را به این موتور خارق العاده جلب می کرد نوع طراحی پیشرانه بود. قلب تپنده GL1000 به دلیل این که یک پیشرانه ۴ سیلندر تخت با انتقال قدرت توسط میل گاردان بود عرض موتور را بیش تر کرده و ظاهر جذابی را به گلدوینگ داده بود. 

گلدوینگ GL1000، که در اصل نسل اول گلدوینگ فعلی محسوب می شد، در مجموع به یک پیشرانه ۱ لیتری مجهز بود که حداکثر می توانست ۸۰ اسب بخار قدرت و ۸۵ نیوتن متر گشتاور را تولید کند. گلدوینگ GL 1000 به یک گیربکس ۵ سرعته مجهز شده بود و همچنین از سیستم تعلیق تلسکوپی در جلو بهره مند بود. تولید این نسل تا سال ۱۹۷۹ ادامه داشت و سرانجام نسل بعد گلدوینگ در دهه ۸۰ میلادی به بازار عرضه شد.  

گلدوینگ نسل ۶، تیر خلاص هوندا 

تولید گلدوینگ تاکنون در ۶ نسل ادامه پیدا کرد و در اصل، جدیدترین نسل آن، که همین نسل ۶ محسوب می شود، سال ۲۰۱۸ معرفی شد و تاکنون با تجربه برخی به‌روزرسانی ها تولیدش ادامه دارد. این نسل گلدوینگ از نظر نوآوری و البته سطح آپشن، موتورسیکلتی بالارده و در کلاس خود جزو بهترین هاست.

گلدوینگ نسل ۶ از نظر طراحی ظاهری نسبت به نسل های قبلی تکامل زیادی پیدا کرده است و طراحان هوندا تلاش کرده اند این موتور نهایت راحتی را برای سرنشینانش داشته باشد. به صورت کلی، گلدوینگ جدید در دو نسخه بگر و تور تولید می شود. تفاوت میان نسخه بگر و تور این است که در نسخه علاوه بر باکس های بغل باکس عقب نیز وجود دارد که به دنبال آن یک پشتی صندلی نیز برای سرنشین عقب تعبیه شده است. 

در طراحی ظاهری جدیدترین نسخه این موتورسیکلت چراغ های جلو ظاهر خشنی دارند و به صورت سرتاسری عرض موتورسیکلت را در برگرفته اند. بالای چراغ ها شیلد برقی و آینه های کناری تعبیه شده است که جزئی از قسمت جلوی موتور محسوب می شوند. طراحان این موتورسیکلت در نمای کناری تا جای ممکن از تمام قسمت ها و فضاهای موجود استفاده کرده و البته اجزای فنی را نیز پوشانده اند. بخش عقب موتور نیز برخلاف جلو، دو چراغ جدا از هم با گرافیکی بسیار جذاب تعبیه شده است، که در دل خود چراغ های راهنما را نیز جای داده اند. اگزوزها در دو طرف زیر باکس های کناری قرار گرفته و نمای عقب را زیباتر و اسپرت تر کرده اند. 

در بخش فنی، هوندا گلدوینگ به یک پیشرانه ۶ سیلندر ۱.۸ لیتری مجهز شده است، که می تواند حدود ۹۷ اسب بخار قدرت را تولید کند. همچنین سیستم خنک کاری موتور نیز طبق روال معمول تمامی گلدوینگ ها آب خنک است و انتقال قدرت نیز از طریق میل گاردان به چرخ عقب منتقل می شود. گنجایش باک گلدوینگ نزدیک به ۲۱ لیتر است و مصرف سوخت آن حدود ۵.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر. 

انتقال قدرت در هوندا گلدوینگ به دو صورت اتوماتیک و دستی امکان پذیر است. نسخه اتوماتیک این موتورسیکلت به یک جعبه دنده اتوماتیک ۷ سرعته دو کلاچه مجهز شده، که امکان تعویض آن به صورت دستی از طریق دو شیفتر امکان پذیر است. نسخه دستی یک گیربکس ۶ سرعته را دارد، که مانند دیگر موتورهای جدید دنده کشی آن انجام می شود. چند حالت رانندگی نیز برای این موتور تعبیه شده است که از طریق کلیدهای پشت دسته سمت راست قابل تغییر هستند.

یکی از جذاب ترین قسمت های فنی هوندا گلدوینگ جدید سیستم تعلیق این موتورسیکلت است. سیستم تعلیق عقب به صورت کمک فنرهای برقی است که امکان تنظیم آن ها نیز توسط راننده وجود دارد، اما تعلیق جلو که مختص خودروهاست از نوه دابل ویشیون است که تاکنون در هیچ موتوری به‌خصوص در این کلاس استفاده نشده است. این سیستم تعلیق ضربه ها را ۱۲ سانتی متر کاملاً جذب کرده و به فرمان موتور منتقل نمی کند.  

اما یکی دیگر از بخش های جذاب هوندا گلدوینگ جدید امکانات به کاررفته درون آن است. به سبب این که گلدوینگ برای مسافرت و مسافت های طولانی ساخته شده است باید طراحی آن و محل قرارگیری راننده و سرنشین در راحت ترین حالت ممکن باشد. همچنین صندلی ها و فرمان این موتور مجهز به گرم‌کن است، که در نسخه تورینگ، پشتی سرنشین عقب نیز این آپشن را دارد. کروز کنترل، که برای این سبک از موتورها یک آپشن واجب است، بر روی این موتور نیز قرار گرفته که از طریق کلیدهای روی فرمان قابل تنظیم است. 

مقابل راننده بالای درِ باک، فضای کوچکی برای قرار دادن موبایل تعبیه شده است، که البته یک ایراد مهم دارد! به سبب این که این فضا بالای پیشرانه گلدوینگ قرار گرفته است خیلی زود گرم می شود و در مسافت های طولانی می تواند برای گوشی آسیب پذیر باشد. بر روی صفحه کیلومترشمار این هوندا گلدوینگ جدید یک مانیتور نسبتاً بزرگ قرار گرفته است که در جدیدترین نسخه از اپل کارپلی و اندروید اتو نیز پشتیبانی می کند. 

همچنین از طریق این مانیتور می توان بیش تر قسمت ها و آپشن های موتور را کنترل کرد. در این نسل هوندا گلدوینگ، ویند شیلد یا همان طلق جلوی موتور به صورت برقی کنترل می شود و حافظه نیز دارد، که پس از روشن شدن موتور به حالت قبل بازمی گردد، که یک نکته مثبت محسوب می شود. لازم به ذکر است نسخه ای هم از گلدوینگ با پسوند ایربگ وجود دارد که برای شاگرد و راننده دو ایربگ تعبیه شده و ایربگ راننده در فضای موبایل باکس است. 

همان طور که اشاره کردیم، به صورت پیش فرض بر روی این موتور دو باکس نسبتاً بزرگ با فضای ۳۰ لیتر در دو طرف قسمت عقب تعبیه شده است. همچنین در نسخه تورینگ یک باکس حدود ۶۰ لیتری پشت سرنشین عقب جای گرفته است و تمامی این باکس ها در زمان قفل شدن موتور قفل می شوند. ضمناً در نسخه بگر هوندا گلدوینگ دو اسپیکر و در نسخه تورینگ چهار اسپیکر ۴۵ وات قرار گرفته است، این در حالی است که نسخه های قبلی ۲۵ وات بودند.

از امکانات رفاهی این موتورسیکلت که عبور کنیم، برخی از آپشن های ایمنی آن را نیز مرور کنیم. علاوه بر ترمزهای ABS و CBS بر روی این موتور سیستم HSA نیز تعبیه شده است، که در سراشیبی پس از رها شدن ترمز، تا ۵ ثانیه موتور را نگه می دارد تا راننده اقدام به گاز دادن کند. امکان جالب و البته کارآمدی که هوندا برای این موتور در نظر گرفته آپشن واکینگ مود (Walking Mood) است. واکینگ مود این امکان را به راننده می دهد تا زمانی که موتور خاموش است از طریق فشردن شیفترهای دنده این موتور سنگین را به عقب یا جلو ببرد. 

هوندا گلدوینگ مانند بیش تر موتورهای روز بازار به سیستم کی لس مجهز شده است و این سیستم تا فاصله ۲.۵ متر کار می کند. هنگامی که فاصله بیش تر از ۲.۵ متر شود، موتور و باکس هایش قفل می شوند. از طریق سوییچ کی لس نیز می توان این موتور را در فاصله تعیین شده، روشن و یا خاموش کرد. 

۴.۱ امتیاز از ۹ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.