تجربه رانندگی با بورگوارد BX5؛ دوگانه ای به دنبال جایگاه خود!

تجربه رانندگی با بورگوارد BX5؛ دوگانه ای به دنبال جایگاه خود!
هفته ی گذشته رانندگی با جدیدترین محصول “بورگوارد” در ایران را در شرایط شهری و خارج جاده ای تجربه کردیم. بورگوارد BX5 به عنوان یک کراس اوور جمع و جور شناخته می شود که چندی است پلاک ملی را دریافت کرده و “کیان موتور وارنا” پیش فروش دوباره آن را آغاز نموده است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

در این متن تجربه رانندگی با بورگوارد BX5 را با شما به اشتراک می گذاریم و بیش تر با این خودروی دو دیفرانسیل آشنا می شویم.


پیش از این یادآوری می شود که برای تماشای ویدیو شتاب بورگوارد BX5، می توانید بر روی لینک کلیک کنید.


معرفی کوتاه دومین کراس اوور بورگوارد در ایران

BX5 به عنوان دومین کراس اوور بورگوارد در ایران شناخته می شود. در ابتدای امسال شرکت “کیان موتور وارنا” سری اول بورگوارد BX7 را به مشتریانش تحویل داد. همچنین کمی پس از آغاز پیش فروش BX7، این شرکت پیش فروش بورگوارد BX5 را نیز با قیمتی کم تر از ۲۵۰ میلیون تومان آغاز کرد، اما به دلیل توقف خروج خودروها از گمرک، “کیان موتور وارنا” نتوانست تحویل رسمی این خودروی کراس اوور را در ایران انجام دهد. با این حال نمونه های اولیه BX5 که به ایران آمده بودند، توانستند پس از دریافت مجوزهای لازم و دریافت مدارک استاندارد، پلاک ملی را دریافت کنند و چند ماه است حضور تعدادی اندک از این خودرو در کشور دیده می شود. اکنون که روند خروج خودروها از گمرک مشخص شده و شرکت های وارد کننده می توانند پس از چند ماه خودروها را به دست مشتریان برسانند، “کیان موتور وارنا” نیز پیش فروش بورگوارد BX5 را آغاز کرده و
می خواهد تا پیش از آغاز سال جدید، عرضه عمده این خودرو را در کشور انجام دهد. هنوز این شرکت قیمت مشخصی را بر مبنای نرخ ارز جدید و مابه التفاوت های در نظر گرفته شده، برای بورگوارد BX5 اعلام نکرده است. اما بر اساس نرخ ارز سامانه های مربوطه، برخی کارشناسان و نمایشگاه داران احتمال می دهند این خودرو با مدل ۲۰۱۸ قیمتی حدود ۴۵۰ میلیون تومان را داشته باشد. بورگوارد BX5 در نمایشگاه خودروی ژنو ۲۰۱۶ به بازار جهانی معرفی شد و با مدل ۲۰۱۷ به دست مشتریان رسید. شرکت “کیان موتور وارنا” نیز این کراس اوور جمع و جور را سال گذشته به نمایشگاه خودروی تهران آورد و در کنار بورگوارد BX7، مراسم معرفی آن را برگزار کرد.
BX5 یک کراس اوور جمع و جور از نشان بورگوارد آلمان به حساب می آید. بورگوارد یک نشان آلمانی است که در میانه قرن بیستم فعالیت خود را آغاز کرد. این خودروساز آلمانی که در دوره ای شهرت خوبی به دست آورده بود، به دلیل مشکلات آن زمان نتوانست حیات مستمر خود را تجربه کند. اما در ابتدای قرن بیست و یک، خانواده بورگوارد به فکر ادامه فعالیت افتادند و در نهایت توانستند با مشارکت چینی ها، به صنعت خودروی جهان باز گردند. در حال حاضر خودروهایی همچون بورگوارد BX7 و BX5 در کارخانه چین این نشان تجاری و در نزدیکی خط تولید فوتون مونتاژ می شوند. با وجود این که خودروهای بورگوارد چند سالی است در چین تولید می شوند، اما عرضه و معرفی آن ها در بازار اروپا است و به گفته مدیران بورگوارد، خودروهای شان دارای مهندسی آلمانی هستند. به همین دلیل، با این که نشان بورگوارد به آلمانی ها اختصاص دارد و حتا در بحث های تجاری و اقتصادی، سرزمین مادری بورگوارد، آلمان ذکر می شود، اما بسیاری افراد محصولات این خودروساز را چینی-آلمانی می دانند.
جالب است بدانید با این که خط تولید بورگوارد در آلمان فعالیت خود را برای تولید کراس اوورهای مختلف انجام می دهد، اما ظرفیت تولید اصلی این خودروساز در چین بنا نهاده شده و به گفته مدیران بورگوارد، چین به مراتب ظرفیت فروش و تولید بیش تری از کشورهای اروپایی دارد و باعث شده قیمت خودروهای تولیدی در این کشور مناسب تر باشد. به همین دلیل مدیران بورگوارد تصمیم گرفته اند مانند خودروسازانی همچون دی اس، ام جی، میتسوبیشی، هوندا و… برخی محصولات شان را به صورت انحصاری در چین تولید کنند و صادرات جهانی خود را از این کشور پیش ببرند.


ویژگی های فنی بورگوارد BX5

تجربه رانندگی با بورگوارد BX5؛ دوگانه ای به دنبال جایگاه خود!
بورگوارد BX5 در بازار ایران به پیشرانه ۱٫۸ لیتری توربو با پاشش سوخت مستقیم مجهز است. این پیشرانه می تواند ۱۹۰ اسب بخار را با گشتاور ۲۸۰ نیوتن متر تولید کند و از طریق جعبه دنده ۶ دنده اتوماتیک به چرخ های جلو و عقب برساند. در برخی بازارها، BX5 با پیشرانه ۱٫۴ لیتری توربوی ۱۴۸ اسب بخار و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور عرضه می شود. این نمونه، دیفرانسیل جلو بوده و امکان سفارش گذاری آن در نسخه های دو دیفرانسیل وجود ندارد. نمونه ای دیگر از BX5 که با عرضه محدود توسط بورگوارد معرفی شده، به پیشرانه ۲ لیتری توربوی مشابه BX7 مجهز است. این پیشرانه حدود ۲۲۴ اسب بخار را با گشتاور ۳۰۰ نیوتن متر تولید می کند. بورگوارد BX5 بازار ایران مانند BX7 به سامانه هوشمند دیفرانسیل مجهز است که می تواند برای کنترل لغزش ها و هرزگردی ها از عدم توازن انتقال نیرو به هر چرخ استفاده کند. این خودرو با این که یک کراس اوور است و نباید ساختار پیچیده ای در دیفرانسیل ها داشته باشد، اما به وسیله سامانه هوشمند توزیع نیرو در دیفرانسیل ها، می تواند به صورت بسیار محدود و در بازه زمانی کوتاه، برای حفظ حرکت در شرایط سخت تمام نیرو را به صورت لحظه ای به یک چرخ انتقال دهند.
در BX5 مهندسان بورگوارد با توجه به شراکت این نشان تجاری با “بایک” و “فوتون”، از پلت فرم بایک سنوا X55 استفاده کرده اند و کراس اوور جمع و جورشان را با نشان آلمانی به مرحله تولید رسانده اند. بورگوارد BX5 مانند BX7 به جعبه دنده اتوماتیک ۶ دنده آیسین ژاپن مجهز است و قابلیت های حالت اسپرت و تعویض دنده دستی نیز روی آن تعبیه شده است.


امکانات بورگوارد BX5

تجربه رانندگی با بورگوارد BX5؛ دوگانه ای به دنبال جایگاه خود!
بورگوارد BX5 در بحث امکانات رفاهی و ایمنی در جایگاه قابل قبولی قرار دارد. در بحث ایمنی این خودرو به شش کیسه هوای ۱۰ نقطه ای مجهز است و امکاناتی مانند ترمز تقویتی، سیستم کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل هرزگردی و… نیز در آن دیده می شود. BX5 بر اساس گزارش های موسسه C-NCAP توانسته پنج ستاره ایمنی را به دست آورد اما مهندسان بورگوارد معتقدند این کراس اوور جمع و جور نیز می تواند همانند BX7، امتیاز کامل یورو انکپ را در تست رسمی موسسه “توف” به دست آورد.
در بحث ایمنی، برخی رقیب های بورگوارد BX5 در بازار جهانی و حتا در بازار ایران امکانات بیش تری را در اختیار مشتری می گذارند. به عنوان مثال نیسان جوک اسپرت و پلاتینیوم که به نوعی رقیب BX5 در ایران هستند، به امکاناتی مانند رادار خطی و نقطه کور مجهز بوده و در بحث سطح امکانات ایمنی جایگاه بالاتری از این خودرو دارند. همچنین میتسوبیشی ASX مدل ۲۰۱۸ بازار ایران به ترمز هوشمند و سامانه پیشگیری از تصادف مجهز است که این آپشن در بورگوارد BX5 دیده نمی شود.
بورگوارد BX5 در فهرست امکانات رفاهی خود تا حدی قوی تر از برخی رقیب ها ظاهر شده است. نمایش گر لمسی، قابلیت اتصال به تلفن های همراه اندروید و IOS، دوربین ۳۶۰ درجه، سقف پانارومیک، کامپیوتر سفر، سیستم تهویه اتوماتیک دوگانه، در صندوق برقی، استارت دکمه ای، کروز کنترل، آینه های تاشوی برقی، صندلی برقی راننده، گرم کن صندلی های جلو، سنسور پارک جلو و عقب، تریم داخلی چرم، دریچه مستقل تهویه برای ردیف عقب، سنسور نور و باران، کنترل حرکت در سراشیبی، سیستم کنترل شروع حرکت در سربالایی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، چراغ پارک و… از امکاناتی هستند که شاید به صورت یک بسته کامل در تمام رقیب های بورگوارد BX5 دیده نشوند.


تجربه رانندگی با بورگوارد BX5

تجربه رانندگی با بورگوارد BX5؛ دوگانه ای به دنبال جایگاه خود!
بورگوارد BX5 مورد نظر که برای انجام تست های مختلف در اختیار رسانه ها قرار می گیرد، جزو نخستین نمونه های وارداتی است که برای انجام بررسی های مختلف به ایران آمده و اکنون پس از مدت نه چندان زیادی، بیش از ۵۰ هزار کیلومتر پیمایش را در جاده های کشور ثبت کرده است. بنابراین می توانیم به این تست محصول جدید از نگاه بررسی یک خودروی کارکرده که در شرایط پرفشار بیش تری نسبت به خودروهای عادی بوده است، نگاه کنیم. وقتی بورگوارد BX5 را روشن می کنید و کمی به آن گاز هرز می دهید، رفتاری عادی مانند دیگر خودروها دارد. با توجه به این که پیشرانه این خودرو به فن آوری پاشش سوخت مستقیم (GDi) مجهز است، صدای کارکرد آن در حالت درجا کمی متفاوت از پیشرانه های MPi است. سیستم فرمان این خودرو از نوع الکترومکانیکی است و تا حدی ساز و کار آن با فرمان های کمکی برقی معروف به EPS متفاوت است. به همین دلیل در حالت درجا، سفتی بیش تری در فرمان بورگوارد BX5 احساس می شود اما این سفتی به گونه ای نیست که برای حرکت، فشار مضاعف را از راننده بخواهد و نمی توان آن را نکته ای منفی دانست.
یکی از ویژگی های قابل توجه در رانندگی با این خودرو، عدم وجود تکان های اضافه و لرزش ایجاده شده به دلیل فعالیت پیشرانه در کابین است. این مسئله ای است که در بیش تر خودروهای چینی وجود دارد و پس از چند ده هزار کیلومتر، دسته موتورهای آن مستهلک شده و نیاز به تعویض دارند اما بورگوارد BX5 پس از ۵۰ هزار کیلومتر هنوز لرزشی به دلیل پیشرانه را به کابین منتقل نمی کند و حداقل می توان گفت این کراس اوور جمع و جور، در بحث کیفیت و مهندسی اتصال هایی مانند دسته موتور شباهتی با چینی ها ندارد.
هنگامی که روی صندلی راننده می نشینید و با دقت بیش تر به کابین این خودرو، متوجه می شوید مهندسان بورگوارد سعی داشته اند حسی مشابه به دیگر خودروهای آلمانی را به شما القا کنند. به عنوان مثال پنل سیستم تهویه، دسته راهنما و برف پاک کن، کلید تنظیمات چراغ روی داشبورد، محل قرارگیری دکمه استارت، صفحه آمپر و اطلاعات خودرو، جایگاه دکمه تنظیم آینه های کناری و چراغ ایموبلایزر و… سبکی آلمانی را دنبال می کنند و حتا قطعه هایی مشترک با طراحی ثابت میان BX5 و برخی خودروهای آلمانی دیگر نیز قابل مشاهده است. از سویی دیگر گرافیک نمایش گر خودرو، حالت دسته دنده و طراحی آن، سبک طراحی کنسول میانی روی داشبورد، دکمه های تنظیم سیستم صوتی پایین دسته دنده و برخی جزییات دیگر شباهتی به خودروهای آلمانی ندارند و بیش تر مورد پسند مشتریان چینی طراحی شده اند. خلاف این که در طراحی داخلی بورگوارد BX7، پیدا کردن اصول غیر آلمانی کاری سخت بود اما در BX5 آن قدر هم سخت نیست و به راحتی می توان تلفیق طراحی آلمانی با سلیقه چینی ها را مشاهده کرد.
وقتی دسته دنده BX5 را در حالت D قرار می دهید، مانند تمام خودروهای دارای ترمز پارک برقی در صورت بسته بودن کمربند ایمنی راننده، ترمز پارک خودرو رها می شود و حرکت کوچک ترین کراس اوور بورگوارد آغاز می گردد. در ابتدای حرکت بر اساس نمایش گر اطلاعات دیفرانسیل، بخش عمده قدرت به چرخ های جلو منتقل می شود و کم تر از ۳۰% توان پیشرانه به چرخ های عقب می رسد. هنگامی که ثبات در حرکت وجود داشته باشد، BX5 تنها با توان انتقال یافته به دیفرانسیل خود راه می رود و در صورتی که شتاب مثبت یا منفی به خودرو وارد شود، دیفرانسیل عقب هم به کار می افتد. قابلیت تقسیم نیرو بین هر چرخ از ویژگی های بورگوارد BX5 است که در بسیاری از کراس اوورها وجود ندارد. بیش تر کراس اوورهای هم تراز با BX5، تنها می توانند ضریب انتقال قدرت به چرخ های جلو و عقب را تغییر دهند اما در بورگوارد BX5 در کنار این قابلیت، به وسیله قطعه ای شبه کلاچ، توان میان چرخ های چپ و راست نیز با ضریب های مختلف تقسیم می شود. البته این اتفاق گاهی رخ می دهد و زمان بروز چنین واکنشی در دیفرانسیل ها کم تر از ۱۰ ثانیه است.
پس از کمی رانندگی با بورگوارد BX5، متوجه می شوید این خودرو در بحث حرکتی قابل مقایسه با خودروهای چینی نیست و مهندسی غیر چینی در بحث فنی آن به خوبی دیده می شود. در بورگوارد BX5 هماهنگی مناسب پیشرانه و جعبه دنده وجود دارد و در شرایط مختلف، گاز هرز نیز در آن دیده نمی شود. بهره برداری از حداکثر گشتاور ۲۸۰ نیوتن متر در بازه ۱۷۵۰ تا ۴۵۰۰ دور در دقیقه، نشان می دهد در دورهای پایین و ابتدایی، BX5 اتکای قابل توجه ای به فن آوری توربوی خود دارد. آغاز به کار توربو در دورهای پایین و خروج گشتاور حداکثر در شرایط کم تر از ۱۸۰۰rpm، چیزی است که بیش تر در مهندسی اروپایی، کره ای و ژاپنی وجود دارد.
تجربه رانندگی با بورگوارد BX5؛ دوگانه ای به دنبال جایگاه خود!
با وجود این که تمایز قابل توجه ای میان مهندسی فنی بورگوارد BX5 با کشور سازنده آن دیده می شود، اما گاهی ملاحظات خودروسازان چینی نیز در این کراس اوور آلمانی – چینی دیده می شود. به عنوان مثال حداکثر اسب بخار BX5 در دور موتور ۵۵۰۰rpm به دست می آید و این خودرو به راننده اجازه نمی دهد در هیچ شرایطی به دورهای فراتر از این عدد برسد. در نظر گرفتن محدوده امن بالاتر از خودروهای کره ای، ژاپنی و اروپایی مسئله ای است که در میان چینی ها مرسوم بوده و کم تر در خودروسازان دیگر دیده می شود.
وقتی دسته دنده خودرو را در حالت S قرار می دهید، می توانید ضریب حساسیت پدال گاز را افزایش دهید و این کار باعث می شود خودرو در بیش تر مواقع در دنده سنگین تر از حالت عادی باشد. در حالت تیپ ترونیک هم شما می توانید همین حالت را به BX5 تحمیل کنید اما در نظر داشته باشید که سرانجام این خودرو در دور موتور ۵۵۰۰rpm دنده را خودش تعویض می کند. اما در مجموع می توان گفت بورگوارد BX5 عملکرد خوبی در بحث جعبه دنده دارد و مهندسان این کمپانی هماهنگی خوبی را میان پیشرانه بومی خود و جعبه دنده آیسین ژاپن ایجاد کرده اند.
فرمان بورگوارد BX5 از نوع الکترومکانیکی است و تا حدی عملکرد آن متفاوت از فرمان های هیدرولیک عادی و کمکی برقی (EPS) است. این فرمان تا حدی حس مکانیکی بالایی را به راننده القا می کند و از سویی در شرایط مختلف می تواند میزان نرمی و سفتی فرمان را تغییر دهد. ترکیب این سیستم فرمان پذیری، عملکرد دیفرانسیل ها و سیستم تعلیق باعث شده BX5 در بحث پایداری و فرمان پذیری وضعیت خوبی داشته باشد و با قرار گرفتن در شرایطی بهتر از بیش تر رقیب های همرده، با خودرویی همچون میتسوبیشی ASX رقابت کند.
با این که فاق لاستیک های بورگوارد BX5 بیش تر از بسیاری از رقیب هایش است، اما به دلیل میزان تغییر سیستم تعلیق، در شرایط خارج جاده ای آن چنان نرم نیست. سواری این خودرو در جاده های خارج از شهر مشابه به نیسان جوک و سانگ یانگ کوراندو بوده و BX5 نمی تواند در این مسئله با ASX رقابت کند. اما در نظر داشته باشید وجود چنین عملکردی در کراس اوور کوچک بورگوارد به معنی خشکی و آزار سرنشینان نیست و تا حدی این مقایسه به شکل نسبی انجام شده است.
تجربه رانندگی با بورگوارد BX5؛ دوگانه ای به دنبال جایگاه خود!
ابعاد صندلی های بورگوارد BX5 مناسب و مانند دیگر رقیب ها است و بیش تر افراد می توانند به راحتی در ردیف جلو و عقب آن بنشینند. این خودرو به دریچه هوای بالا و پایین برای سرنشینان عقب مجهز است. اما فضای پای بیش تری نسبت به کوراندو و ASX در اختیار سرنشینان ردیف دوم قرار نمی دهد. با وجود این که BX5 در جایگاه یک کراس اوور جمع و جور قرار می گیرد، می توان ابعاد کابین و فضای بار آن را معقول و مناسب دانست.
با وجود این که در بورگوارد BX5 دکمه های زیادی برای تنظیم سیستم صوتی وجود دارد، اما کار کردن با تنظیمات آن به هیچ وجه آسان نبوده و گاهی باعث سردرگمی راننده و سرنشینان می شود. همچنین نبود دکمه و تنظیماتی برای دسترسی به دوربین ۳۶۰ درجه در BX5 به عنوان نقطه ضعف اساسی شناخته می شود و در واقع شما می توانید از این قابلیت تنها هنگام دنده عقب و پارک کردن استفاده کنید. باید در این بخش بگوییم که نباید توقع خاصی از کیفیت دوربین های BX5 داشته باشید. هر چه قدر دوربین ۳۶۰ درجه BX7 با کیفیت است، در نمایش گر ۸ اینچی بورگوارد BX5 دوربین ۳۶۰ درجه کیفیت پایینی را به نمایش می گذارد. پایین تر از تنظیمات سیستم صوتی روی داشبورد، پنل تنظیمات سیستم تهویه دوکاناله وجود دارد که کار کردن با آن و اعمال تنظیمات دلخواه کمی سخت به نظر می رسد.
نبود دکمه انتقال قدرت ثابت میان چرخ های جلو و عقب هم از نگاه برخی، کم کاری بورگوارد در BX5 به حساب می آید اما مهندسان بورگوارد می گویند سامانه دیفرانسیل BX5 هوشمند است و نیازی به دخالت راننده برای انتخاب وضعیت انتقال قدرت ندارد. در مسیرهای کوهستانی شرق تهران و با عبور از برخی مسیرهای آب گرفته و گلی، تا حدی توانستیم هوشمند بودن سیستم دیفرانسیل بورگوارد BX5 را درک کنیم.


نتایج تست نفوذ صدا

نام خودرو

حالت سکون (دسی بل)

دور موتور ۲۰۰۰RPM (دسی بل)

تخت گاز(دسی بل)

بورگوارد BX5

۵۷٫۴

۷۳٫۱

۸۵٫۳


نتیجه گیری:

تجربه رانندگی با بورگوارد BX5؛ دوگانه ای به دنبال جایگاه خود!
بورگوارد BX5 خودرویی است که این روزها به دنبال جایگاهی ثابت در بازار ایران می گردد اما در شرایطی دوگانه گیر افتاده و درک حقیقت آن نیاز به کمی زمان دارد. مهندسی غیر چینی به وضوح در بحث پیشرانه، جعبه دنده، فرمان پذیری، سیستم تعلیق، دیفرانسیل ها و… در BX5 دیده می شود و نمی توان گفت این کراس اوور جمع و جور به دلیل ساخت چین بودن، یک خودروی چینی به حساب می آید. اما از سویی دیگر نمی توان اعمال نظر سلیقه چینی ها را در بورگوارد BX5 نادیده گرفت. مواد اولیه ساخت کابین، طراحی برخی بخش های داشبورد، کیفیت دوربین ها، محدودیت زود هنگام پیشرانه در دور ۵۵۰۰rpm و برخی موارد دیگر جزو مسائلی است که چندان شباهتی به آلمانی ها ندارد و بیش تر احساس می شود این ویژگی ها به دلیل تعامل بورگوارد با چینی ها پدید آمده است.
در پایان باید گفت در شرایط کنونی نمی توان بورگوارد BX5 را رقیب خودروهایی همچون نیسان جوک، میتسوبیشی ASX و سانگ یانگ کوراندو ندانست زیرا برآیند مهندسی و ساخت BX5 بسیار قابل رقابت با دیگر رقیب های ژاپنی و کره ای است و در بسیاری از موارد، کراس اوور جمع و جور بورگوارد می تواند برتری های مخصوص به خود را داشته باشد.
اما اگر قرار باشد منتظر موفقیت بورگوارد BX5 در ایران باشیم و لحظه پیدا کردن جایگاه اش را ببینیم، در کنار عرضه آن باید خدمات پس از فروش مناسب و رقابتی برای آن وجود داشته باشد و با گذر زمان شاهد افت کیفیت کم آن و دوام بالای آن باشیم. به هر حال هر چه قدر بورگوارد نشان خوبی باشد و BX5 بتواند ویژگی های رقابتی خود را در بازار ایران رو کند، در نهایت به عنوان یک نشان با محصولات تازه وارد به کشور معرفی می شود و کمی زمان لازم است تا با معرفی مناسب و خدمات شایسته جایگاه قابل قبول را برای خودروهای بورگوارد فراهم کرد.


پایگاه خبری اسب بخار

عکس ها: عرفان حمیدی

۳ امتیاز از ۲ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.