نگاهی به مشخصات و ویژگی های یواز پیکاپ + تصاویر

مشخصات و امکانات و ویژگی های یواز پیکاپ سروش دیزل مبنا
مشخصات و امکانات و ویژگی های یواز پیکاپ سروش دیزل مبنا

یواز پیکاپ یک خودروی کار و تجاری دو دیفرانسیل است که عرضه آن توسط شرکت سروش دیزل مبنا در ایران انجام می شود و این خودروساز بخش خصوصی، مونتاژ محصولات UAZ روسیه را با ویژگی ها و مشخصات یاد شده در کشور بر عهده دارد.

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید

حتما ببینید : ارتفاع پست : تست و بررسی یواز پاتریوت و پیکاپ

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، پس از تامین یواز پیکاپ و پاتروت برای استفاده های ارگانی، شرکت سروش دیزل مبنا تولید این خودروهای شاسی مستقل را جهت عرضه به بازار و فروش به مشتریان حقیقی انجام می دهد و این روزها محصولات UAZ روسیه را با قیمت قطعی و به صورت فروش فوری به دست خریداران می رساند. در هفته های گذشته هم دو دستگاه از محصولات مونتاژی یواز، یعنی پاتریوت و پیکاپ در اختیار رسانه اسب بخار قرار گرفت و عوامل این رسانه تخصصی، بیش از هزار کیلومتر پیمایش را با این خودروها در شرایط مختلف انجام دادند. بزودی هم قرار است تا ویدیوی تست و بررسی این دو خودروی آفرودی توسط اسب بخار منتشر شود. اما پیش از آن به سراغ معرفی برخی ویژگی ها و مشخصات پیکاپ آفرودی نشان یواز، یعنی پیکاپ آمده ایم.

حتماً بخوانید: با ویژگی ها و مشخصات یواز پاتریوت آشنا شوید + تصاویر

کلاس فنی و کاربردی پیکاپ UAZ چیست؟

یواز پیکاپ یک خودروی کار و تجاری سبک (با توجه به رده بندی فنی خودروهای کار) و دو دیفرانسیل به حساب می آید که ساختار شاسی مستقل در آن دیده می شود. اما این خودرو در جایگاه محصولات Heavy Duty قرار دارد و به عبارت ساده تر، بیشتر جان سختی پیکاپ یواز در شرایط دشوار هنگام طراحی آن مدنظر قرار گرفته است. در حال حاضر پاتریوت تنها SUV صفر کیلومتر بازار ایران به حساب می آید و از سویی جدیدترین شاسی بلند Heavy Duty در ایران است. پیکاپ هم نمونه کار و تجاری پاتریوت بوده که این روزها مورد استقبال نیروهای مسلح ایران و برخی کشورهای دیگر قرار گرفته است.

وقتی بحث بر سر این دسته از خودروها می شود، اولویت اول خرابی پایین و دوام بالا در شرایط سخت است. برای همین سادگی در ساختار فنی و مهندسی خودروهای Heavy Duty به چشم می خورد و همین مسئله سبب می شود که رفتار این محصولات در بحث سواری، جذابیت ظاهری، شتاب و ابعاد متفاوت از سایر خودروها باشد. یواز پیکاپ که در برخی بازارها پاتریوت پیکاپ شناخته می شود، جز همین دسته از خودروها به حساب می آید که شاید از نظر ظاهری مانند سایر رقبای صفر کیلومتر مدرن به چشم نمی آید و وقتی با متریال کابین و شیوه اتصال قطعات آن طرف می شویم، آن چنان جذابیت خاصی را مشاهده نمی کنیم.

چندی پیش پایگاه خبری اسب بخار به برخی اصول کیفی نسخه تولید اولیه پاتریوت انتقادهایی را وارد دانست. با توجه به نسخه هایی از یواز که به مدت یک هفته در اختیار خبرنگاران این رسانه بودند، عموم مشکلات مونتاژی این خودروهای شاسی مستقل برطرف شده و برخی تطبیق های جدید تولیدی هم برای پاتریوت و پیکاپ با توجه به شرایط ایران صورت گرفته است. با این حال در نگاه اول وقتی با کیفیت متریال کابین این خودروها مواجه می شویم، کاملاً متوجه خواهیم شد که اولین اصل در پاتریوت و پیکاپ یواز، دوام بالای اجزای و احتمال آسیب و خرابی کم حتی در اجزایی مانند داشبورد و رودری ها است.

مشخصات فنی یواز پیکاپ چگونه است؟

پیکاپ دو کابین UAZ به یک پیشرانه ۲٫۷ لیتری تنفس طبیعی ۴ سیلندر مجهز است که ۱۵۰ اسب بخار را با گشتاور ۲۳۵ نیوتن متر تولید می کند. توان این پیشرانه از طریق جعبه دنده ۵ سرعته دستی هیوندای به چرخ های عقب و جلو این شاسی بلند منتقل می شود. قرار است که بزودی جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک پانچ هم بر روی این خودرو نصب شود. جرم خالص پیکاپ ۲۱۳۵ کیلوگرم است و می توان به صورت مجاز جرم ۷۲۵ کیلوگرمی را به آن اضافه کرد. البته با توجه به ساختار شاسی و ضریب اطمینان اتاق، در کاربری های نظامی پاتریوت، جرم اضافه تا دو تن و ۴۰۰ کیلوگرم هم اعلام شده است.

بدیهی است که از توان تولیدی پیشرانه و جرم پیکاپ نباید توقع شتاب خاصی را داشت. در بررسی های اسب بخار پاتریوت و پیکاپ با جرم اضافه حدود ۳۵۰ الی ۴۰۰ کیلوگرم توانستند تا به سرعت ۱۶۸ کیلومتر بر ساعت برسد. اما نکته مهم در مورد این خودروها، نوع انتقال گشتاور ضرایب جعبه دنده و دیفرانسیل آن ها است. با توجه به نوع ساختار جعبه دنده و دیفرانسیل، پاتریوت و پیکاپ یواز می توانند در دورهای میانی گشتاور خوبی را تولید کنند و در جایگاه یک SUV با ساختار Heavy Duty، کاربری و مناسب ظاهر شوند.

در سیستم تعلق و انتقال قدرت پیکاپ پاتریوت با دیفرانسیل های یک پارچه و فنرهای تخت چهار لایه در بخش عقب طرف هستیم. حضور این اجزا در زیربندی UAZ پیکاپ نشان می دهد که احتمال خرابی و ضریب استهلاک این محصول آفرودی به مراتب کمتر از سایر رقبای حاضر در بازار ایران است و پیکاپ های صفر کیلومتر چینی این رده قیمتی هم نمی توانند در بحث دوام و استهلاک با این شاسی بلند روسی رقابت کنند.

بر اساس بررسی های انجام شده در اصول ساختار دیفرانسیل های یک پارچه می بینیم که این نوع سیستم انتقال قدرت، یک پنجم ضریب خرابی سیستم های انتقال قدرت مفصلی (دارای پلوس) را دارند. اما باید در نظر گرفت که در بحث کیفیت سواری و حرکت های عرضی، دیفرانسیل های یک پارچه ضعیف تر از سیستم های انتقال قدرت مفصلی ظاهر می شوند و همین مسئله می تواند برخی متقاضیان شاسی بلندهای آفرودی را از پاتریوت و پیکاپ دور کند.

در بررسی های یک هفته ای عوامل اسب بخار از پیکاپ UAZ، این خودروی دو کابین روسی و مونتاژی با درنظرگیری سیستم تهویه روشن، مصرف سوخت حدود ۱۲٫۶ لیتر را به صورت میانگین ثبت کرد. در نظر داشته باشید که این مصرف سوخت در استفاده های عادی و روزمره به دست آمده و در شرایط آفرودی و پرفشار، مصرف سوخت این خودرو متفاوت است.

سطح امکانات رفاهی و ایمنی UAZ پیکاپ چگونه است؟

یواز پیکاپ با اینکه در جایگاه یک خودروی Heavy Duty قرار دارد، اما سروش دیزل نسخه فول آپشن این خودرو را برای فروش شخصی به بازار ایران آورده است. در بحث ایمنی پیکاپ به دو کیسه هوا، سامانه کنترل پایداری، ترمزهای دیسکی و کاسه ای عقب، سامانه ترمز ABS، EBD، BA، سامانه ضد واژگونی و مدیریت تعادل مجهز است. با وجود این امکانات تنها می دانیم که پیکاپ و پاتریوت تست های تصادف و ایمنی جاده ای ECE (استاندارد جاده ای اروپا) را پشت سر گذاشته اند و اطلاعاتی در مورد جزئیات نتایج تست ایمنی این خودرو در دسترس نیست.

پیکاپ یواز در بحث امکانات رفاهی در جایگاه قابل قبولی قرار دارد. این خودرو به تهویه اتوماتیک است. همچنین گرمکن صندلی های جلو و عقب به همراه گرمکن فرمان در این خودرو دیده می شود. به خاطر ذات روسی پیکاپ شاهد هستیم که از کامل ترین سیستم یخ زدا در شیشه جلو این خودروی دو کابین آفرودی استفاده شده است. کروز کنترل، محدود کننده سرعت، سامانه کنترل حرکت در سراشیبی (حالت رانندگی آفرود)، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، شیشه ها و آینه های برقی، تنظیم الکتریکی وضعیت انتقال قدرت به چرخ ها، ۸ بلندگو، نمایشگر لمسی با قابلیت نصب نرم افزار، ژیروسکوپ دیجیتال، دوربین عقب، سنسور پارک جلو و عقب، بلوتوث، اتصال مستقیم به تلفن همراه، کامپیوتر سفر، رینگ آلومینیومی، کول باکس، زیر آرنجی جلو و عقب، سیستم ارتباط اضطراری SOS، محفظه بار زیر صندلی های عقب و… از جمله امکانات یواز پاتریوت و پیکاپ سروش دیزل مبنا است.

همچنین در صورت تمایل مشتریان، امکان نصب قفل دیفرانسیل عقب برقی به صورت رسمی در این خودرو وجود دارد و خریداران با پرداخت ۳۵ میلیون تومان، می توانند تا از این آپشن آفرودی بهره مند شوند.

پایگاه خبری اسب بخار

عکس ها: عرفان حمیدی / اسب بخار

۳ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.