اسمارت #1، کراس اوور تمام برقی با 268 اسب بخار قدرت

اسمارت #1
اسمارت #۱

اسمارت #۱ نامی است که پیش تر هم با معرفی کانسپتی با همین اسم شنیده بودیم. این خودرو اولین شاسی بلند اسمارت است که حالا به طراحی نهایی و مشخصات فنی معرفی شده است و به زودی به بازار می آید.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

فهرست مطالب

  • طراحی اسمارت #۱
  • کابین و امکانات اسمارت #۱
  • مشخصات فنی اسمارت #۱

تغییرات کمپانی اسمارت از چند سال پیش آغاز شد. آن ها در سال ۲۰۱۹ به عنوان اولین خودروساز اعلام کردند که دیگر خودروی بنزینی تولید نمی کنند. گرچه سهم اسمارت در بازار هیچ وقت مثل غول های خودروسازی چشمگیر نبوده است، اما این تصمیم نشان داد آن ها برای سال های آینده برنامه های جدی دارند و به خوبی آینده صنعت خودرو را درک کرده اند. البته تنها برقی سازی نیست که اسمارت امروز را نسبت به گذشته متمایز می کند، بلکه شما با دیدن طراحی اسمارت #۱ متوجه می شوید کهسبک طراحی این برند به کلی تغییر کرده است و این خودروساز قصد دارد به کلاس های فنی دیگر هم ورود کند.

مدیران 777 مدیران 777

طراحی اسمارت #۱

اگر نگاهی به این خودرو داشته باشیم می بینیم که طراحی آن در اکثر نقاط همان چیزی است که در نمونه کانسپت دیده بودیم که البته جای تعجب هم نیست، چراکه در همان زمان اعلام شد کانسپت معرفی‌شده در نزدیک ترین حالت به نسخه تولیدی قرار دارد. پیش از هر چیز جالب است بدانید طراحی این خودرو را یک طراحی ایرانی با نام محمد حسین امینی یکتا انجام داده که یکی از طراحان دیزاین دایملر است. از نظر اندازه می توان اسمارت #۱ را در رده خودرویی چون مینی کانتریمن دانست. پس با خودرویی کامپکت طرف هستیم، اما کمپانی اسمارت می گوید فاصله محوری زیاد در طراحی این خودرو باعث می شود فضای قابل قبولی را در داخل این کراس اوور تمام برقی داشته باشیم.

اسمارت #1 مدل 2023
اسمارت #۱ مدل ۲۰۲۳

از نظر جزییات، اسمارت #۱ شبیه به هیچ کدام از طراحی های قبلی اسمارت نیست؛ چراغ های متصل و کشیده در جلو و عقب، دستگیره های پنهان در، درهای بدون فریم در بالا و سقف پانارومیک المان هایی هستند که طراحی این خودرو را متمایز می کنند. این کراس اوور تمام برقی و کوچک ۴.۲۷ متر طول، ۱.۸۲ متر عرض و ۱.۶۴ متر ارتفاع دارد و فاصله محوری در این خودرو به ۲.۷۵ متر می رسد. با این ابعاد و پیشرانه تمام برقی وزن اسمارت #۱ ۱,۸۲۰ کیلوگرم می شود.

کابین و امکانات اسمارت #۱

درون کابین طراحی ساده و مینیمال است و هیمن باعث می شود حس مدرن بودن را در کابین داشته باشیم. در وسط یک صفحه نمایش لمسی بزرگ و افقی سیستم اطلاعات و سرگرمی را در دسترس قرار می دهد و یک صفحه نمایش کوچک در پشت فرمان جلوآمپر تمام دیجیتال و متفاوت این خودرو را به نمایش می گذارد. ترکیب رنگی مشکی و سفید را درون کابین داریم و در مجموع، کابین این خودرو در نهایت سادگی بسیار مدرن و جذاب است.

مشخصات فنی اسمارت #۱

کابین اسمارت #1 مدل 2023
کابین اسمارت #۱ مدل ۲۰۲۳

 اسمارت #۱ مجهر به پیشرانه ای برقی است که این پیشرانه بر محور عقب سوار می شود و تأمین انرژی آن به وسیله یک باتری ۶۶ کیلووات ساعتی NCM (نیکل، کبالت و منگنز) انجام می گیرد. این موتور برقی توان تولید نهایت قدرت ۲۵۲ اسب بخار و نهایت گشتاور ۳۴۳ نیوتن متر را دارد و با این مشخصات، حداکثر سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت را با این کراس اوور کامپکت برقی خواهیم داشت.

شارژ ۱۰ تا ۸۰ درصد پک باتری در اسمارت #۱ تنها ۳.۵ ساعت با برق ۲۲ کیلوواتی انجام می شود و شارژ سریع ۱۵۰ کیلوواتی همین درصد شارژ را در تنها ۳۰ دقیقه انجام می دهد. کمپانی اسمارت ادعا می کند که این کراس اوور با هر بار شارژ قادر خواهد بود مسافتی بین ۴۲۰ تا ۴۴۰ کیلومتر را (براساس استاندارد WLTP) بپیماید، همچنین همانند تمام خودروهای به‌روز و مدرن در این خودرو هم قابلیت به‌روزرسانی سیستم ها تا ۷۵ درصد ای سی یو را داریم و این یعنی می توان مهندسی این خودرو را با تغییر برنامه های آن از طریق به‌روزرسانی بهتر کرد.

اسمارت #1 مدل 2023
اسمارت #۱ مدل ۲۰۲۳

کمپانی اسمارت هنوز تاریخ دقیقی را برای ورود اسمارت #۱ به بازار اعلام نکرده است و قیمت این خودرو هم مشخص نیست. اما انتظار می رود اولین بازار هدف این خودرو بازار بزرگ چین باشد و پس از آن به اروپا بیاید. همان طور که می دانید محصول امروز اسمارت و به کلی کلیت امروز برند و کمپانی اسمارت نتیجه همکاری مشترک مرسدس بنز و جیلی است و به نظر می رسد این همکاری مشترک ثمره جذابی داشته باشد و باید منظر خودروهایی جذاب تر و متفاوت تر از اسمارت باشیم.

محمدرضا پاداش

پایگاه خبری اسب بخار

منبع: Motor1

اسمارت #۱ چه مشخصات فنی‌ای دارد؟

اسمارت #۱ مجهز به پیشرانه ای برقی است که این پیشرانه بر محور عقب سوار می شود. این موتور برقی توان تولید نهایت قدرت ۲۵۲ اسب بخار و نهایت گشتاور ۳۴۳ نیوتن متر را دارد و با این مشخصات، حداکثر سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت را با این کراس اوور کامپکت برقی خواهیم داشت.

پیمایش با هر بار شارژ در اسمارت #۱ چه‌قدر است؟

کمپانی اسمارت ادعا می کند که این کراس اوور با هر بار شارژ قادر خواهد بود مسافتی بین ۴۲۰ تا ۴۴۰ کیلومتر را (براساس استاندارد WLTP) بپیماید.

مشخصات شارژ در اسمارت #۱ چگونه است؟

شارژ ۱۰ تا ۸۰ درصد پک باتری در اسمارت #۱ تنها ۳.۵ ساعت با برق ۲۲ کیلوواتی انجام می شود و شارژ سریع ۱۵۰ کیلوواتی همین درصد شارژ را در تنها ۳۰ دقیقه انجام می دهد.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.