بنز 190 ، خودروی محبوب مرسدس ، 40 ساله شد

مرسدس بنز 190
مرسدس بنز ۱۹۰

بنز ۱۹۰ با کد اتاق W201 یکی از خاص ترین و نوستالژی ترین خودروهای مرسدس بنز است که در بیشتر کشور های دنیا فروخته شد. تولید این خودرو توانست بسیاری از قشر متوسط جامعه را بنز سوار کند و به همین دلیل از این خودرو حتی در خاورمیانه نیز به خوبی استقبال شد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

مرسدس بنز ۱۹۰ با کد اتاق W201 برای اولین بار در سال ۱۹۸۲ پا به بازار جهانی گذاشت. پیش از تولید این خودرو تقریباً تمام محصولات بنز ، گران قیمت محسوب می شدند و بسیاری مردم قشر متوسط هم حتی توان خرید آن ها را نداشتند. اما در همان سال ها کمپانی بی ام و با طراحی و تولید سری ۳ با کد اتاق E30 توانست بسیاری از علاقه مندان به خودروهای برند را مشتری خود کند و سری ۳ را که یک خودروی کوچک ، اسپرت و تقریباً اقتصادی محسوب می شد به آن ها بفروشد.

ب ام و E30
ب ام و E30

به همین دلیل بنز طراحی و تولید W201 را کلید زد تا بتواند علاوه بر توجه قشر مرفه ، قشر متوسط جامعه را نیز به سمت خود متمایل کند و با ارائه خودرویی برای آن ها ، نام و آوازه خود را در بخش وسیع تری از دنیا به گوش مردم برساند. به این ترتیب سنگ بنای تولید خودرو های نسبتاً اقتصادی کمپانی بنز چیده شده و بنز ۱۹۰ را می توان نسخه اولیه C کلاس دانست.

با توصیفاتی که تا این جا از ۱۹۰ شد بسیاری فکرشان به سمت یک خودروی ارزان قیمت و بی کیفیت می رود که فقط توسط بنز طراحی و تولید شده است اما در واقع چنین نیست. W201 در آن سال ها نتنها توانست بازار را از لحاظ قیمتی بدست بگیرد بلکه ویژگی های ظاهری و مشخصات فنی این خودرو نیز موجب شد تا بسیاری از مشتری ها به دنبال خرید این خودرو روند.

مشخصات ظاهری بنز ۱۹۰ :

مرسدس بنز 190
مرسدس بنز ۱۹۰

این خودرو جزو کلاس بدنه سدان قرار می گیرد که در آن سال ها با توجه به کمبود دیگر کلاس های بدنه بسیار پرفروش و محبوب بودند زیرا می توانستند بسیاری از نیاز های یک خانواده را برطرف کنند. از طرفی در آن سال ها سدان ها ، مانند سدان های این روز ها کم ارتفاع نبودند و می توانستند در مسیر های متفاوتی از لحاظ ناهمواری رفت و آمد کنند.

حتماً بخوانید : خودروی سدان (Sedan) چیست؟ + ویژگی های آن

مرسدس بنز 190
مرسدس بنز ۱۹۰

جلو پنجره های ( Grille ) خاص مرسدس به همراه چراغ های یکپارچه جلو و عقب توانست یک ظاهر جذاب و متناسب با اتاق به آن بدهد که موجب شده بود در مقایسه با دیگر خودرو های بازار بروز تر به نظر برسد.

ب ام و E36
ب ام و E36

طراحی آیرودینامیکی بنز ۱۹۰ بسیار عالی صورت گرفت و توانست ضریب درگی برابر با ۰.۳۳ داشته باشد که در نوع خود و در آن سال ها بی نظیر بود. از این رو W201 توانست کاری کند تا بی ام و E30 که در همان سال ها به بازار عرضه و خودروی بروزی محسوب می شد ، در مقایسه با بنز ۱۹۰ قدیمی بنظر برسد. به دنبال این قضیه در سال ۱۹۹۰ بی ام و اتاق E36 را معرفی کرد که شباهت زیادی به ۱۹۰ داشت و می شد گفت برای E36 از ۱۹۰ استثنایی الگو برداری کرده است.

مشخصات فنی بنز ۱۹۰ :

مرسدس بنز 190
مرسدس بنز ۱۹۰

زیربندی این خودرو برخلاف دیگر خودرو های آن روز ها که در قسمت عقب خود از اکسل یکپارچه استفاده می کردند ، از نوع چند اتصاله یا مولتی لینک پیشرفته بود و عملکردی شبیه به سیستم تعلیق دو جناقی یا دابل ویشبون ( Double Wishbone ) داشت. بکارگیری از این سیستم تعلیق منجر شد تا خودرو ، سواری بسیار نرمی داشته باشد و آرامش افراد حاضر در خودرو را بالا ببرد. سیستم تعلیق W201 به حدی جدید بود که مرسدس بنز حتی در دیگر محصلات گران قیمت خود نیز از آن استفاده نکرده بود و خودروساز های دیگر سال ها بعد ، از آن برای محصولات خود استفاده کردند.

مرسدس بنز 190
مرسدس بنز ۱۹۰

حتماً بخوانید

سیستم تعلیق مولتی لینک یا چنداتصاله چیست؟

سیستم تعلیق دابل ویشبون (Double wishbone) چیست؟

نسخه های اولیه این خودرو به یک موتور ۲ لیتری مجهز بود که فقط ۷۲ اسب بخار توان تولید می کرد. اما از سال ۱۹۸۵ به بعد ، یک موتور ۶ سیلندر برای این خودرو در نظر گرفته شد که می توانست ۱۹۰ را از لحاظ قدرت و شتاب تقویت کند.

همان طور که در بخش قبل گفته شد بنز ۱۹۰ از لحاظ ظاهری نسبت به E30 برتری فاحشی داشت اما در بخش پیشرانه برای E30 ، توسط کمپانی موتور های بیشتری در نظر گرفته شده بود که مشتری می توانست برحسب نیاز خود یکی از آن ها را انتخاب کند. اما تا سال ۱۹۸۵ ، ۱۹۰ فقط با یک موتور به بازار عرضه می شد که این قضیه برای چنین خودرویی ضعف بزرگی بشمار می آمد.

به طور کلی طراحی و تولید بنز ۱۹۰ توانست دیگر خودروسازهای بزرگ آن روزها را قلقلک دهد تا به فکر ارتقای محصولات خود در کلاس اقتصادی بیافتند. همین تلنگر به بی ام و منجر شد تا این کمپانی در سال ۱۹۹۰ ، E36 جذاب را به بازار معرفی کند.

این روزها شما می توانید با دیدن بنز های C کلاس و A کلاس به این پی ببرید که مسیر رفتن مرسدس بنز به سمت تولید خودرو های کوچک با W201 شروع شد و این خودرو زمینه سازی برای فراگیر شدن بنز در تمام کلاس های بدنه شد.

منبع : carscoops.com

سوالات متداول

بنز ۱۹۰ در چه سالی تولید شد؟

مرسدس بنز ۱۹۰ با کد اتاق W201 برای اولین بار در سال ۱۹۸۲ پا به بازار جهانی گذاشت.

مرسدس بنز ۱۹۰ چه مشخصات فنی دارد؟

نسخه های اولیه این خودرو به یک موتور ۲ لیتری مجهز بود که فقط ۷۲ اسب بخار توان تولید می کرد.

۴ امتیاز از ۳ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.