لکسوس RZ 450e ؛ نسخه لوکس تویوتا bZ4X

لکسوس RZ 450e؛ نسخه لوکس تویوتا  bZ4X

لکسوس RZ 450e محصول تمام برقی و جدید کمپانی لکسوس است که امروز رونمایی شد و ما در این مقاله به معرفی این خودرو می پردازیم.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

قبل تر کمپانی لکسوس با انتشار تصاویر و تیزرهای فراوان لکسوس RZ 450e را از همه جهت معرفی کرده بود. اما جزئیات زیادی از این خودرو منتشر نشده بود و حالا با معرفی رسمی این خودرو مشخصات نهایی این کراس اوور لوکس برقی اعلام شده است. اساس همیشگی تویوتا و لکسوس در این خودرو هم به کار رفته و این یعنی RZ 450e همان اساس ساخت و طراحی تویوتا bZ4X را دارد. اما همانند دیگر محصولات لکسوس لوکس تر است و قدرتمند تر عمل می کند.

مدیران 777 مدیران 777

طراحی RZ 450e

با وجود اینکه اساس طراحی و مهندسی این خودرو با bZ4X تقریبا یکسان است، اما تغییراتی مهیج را در جدید ترین محصول لکسوس می بینیم. برای مثال در مقایسه با کراس اوور برقی تویوتا در این خودرو قطعات پلاستیکی جانبی از بنه حذف شده و چهره این خودرو تا حد زیادی از bZ4X و سوبارو سولترا فاصله گرفته است. همچنین طراحی شیشه جلو و همچنین پنجره های جانبی در عقب به کلی تغییر کرده و رنگ مشکی براق را در سقف و ستون های خودرو می بینیم.

لکسوس RZ 450e؛ نسخه لوکس تویوتا  bZ4X

با نگاهی دقیق تر متوجه می شویم که طراحی چراغ ها هم متقاوت است و چراغ ها به سبک لکسوس طراحی شده اند و از این به بعد این سبک را در طراحی چراغ های سری RZ لکسوس خواهیم دید. طراحی رینگ های آیرودینامیکی این خودروها تغییر داشته است تا  لکسوس RZ 450e از هر جهت طراحی منحصر بفردی را داشته باشیم. در عقب قسمت بالای درب صندوق تمام شیشه ای است و هماهنگ با شیب سقف طراحی شده و اسپویلری دو تکه را در انتهای سقف به رنگ مشکی می بینیم. بر خلاف bZ4X در این خودرو خبری از نشان در عقب نیست و تنها نام لکسوس در وسط نوشته شده است.

کابین RZ 450e

لکسوس RZ 450e؛ نسخه لوکس تویوتا  bZ4X

با ورود به کابین فرمان جدید یوغ را می بینیم که اولین بار در سری نسخه های پلد تسلا به کار گرفته شد و پشت آن بصورت یکپارچه پنلی دیده می شود که جلوآمپر دیجیتال و سیستم اطلاعات سرگرمی مخصوص لکسوس در آن قرار گرفته اند. دسترسی به سیستم اطلاعات سرگرمی با تغییر موقعیتی که کمپانی لکسوس انجام داده ساده تر شده، اما کلیت طراحی با آنچه در bZ4X دیده می شد یکسان است.

دکمه استارت-استاپ در لکسوس RZ 450e در جایی غیر معمول و در سمت چپ دریچه های افقی سیستم تهویه قرار گرفته و تعداد دکمه ها تا حد ممکن در کابین کم شده تا همه چیز مدرن تر و در عین حال ساده تر باشد. اگر بخواهیم یک نتیجه گیری کلی داشته باشیم باید بگوییم کابین RZ 450e با وجود داشتن کلیت یکسان با مدل های تویوتا و سوبارو، مدرن و زیباتر است.

مشخصات فنی RZ 450e

لکسوس RZ 450e؛ نسخه لوکس تویوتا  bZ4X

همانند سوبارو سولترا در این خودرو هم سیستم تمام چرخ محرک را داریم و این یعنی دو پیشرانه برقی سوار بر دو محور تامین نیرو را انجام می دهند. اما پیشرانه جلو از سولترا قوی تر شده و در لکسوس RZ 450e دو پیشرانه برقی توان تولید نهایت قدرت ۳۰۸ اسب بخار را دارند. هنوز در مورد نهایت گشتاور اطلاعاتی منتشر نشده است، اما پیش بینی می شود گشتاوری بالاتر از ۳۳۶ نیوتن متر (که در سولترا و bZ4X دیده می شد) داشته باشیم.

لکسوس RZ 450e؛ نسخه لوکس تویوتا bZ4X

پک باتری ۷۱.۴ کیلووات ساعتی تامین انرژی پیشرانه ها را انجام می دهد که با هر بار شارژ آن می توان مسافت ۳۶۲ کیلومتر را پیمود که البته این میزان پیمایش بسته به تریم و رده وزنی می تواند کمی تغییر کند. این کراس اوور برقی قرار است تا پایان سال جاری در آمریکای شمالی به فروش برسد و قیمت قطعی آن مشخص نیست اما بر اساس قیمت تویوتا انتظار می رود قیمتی در محدوده ۵۰ هزار دلار را برای نسخه فول لکسوس RZ 450eداشته باشیم.

لکسوس RZ 450e؛ نسخه لوکس تویوتا bZ4X – (بیست و چهارم آذر ۱۴۰۰)

لکسوس RZ 450e مدل 2023

پس از توفان تویوتا و رونمایی این برند از پانزده خودروی الکتریکی در یک روز، در این مقاله قصد داریم به صورت اختصاصی به یکی از این خودروها با نام لکسوس RZ 450e بپردازیم.

در واقع، لکسوس RZ 450e نسخه لوکس تر تویوتا bZ4X محسوب می شود که چند وقت پیش توسط کمپانی تویوتا معرفی شد. کراس اوور الکتریکی RZ 450e به علت کری اوور شدن و اشتراک بسیاری از قطعات با تویوتا bZ4X، به زودی به یکی از بازیگران اصلی و خوش قیمت در سبد محصولات لکسوس بدل خواهد شد.

لکسوس RZ 450e و تویوتا  bZ4X

طراحی لکسوس RZ 450e

در نمای جلو لکسوس RZ 450e شاهد زبان جدید طراحی لکسوس هستیم؛ به علت الکتریکی بودن خودرو، خبری از جلوپنجره های غول آسای لکسوس در این خودرو نیست، اما خطوط دماغه به نحوی تشکیل شده اند که حتا از فاصله بسیار دور نیز، بدون دیدن برند خودرو، به سرعت متوجه رویارویی با یک لکسوس خواهید شد و این یعنی هنر. یک ورودی هوا در قسمت پایینی سپر تعبیه شده است و ورودی های هوای عمودی هم در دو طرف سپر جانمایی شده اند. چراغ های جلو فرمی شارپ و تیز دارند و کاپوت هم با طرحی برجسته و عضلانی، تکمیل کننده نمای جلوی خشن این کری اوور است.

لکسوس RZ 450e مدل 2023

تویوتا و لکسوس در روز پرده برداری از محصولات الکتریکی خود، شیشه تمامی خودروها را با رنگ دودی تدارک دیده بودند و این یعنی فعلاً قرار نیست نمای داخلی این خودروها برای عموم به نمایش درآید و بدین ترتیب، تا این لحظه نیز هیچ تصویری از نمای داخلی لکسوس RZ 450e رؤیت نشده است، اما به‌یقین طراحی داشبورد این کری اوور و به خصوص متریال به کاررفته در داخل کابین RZ 450e نسبت به برادران تنی خود، تویوتا bZ4X و سوبارو Solterra متفاوت و چند پله بالاتر خواهد بود.

مشخصات فنی RZ 450e

تا به این لحظه، مشخصات فنی لکسوس RZ 450e به صورت رسمی توسط کمپانی اعلام نشده است، اما اگر بخواهیم براساس سوبارو سولترا و تویوتا bZ4X نظر دهیم، باید بگوییم احتمالاً لکسوس RZ 450e دارای دو موتور الکتریکی (روی هر محور یک موتور) باشد. مجموع قدرت ترکیبی این دو پیشرانه الکتریکی در خودروهای مذکور به ۲۱۵ اسب بخار می‌رسد. لازم به ذکر است بیشینه مسافت قابل پیمایش نسخه چهارچرخ محرک سوبارو سولترا در حالت شارژ کامل تقریباً ۳۵۴ کیلومتر است و از لکسوس RZ 450e  هم احتمالاً باید انتظار عددی در همین محدوده را داشته باشیم. وظیفه تأمین انرژی نیز در هر دو خودروی bZ4X  و سولترا بر عهده یک باتری ۷۱.۴ کیلووات ساعتی قرار دارد.

لکسوس RZ 450e مدل 2023

باید منتظر ماند و دید چه زمانی از این کراس اوور خوش ساخت و خوش چهره لکسوس به صورت رسمی و تمام و کمال رونمایی خواهد شد، اما آن چه مشخص است خیز بلند تویوتا و لکسوس برای تبدیل شدن به برندهایی تمام الکتریکی و همچنین به چالش کشیدن رقبای نام‌دار چون تسلا، سری EQ مرسدس و… است.

محمدرضا پاداش / رضا صفرآبادی فراهانی

پایگاه خبری اسب بخار

منبع: موتور۱

لکسوس RZ 450e چه مشخصات فنی دارد؟

در لکسوس RZ 450e دو پیشرانه برقی توان تولید نهایت قدرت ۳۰۸ اسب بخار را دارند. هنوز در مورد نهایت گشتاور اطلاعاطی منتشر نشده است. اما پیش بینی می شود گشتاوری بالاتر از ۳۳۶ نیوتن متر (که در سولترا و bZ4X دیده می شد) داشته باشیم.

لکسوس RZ 450e در چه محدوده قیمتی عرضه خواهد شد؟

قیمت قطعی آن مشخص نیست اما بر اساس قیمت تویوتا انتظار می رود قیمتی در محدوده ۵۰ هزار دلار را برای نسخه فول لکسوس RZ 450e داشته باشیم.

لکسوس RZ 450e از لحاظ قوای فنی، طراحی و پلتفرم با کدام خودروها مشترک است؟

این خودرو اشتراک های زیادی در زمینه قوای فنی، طراحی و پلتفرم با سوبارو سولترا و تویوتا bZ4X دارد.

۱ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.