تاریخچه شرکت جک (JAC)

تاریخچه شرکت جک
تاریخچه شرکت جک

شرکت جک (JAC) در سال ۱۹۶۴ تأسیس و در سال ۲۰۰۱ وارد بورس شانگهای شد. محل اصلی شرکت در شهر هفی (Hefei) قرار دارد.

مدیران 777 مدیران 777
تاریخچه شرکت جک (JAC)
تاریخچه شرکت جک (JAC)

شرکت جک (JAC) در ابتدای تأسیس تنها به تولید کامیون های تجاری یک تُنی مشغول بود، اما میل به پیشرفت سبب سنگین تر شدن محصولات تجاری جک به ۲.۵ تن و بالاتر شد و سرانجام پس از مدتی، تولید محصولات اتوبوس (تحت نام Ankai)، ون، پیکاپ، کراس اوور و سدان در سبد محصولات شرکت قرار گرفت.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8
تاریخچه شرکت جک (JAC)
تاریخچه شرکت جک (JAC)

این شرکت در طول فعالیت خود سابقه همکاری با شرکت های مطرح خودروسازی جهان را دارد، که مهم ترین آن ها هیوندای و فولکس واگن است. همکاری جک و هیوندای به تولید محصولاتی نظیر Ruiying (برمبنای هیوندای سانتافه) و Ruifeng انجامید که عملاً یک ریبج از محصولات هیوندای محسوب می‌ شدند. شرکت JAC دارای مرکز تحقیق و توسعه مستقلی در شهر هفی است.

تاریخچه شرکت جک (JAC)
تاریخچه شرکت جک (JAC)

اولین مرکز تحقیق و توسعه برون مرزی شرکت در سال ۲۰۰۵ در تورین ایتالیا تأسیس شد و پس از آن، در سال ۲۰۰۶ مرکز دیگری در شهر توکیو ژاپن احداث گردید. همچنین کمپانی جک در زمینه تولید پیشرانه با AVL اتریش نیز همکاری های گسترده ای داشته است.

برند سهول (Sehol) زیر مجموعه جک

برند Sehol در سال ۲۰۲۰ و با نام اولیه SOL تحت عنوان جوینت ونچر جک و فولکس واگن آلمان به منظور تولید خودروهای برقی روی پلت فرم های جک تأسیس شد. ثمره این شراکت به تولید خودروی E20X، که براساس جک iEV7s ساخته شده بود، ختم شد. پس از مدتی تصمیم خودروساز آلمانی تغییر کرد و این برند مطرح به ساخت محصولات خود بر پلت فرم MEB روی آورد و بدین ترتیب، برند سول به زیرشاخه ای از جک مبدل شد.

شرکت جک نام این برند را از SOL به Sehol یا به زبان چینی Sihao تغییر داد و این شرکت تاکنون ۹ خودرو با این برند و براساس محصولات خود معرفی کرده است.

معروف ترین محصولات جک کدام اند؟

در زمینه خودروهای سدان، موفق ترین خودروهای این برند را باید جک J4 و J5 دانست. در خصوص خودروهای جدید نیز سدان جک J7 و سهول A5 پلاس، از جذاب ترین گزینه های این برند محسوب می شوند.

اما به سراغ کراس ها بیاییم؛ گل سر سبد محصولات جک را، که سبب پیشرفت و فروش چشمگیر این برند نیز شد، باید S5 دانست. محصولی که در کشور ما نیز برای کمپانی کرمان موتور، موفقیتی فراتر از انتظار را به ارمغان آورد. جک S3 و X7 که در کشور ما با نام KMC K7 شناخته می شود، از دیگر خودروهای بلندقامت و شاخص جک محسوب می شوند.

تاریخچه کمپانی جک jac
تاریخچه کمپانی جک jac

اما ورود این خودروساز چینی به بخش پیکاپ های سایز متوسط نیز حساب شده و دقیق صورت گرفت و مسئولان جک، برای پیکاپ T8 خود به سراغ پیکاپ بسیار محبوب هایلوکس رفتند و تقریباً می توان گفت در خودروی T8، شاهد یک مهندسی معکوس دقیق روی هایلوکس هستیم.

کمپانی جک در زمینه خودروهای برقی نیز پیشرفت های خوبی را در چند سال اخیر داشته است و از جمله محصولات برقی این برند می توان به iEV7،EJS1،EJS2 و EJS4 اشاره کرد.

لازم به ذکر است که به تازگی کمپانی جک یک قرارداد همکاری گسترش محصول، انتقال تکنولوژی و افزایش تولید را با برند نیو (NIO) به امضا رسانده است و طبق این قرارداد ظرفیت تولید محصول از ۱۲۰ هزار به ۲۴۰ هزار دستگاه افزایش خواهد یافت.

رضا صفرآبادی فراهانی

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.